کد خبر : 23770
دیدگاه‌ها برای روستایی که بی‌کار ندارد بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آبان 1398 - 9:54
-

روستایی که بی‌کار ندارد

ستاره شرق – حمید دلاوری نزل‌آباد خاستگاه خاندانی بزرگ است. همچون خواجه نظام ملک وزیر کاردان حکومت سلجوقیان که نقش مهمی در فرهنگ و سیاست منطقه بیهق، خراسان بزرگ و ایران پهناور داشت. وجود امامزاده سلطان سیدحسن (علیه‌السلام) و قرار گرفتن در مسیر جاده تهران به مشهد از ظرفیت‌های این روستا است. روستای نزل‌آباد از

ستاره شرق – حمید دلاوری

نزل‌آباد خاستگاه خاندانی بزرگ است. همچون خواجه نظام ملک وزیر کاردان حکومت سلجوقیان که نقش مهمی در فرهنگ و سیاست منطقه بیهق، خراسان بزرگ و ایران پهناور داشت. وجود امامزاده سلطان سیدحسن (علیه‌السلام) و قرار گرفتن در مسیر جاده تهران به مشهد از ظرفیت‌های این روستا است. روستای نزل‌آباد از جمله قطب‌های دام‌پروری و صنعت طیور منطقه است و در سایۀ توجه به کشاورزی، بازگشت به روستا از مهاجرت به شهر جلو زده و این روستا بی‌کار ندارد.

روستای نزل‌آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار در ۱۲ کیلومتری این شهر و در مسیر جاده تهران ـ مشهد قرار دارد. بر مبنای سرشماری سال ۹۵ جمعیت روستا ۱۵۵ خانوار است و ۳۵۵ نفر در آن زندگی می‌کنند.

وجود امامزاده سلطان سیدحسن (علیه‌السلام) و قرار گرفتن در مسیر جاده تهران به مشهد که سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر و مسافر از این مسیر رفت‌وآمد دارند، فرصتی برای توسعه این روستاست که تاکنون بهره‌مندی از این شرایط فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی مورد غفلت قرارگرفته است.

نزل‌آباد خاستگاه بزرگان علم، ادب، سیاست و هنر است. خاستگاه خاندانی بزرگ است که نقش مهمی در فرهنگ و سیاست منطقه بیهق، خراسان بزرگ و ایران پهناور داشته‌اند. ابوالحسن علی بن زید بیهقی مورخ نامدار قرن ششم هجری اولین فردی است که در تاریخ بیهق از این مکان با نام نزل‌آباد یاد کرده است. در تاریخ بیهق از فرود آمدن کاروان مأمون خلیفه عباسی در این مکان یاد شده و از آثار تاریخی نزل‌آباد مسجدی بزرگ بوده که در قرون نخستین اسلامی از مساجد تاریخی دیار بیهق محسوب می‌شده است.

این روستا خاستگاه خواجه نظام‌الملک وزیر کاردان حکومت سلجوقیان است. وی در ایام وزارت خود با توجه به پیوندی که به دیار نیاکان خود داشت در آبادانی بیهق کوشید و مساعدت‌هایی برای بهبود اوضاع فرهنگی، اجتماعی و عمرانی این منطقه داشت و خیر و برکتش به این منطقه می‌رسید؛ چنانکه دستور داد دژی محکم و بلند پیرامون شهر سبزوار فاقد دیوار و دژ بسازند.

خواجه امیرک علی نزل‌آبادی پسر عموی وی و از بازماندگان این خاندان در نزل‌آباد و سبزوار مردی محتشم بوده و اموال زیادی داشته که برای تعمیر، بازسازی و احداث مسجد، مدرسه و اماکن عام‌المنفعه هزینه می‌کرده است. برادر وی خواجه امیرک مقدم‌الروسا منصور بن محمد نزل‌آبادی محدثی بزرگ و عالم به علم سیاست و پسر او شمس‌الروسا علی بن منصور نزل‌آبادی با مرتبت بوده و بسیاری از نیازمندان از خوان کرمش بهره‌مند می‌شده‌اند. همچنین امین‌الدین محمد نزل‌آبادی نیز از شعرای قرن نهم هجری از سادات و بزرگان دیار بیهق بوده که در قصیده، غزل و مثنوی زبردست بوده است.

  • برپایی ایستگاه صلواتی دهه آخر صفر

دهیار روستای نزل‌آباد گفت: برپایی ایستگاه صلواتی دهه آخر صفر یکی از برنامه‌های فرهنگی است که با هدف خدمتگزاری به زائران حضرت امام رضا (ع) و همچنین بستری برای معرفی روستای نزل‌آباد برای زائران و مسافران می‌شود.

محسن نزل‌آبادی افزود: این ایستگاه طی سه سال گذشته در سطح کوچکی برپا می‌شد؛ امسال به مدد اهل‌بیت (ع) در پی گسترش ایستگاه هستیم. هم‌اینک خاک‌ریزی برای ایجاد پارکینگ وسیع فراهم شده تا بتوانیم به‌طور شایسته از زائران استقبال و خدمات رفاهی و فرهنگی به زائران رضوی در دهۀ پایانی ماه صفر ارائه دهیم.

  • امامزاده سلطان سیدحسن (علیه‌السلام) تابلوی معرفی ندارد

دهیار روستا اظهار داشت: امامزاده سلطان سیدحسن (علیه‌السلام) یکی دیگر از ظرفیت‌های روستای نزل‌آباد برای جذب زائران و گردشگران است که تاکنون تابلوی معرفی نداشته است و بیشتر زائران از وجود این بقعه متبرکه اطلاعی ندارند.

وی افزود: هم‌اینک پیگیر نصب تابلوی معرفی امامزاده در مجاورت جاده تهران به مشهد هستیم و مجوز نخست تابلوی معرفی امامزاده را دریافت کردیم که با معرفی این مکان مذهبی به زائران و مسافران آنجا تبدیل به قطب فرهنگی و مذهبی شود.

نزل‌آبادی گفت: طی دو سال گذشته زائران پیاده استان قم در مسیر زیارت امام رضا (ع) برای اقامت، اسکان و پذیرایی در این امامزاده مستقر شده‌اند.

  • نظام‌الملک فرصتی برای رونق گردشگری نزل‌آباد

 دهیار روستا افزود: نزل‌آباد خاستگاه خواجه نظام‌الملک است که تاکنون آن‌طور که شایسته و مناسب است در این حوزه برنامه‌ریزی نشده است و سرمایه‌گذاری برای معرفی وی به فرصتی برای رونق گردشگری این روستا تبدیل می‌شود.

نزل‌آبادی با اشاره به اینکه احداث یادمان نزل‌آباد را متحول می‌کند گفت: در سال‌های ابتدایی ۱۳۸۰ اقداماتی برای احداث یادمان خواجه نظام‌الملک صورت گرفت و با جذب بودجه، سرمایه‌گذاری اولیه انجام شد. زیرسازی، شناژ و سنگ‌های اطراف فضای یادمان چیده شد که به علت تداوم نداشتن بودجه، کار رها شد.

وی افزود: طرحی داریم که در پارک روستا تندیس خواجه نظام‌الملک را نصب کنیم جناب عارفی مجسمه‌ساز معروف اهل روستای نزل‌آباد است.

  • آئین محرم

 دهیار روستا گفت: محرم در روستای نزل‌آباد همچون نقاط مختلف کشور با آداب‌ورسوم خاص همراه است و دلباختگان اهل‌بیت (ع) از همین طریق ارادت خود را به حضرت امام حسین (ع) نشان می‌دهند.

نزل‌آبادی افزود: در عصر روز اول محرم آئین علم در زمین کردن با شور خاصی برگزار می‌شود و از روز سوم این ماه تعزیه‌خوانی در روستا آغاز می‌شود که باشکوه‌ترین آن در روز یازدهم است. جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر از شهر سبزوار و روستاهای مجاور برای دیدن نمایش تعزیه به نزل‌آباد می‌آیند و عزاداران امام حسین (ع) با صبحانه و نهار پذیرایی می‌شوند.

  • مهاجرت معکوس

دهیار روستا گفت: روستای نزل‌آباد از قطب‌های دام‌پروری و صنعت طیور منطقه است که در کنار توجه به کشاورزی شاهد رونق اشتغال هستیم و این روستا بیکار ندارد.

وی افزود: شغل اصلی ساکنان روستا دام‌پروری و کشاورزی است. منابع آب کشاورزی قناتی با قدمتی کهن و دو حلقه چاه عمیق است که در دو دشت آن محصولات گندم، جو، پنبه و پسته کشت و برداشت می‌شود.

او تصریح کرد: دامپروری شغل اصلی اهالی روستاست، چنانکه حدود ۴ هزار رأس دام سبک در روستا وجود دارد. در کنار آن ۵ واحد مرغداری در روستا فعال است و همچنین ساکنان روستا، واحدهای مرغداری در روستاهای هاشم‌آباد، رباط سرپوش و کراب دارند. مرغداری‌های این روستا در هر دوره جوجه‌ریزی حدود ۵۰۰ هزار قطعه را روانه کشتارگاه و بازار می‌کنند و سهم مؤثری در تولید مرغ شهرستان دارند.

نزل‌آبادی اظهار داشت: از مطالعه طرح هادی روستا ۱۰ سال گذشته و منتظر بودجه بنیاد مسکن برای اجرای این طرح در روستا هستیم. درباره مقاوم‌سازی مسکن هرچند اهالی از تسهیلات بنیاد مسکن کمتر استفاده کرده‌اند اما بیشتر منازل مقاوم هستند؛ همچنین جدول‌کشی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی یکی از اقدامات دهیاری روستا بوده است.

وی ادامه داد: برای مدیریت مصرف منابع آب و افزایش بهره‌وری، طرح‌های آبیاری نوین به‌وسیله جهاد کشاورزی و مشارکت کشاورزان در دو دشت روستا اجرا شده است.

  • تنش آبی

دهیار نزل‌آباد گفت: مشکل اصلی روستا آب است چنانکه در فصل تابستان تنش آبی داریم. علت کمبود آب این است که از روستای زیدآباد به نزل‌آباد، قطر لوله‌های انتقال آب کوچک‌تر شده است و در هنگام پیک مصرف پاسخگو نیست، از آن طرف افزایش قطر لوله‌های آب نیاز به اعتبار دارد.

  • راه‌اندازی خانه ورزش روستایی از مطالبات جوانان روستا است

نزل‌آبادی افزود: جوانان روستا به ورزش توجه زیادی دارند، چنانکه طی دو سال گذشته مسابقات فوتسال به میزبانی این روستا با حضور تیم‌هایی از روستاهای ابارش، کلاته نوبهار، عوض، رباط سرپوش و شهر سبزوار شکل گرفته؛ همچنین مسابقات تیراندازی، طناب‌کشی و دارت بانوان با استقبال پرشور اهالی روستا برگزار شده است.

وی گفت: یکی از مطالبات جوانان روستا ایجاد خانه ورزش روستایی است که در آن تجهیزاتی شامل تاتامی، راکت، توپ و میز پینگ‌پنگ، میز فوتبال دستی، صفحه شطرنج و دارت نصب شود.

نزل‌آبادی ادامه داد: دانش‌آموزان روستا برای تحصیل در مقطع متوسطه اول به روستای آزادمنجیر می‌روند. با افزایش جمعیت پیگیریم که مقطع متوسطه اول نیز راه‌اندازی شود.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی سبزوار با اشاره به کم‌آبی در برخی مناطق روستایی گفت: با شروع فصل گرما و مصرف بی‌رویه آب از سوی مشترکان به‌ویژه در حوزه فضای سبز و دام با کمبود آب مواجه می‌شویم که با رعایت الگوی مصرف توسط مشترکان این کمبودها به حداقل می‌رسد.

عباس واهبی افزود: اهالی روستاها با مدیریت مصرف آب از دخالت در تنظیم شیرفلکه‌های آب خودداری کنند و هرگونه مشکل، کمبود و افت فشار آب را برای پیگیری به اتفاقات امور آب و فاضلاب روستایی گزارش دهند.

بخشدار مرکزی شهرستان سبزوار نیز گفت: مشکل کم‌آبی روستای نزل‌آباد مربوط به فصل گرما و در زمان پیک مصرف است و در مواقع دیگر مشکلی وجود ندارد.

 علیرضا یحیی‌آبادی افزود: روستاهای منطقه دلقند، باغان، نزل‌آباد، آزادمنجیر و رباط سرپوش از یک مجتمع آب‌رسانی بهره‌مند می‌شوند آب پمپاژ نمی‌شود و مستقیم از طریق منبع دریافت می‌شود بنابراین فشار کافی را ندارد.

  • پیگیری برای جذب اعتبار

بخشدار مرکزی درباره احداث المان خواجه نظام‌الملک گفت: ابتدای سال‌های ۱۳۸۰ چند نهاد دولتی با پیگیری مرتضی خیرآبادی نماینده وقت سبزوار در مجلس شورای اسلامی بودجه‌ای گرفتند که ردیف مستقلی نداشت. از محل آن اعتبار، برای المان‌های بیهقی و خواجه نظام‌الملک هزینه‌های شد. پایه‌های اولیه دو بنا پی‌ریزی شد اما در ادامه به علت نبود اعتبارات کار نیمه‌تمام رها شد. میراث فرهنگی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیگیری برای تکمیل المان‌ها را قبول نکردند.

یحیی‌آبادی افزود: هم‌اینک متولی این مکان‌ها دهیاری است و به آن‌ها تحویل داده شده. پیگیر جذب اعتبار هستیم اما احداث المان ردیف اعتباری ندارد و تلاش داریم با عنوان احداث پارک محله اعتبار لازم برای تکمیل یادمان خواجه نظام‌الملک را جذب کنیم.

  • منتشر شده در شماره ۱۵۸ ماهنامه ستاره شرق
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.