کد خبر : 8247
دیدگاه‌ها برای رونمایی تندیس پدران نظم و نثر ادب پارسی در سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 - 16:19
-

رونمایی تندیس پدران نظم و نثر ادب پارسی در سبزوار

سبزواریان: با حضور جمعی از مسئولان شهری، تندیس ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی پدر نظم پارسی در محل باغ ایرانی واقع در توحید شهر سبزوار رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، شهردار سبزوار در این مراسم با بیان اینکه امروز رونمایی تندیس ستارگان شعر و ادب جهان پارسی در

ronamayi-park-irani-27سبزواریان: با حضور جمعی از مسئولان شهری، تندیس ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی پدر نظم پارسی در محل باغ ایرانی واقع در توحید شهر سبزوار رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، شهردار سبزوار در این مراسم با بیان اینکه امروز رونمایی تندیس ستارگان شعر و ادب جهان پارسی در سبزوار است، گفت: این رویداد که تندیس دو دانشور بزرگ در کنار یکدیگر قرار بگیرد برای نخستین بار در کشور در دیار سربداران اتفاق افتاد که جای بسی خرسندی است.

دکتر محمد علی طالبی افزود: امید است این زوجیت بر غنای ادبی این منطقه و سبزوار که خود پایگاه شعر و ادب است تاثیرگذار باشد.

استاد دانشگاه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری نیز به شخصیت این دو دانشور جهانی اشاره کرد و گفت: ابوالقاسم فردوسی در روستای پاژ طوس و ابوالفضل بیهقی در روستای حارث اباد سبزوار زاده شدند که هریک با خلق آثاری گرانسنگ باعث غنای ادبیات شدند.

دکتر مهیار علوی مقدم با برخی مشترکات شخصیتی و زندگی این دو ادیب زبان و ادب پارسی اشاره کرد و گفت: هر یک از این دو شخصیت ۸۵ سال زیسته و هر دو زندگی متوسطی داشته اند و از بطن عموم مردم برخاسته بودند.

وی در ادامه کتاب شاهنامه فردوسی را کتاب خردنامه و دستورنامه بیان کرد و گفت: فردوسی در این کتاب نگاه آرمانی به جایگاه انسان و ظلم ستیزی دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کتاب بیهقی نیز بر پایه خرد و خردمندی است و در جای جای آن خرد و نگاه آرمانگرایانه ملاحظه می شود.

علوی مقدم توجه به زبان و اندیشه را از دغدغه های مشترک فردوسی و بیهقی بیان کرد و گفت: کتاب های این دو دانشور قرون ۴ و ۵ ه.ق روایتی از اوج تاریخ، فرهنگ و اندیشه است.

وی به برگزاری چندین دوره از همایش ملی و شهرستانی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار اشاره کرد و خواستار پیگیری های لازم برای ثبت روز بیهقی در تقویم در روز اول آبان ماه شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار نیز با بیان اینکه دیگر پدر نثر فارسی در شهر خود سبزوار کهن غریب نیست، گفت: این مجسمه نخستین تندیس واقعی به شخصیت بیهقی به اذعان کارشناسان حوزه زبان و ادب پارسی است.

مهدی مقصودی با تاکید بر اینکه نصب تندیس این دو دانشور برای نخستین بار در کنار یکدیگر در کشور صورت گرفت، گفت: در تلاش هستیم بنای یادمان بیهقی را که در حارث اباد محل زادگاه وی نیمه تمام مانده رها شده را به اتمام برسانیم.

مدیر اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار نیز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه تندیس مورخ و تاریخ نگار قرن پنجم ه.ق توسط هنرمند توانای سبزوار هادی عارفی ساخته شد، افزود: تندیس ابوالفضل بیهقی که دارای ۷ متر ارتفاع و از جنس فایبرگلاس است با اعتباری بالغ بر حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ساخته شد.

مدیر اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار گفت: این اقدام در راستای بازسازی هویت فرهنگی- تاریخی، شناسایی و شناساندن مشاهیر، مفاخر و فرهنگ غنی سبزوار صورت گرفته است.

اختریان با اظهار اینکه تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی پدر نظم فارسی نیز توسط هادی عارفی ساخته شد، تصریح کرد: تندیس فردوسی هم دارای ۷ متر ارتفاع، از جنس فایبرگلاس و با اعتباری بالغ بر حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در مراحل ساخت است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.