دیدگاه‌ها برای ما رو دست‌کم نگیر… بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1395 - 17:06
-

ما رو دست‌کم نگیر…

سبزواریان – امیر مسکنی: هفته‌نامه ستاره شرق پس از ۸ ماه (و در آغاز ماه نهم انتشار) به ایستگاه سی و پنجم رسیده است. عدد ۳۵ هیچ مناسبت خاصی ندارد برای این پرونده؛ نه شش‌ماهگی است و نه یک‌سالگی و نه هیچ چیز عجیب غریبی. مناسبت اصلی را البته در لابه‌لای همین مطلب خواهیم گفت اما

setare-shargh-35سبزواریان – امیر مسکنی: هفته‌نامه ستاره شرق پس از ۸ ماه (و در آغاز ماه نهم انتشار) به ایستگاه سی و پنجم رسیده است. عدد ۳۵ هیچ مناسبت خاصی ندارد برای این پرونده؛ نه شش‌ماهگی است و نه یک‌سالگی و نه هیچ چیز عجیب غریبی.

مناسبت اصلی را البته در لابه‌لای همین مطلب خواهیم گفت اما تا پیش از آن تعدادی عدد و مطلب و درد دل داریم که با شما در میان می‌گذاریم.

اعداد نیرومندند

۸ ماه و ۳۴ شماره: بیش از ۴ شماره در هر ماه، چیزی که باورش برای خود ما هم سخت است؛ اینکه چطور هر هفته پس از دیدن نشریه چاپ‌شده، نفسی راحت می‌کشیم و عصر همان روز باز دوباره باید به فکر مطلب و گزارش و یادداشت و تبلیغ برای شماره بعد باشیم.

بیش از ۷۰۰۰ کلمه مطلب و محتوای تولیدی در هر شماره: استانداردی که در شمارش صفحات کتاب‌ها رعایت می‌شود این است که هر صفحه را ۲۵۰ کلمه در نظر می‌گیرند. با این حساب در طی این ۸ ماه، حدود ۱۰ کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای نوشته‌ایم.

۱۵ نویسنده دائمی و بیش از ۷۰ نویسنده افتخاری: تقریباً همه نویسندگانی که در این نشریه قلم زده‌اند (به‌جز افراد معدودی مثل نویسنده همین مطلب) دارای مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد بوده‌اند. تعداد زیادی از ستون‌های ثابت نشریه برای اولین بار در نشریات محلی، به‌صورت تخصصی و با محتوای تولیدی و منحصربه‌فرد منتشر شده است. تا به امروز سعی شده است محتوای عام و تخصصی در یک توازن مناسب در کنار هم قرار داشته باشند.

۳۳ نامه ارسالی: تقریباً در هر شماره، یک نامه جهت پیگیری مطالبات مردمی، درخواست مصاحبه، درخواست همکاری و … داشته‌ایم؛ و متأسفانه بخش زیادی از این نامه‌ها بدون جواب باقی مانده است. فرمانداری و شهرداری سبزوار با ۴ نامه ارسالی و بدون جواب در صدر این لیست قرار دارند.

بیش از ۱۵۰ پیامک و ۲۰۰ پیام تلگرامی و ایمیلی: برخلاف برخی دوستانمان اعتقادی به ساخت و پرداخت پیامک‌های خیالی نداریم. به‌طور متوسط در هر شماره ۱۰ پیام، پیامک، تماس و ایمیل برای انتقاد، تشکر، پیگیری سوژه‌ها و شکایات مردمی داشته‌ایم.

بیش از ۲۰ هزار بازدید: سایت ssnp.ir درحالی‌که فقط آرشیو الکترونیکی نشریه است و به‌هیچ‌عنوان برای تولید و نشر مطلب استفاده نمی‌شود؛ در مدت‌زمان ۸ ماهه گذشته به آمار بیش از ۲۰ هزار بازدید منحصربه‌فرد رسیده است.

بیش از ۲۹۰ هزار نسخه: شاید بیش از مجموع تمام نشریاتی که در این سال‌ها در سبزوار منتشر شده‌اند، نسخه چاپی ستاره شرق وجود داشته باشد. با توجه به ۸ صفحه‌ای بودن ستاره شرق، می‌شود به عدد ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار صفحه رسید…

می‌شود به این جمله ایمان آورد:

اعداد نیرومندند و چون با هنر همراه گردند، مقاومت ناپذیرند.

ثبت است بر جریده عالم…

روزهایی که قرار بود «طرحی نو دراندازیم» و به دنبال نمونه‌ای خوب از نشریات قدیم سبزوار بودیم؛ هر چه بیشتر می‌گشتیم، کمتر می‌یافتیم. متأسفانه هیچ آرشیو منظم و دقیقی از نشریات قدیم سبزوار وجود نداشت.

ستاره شرق امروز تنها نشریه سبزواری است که در کتابخانه ملی آرشیو می‌شود تا اگر قرار بود روزی، کسی، سبزوار امروز را بشناسد و بداند در این شهر چه خبر بوده است، کمتر از امروز ما سختی و مرارت بکشد.

آرشیو کامل نسخه‌های PDF ستاره شرق در سایت رسمی نشریه قرار دارد؛ همچنین امکان خرید و مشاهده آن در سایت و اپلیکیشن جااار (آرشیو الکترونیکی نشریات) و نشر دیجیتال (سایت همکار همراه اول) فراهم شده است.

آن‌هایی که در فضای رسانه‌ای سبزوار کار کرده‌اند، قطعاً نشریاتی را می‌شناسند که حتی شماره انتشار خود را فراموش کرده‌اند و با دست‌به‌دست شدن امتیاز انتشار آن، شمارنده‌هایشان هم صفر می‌شده است. وجود یک آرشیو منظم و پیوسته تقریباً تا به امروز امری محال و عجیب بوده است.

رعایت همین پیوستگی و نظم باعث شده است تا در کمتر از ۱ ماه از زمان چاپ شماره استاندارد پیایندها (شاپا) برای ستاره شرق صادر شود. (ISSN 2476-3063)

آسودگی ما عدم ماست…

شاید در یکی دو سال اخیر، تهیه یک نشریه (به‌جز بخش مالی) یکی از ساده‌ترین کارها در سبزوار بوده است. کپی کردن چند خبر از سایت‌ها، قرض گرفتن برخی مطالب از تلگرام، انتشار یادداشت‌های قدیمی و خاک خورده برخی دوستان و در آخر نوشتن یکی دو مطلب سفارشی و رپرتاژی بخشی از این فرایند تولیدی بوده است. (البته این مراحل بیشتر مربوط به نشریات غیرقانونی و باری‌به‌هرجهتی است که این سال‌ها، امان نشریات واقعی و قانونی را بریده‌اند.)

ستاره شرق در هر شماره خود حداقل یک پرونده صد در صد تولیدی داشته است. گاهی برای برخی از این پرونده‌ها، گروه‌های تخصصی به مکان سوژه‌ها اعزام شده‌اند. برای تولید تعدادی نیز، گروه تحریریه مسافتی بیش از ۵۰ کیلومتر را طی کرده‌اند تا بتوانند محتوای دست‌اول و معتبری را در اختیار داشته باشند.

تعدادی از سوژه‌های تهیه‌شده بیش از چند هفته در دست بررسی بوده‌اند و تعدادی هنوز هم به مرحله انتشار نرسیده است. کلاته‌سیفر، صالح‌آباد، حاشیه‌نشینان زابلی، مسکن مهر، روستای چشام، داورزن، شهرک جهاد و … بخشی از این گزارش‌ها هستند.

تقریباً تمامی مصاحبه‌های منتشرشده در صفحات «آلزایمر» و «سبزوار و پیشه‌ها» به‌صورت حضوری و در محیط کاری مصاحبه‌شونده بوده است.

تحریریه ستاره شرق سعی کرده است تا همیشه در صحنه باشد؛ خارج از یک دفتر اداری، که اطلاعی از اوضاع‌واحوال مردم ندارند.

فرزند زمان خویش…

زادروز دکتر علی شریعتی، روز دانشجو، نمایشگاه مطبوعات و رسانه، انتخابات، روز جهانی سرطان، دهه فجر، روز زن، روز معلم و … مناسبت‌هایی بوده که سعی کرده‌ایم به آن‌ها بپردازیم.

تقویم کاری ستاره شرق همیشه پر از مناسبت‌هایی است که تا به امروز کمتر دیده شده‌اند. گرچه بخش زیادی از برنامه‌های ما به دلیل بی‌توجهی مدیران شهری ناتمام باقی می‌ماند؛ شاید اگر جناب فرماندار یکی از درخواست‌های مصاحبه را می‌پذیرفتند، امروز یک پرونده جامع درباره عملکرد و کارنامه ایشان و دولت تدبیر و امید (به مناسبت سومین سال انتخابات ریاست جمهوری و دومین سال حضور ایشان در این سمت) تهیه شده بود.

تهیه اولین شماره اختصاصی برای روز زن در سبزوار یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ستاره شرق بوده است، نشریه‌ای که تمام نویسندگان آن، بانوانی بودند که شاید کمتر فرصتی برای دیده شدن داشته‌اند.

تهیه و انتشار یک شماره فوق‌العاده (ویژه درگذشت استاد حمید سبزواری) در کمتر از ۲ روز و همچنین انتشار شماره ویژه سالگرد درگذشت دکتر شریعتی در همین مدت، جزو اتفاقات نادر رسانه‌ای سبزوار به شمار می‌رود. (تهیه و انتشار سه شماره ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ در کمتر از یک هفته بوده است.)

حرف اصلی…

در آخرین رتبه‌بندی نشریات و رسانه‌های ایران (بیش از ۸۲۰۰ رسانه ثبت‌شده و قانونی) که در چند روز گذشته توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده است، هفته‌نامه ستاره شرق با کسب نمره ۶۳ از ۱۰۰ در بین ۳۵۰ رسانه (چاپی و الکترونیک) برتر کشور قرار گرفته است (روزنامه همشهری با امتیاز ۹۱ در رده اول این رتبه‌بندی قرار دارد)؛ این در حالی است که ستاره شرق یکی از جوان‌ترین رسانه‌های ثبت‌شده در این لیست است. (رتبه ۷۱۱۶ به لحاظ قدمت)

همچنین در بین ۱۵۳۷ نشریه استانی و محلی، ستاره شرق توانسته در رتبه ۳۷ قرار بگیرد. (هیچ نشریه و رسانه دیگری از سبزوار موفق به کسب نمره در این رتبه‌بندی نشده است.)

البته اگر رسانه‌های هم‌رده را در یک رتبه قرار دهیم، ستاره شرق به همراه ۳۱ نشریه دیگر در رتبه بیست و هفتم قرار می‌گیرد.

بالا و پایین یک لیست

همشهری، ایران، تجارت فردا، خراسان، خبرگزاری مهر، خبرگزاری تسنیم، بخارا، اطلاعات، مهرنامه، جوان، خانواده سبز، هفت صبح جزو رسانه‌های با امتیاز بالای این لیست هستند.

کیهان، چلچراغ، خط‌خطی و آرمان امروز تنها با یک امتیاز اختلاف (۶۴ از ۱۰۰) بالاتر از ستاره شرق در این لیست قرار دارند.

آفتاب یزد، زندگی مثبت، پایتخت کهن، قدس، مثلث، موفقیت، ابتکار، اندیشه پویا و خبرگزاری خبرآنلاین نیز در رتبه‌های پایین‌تر این لیست هستند.

با چه معیاری؟؟؟

معیارهای زیر برای نمره دهی در این رتبه‌بندی (برای نشریات) اعلام شده است:

حدود مطبوعات:

  • توجه به رسالت مطبوعات (ماده ۲ قانون مطبوعات) و پرهیز نشریه از حدود مطبوعات (ماده ۶ قانون مطبوعات)

کیفیت و محتوای اختصاصی:

  • رعایت اصول حرفه‌ای در ماکت و تنظیم مطالب
  • میزان حجم محتوای تولیدی و روزآمدی مطالب
  • اجتناب از اختصاص حجم غیرمتعارف به تبلیغات و رپرتاژ (بیش از ۵۰ درصد)
  • عدم انتشار محتوای نازل و دارای بار خرافی و غیرعلمی
  • توجه به زبان فارسی و درست‌نویسی

اخلاق حرفه‌ای:

  • پرهیز از عوام‌فریبی و انتشار مطالب اغواگرایانه و مغایر با اصل صداقت
  • اجتناب از حاشیه گرایی و رعایت حریم خصوصی افراد
  • نقل دقیق منبع و اجتناب از سرقت ادبی، تحریف و مخدوش سازی متن‌ها، انتشار مصاحبه بدون اجازه

معیارهای شکلی:

  • صفحه‌آرایی مناسب، عکس، گرافیک و…
  • چاپ باکیفیت و کاغذ مناسب

توسط چه کسی؟؟؟

کمیته ارزیابی کیفی نشریات را افراد زیر تشکیل می‌دهند:

  • معاون فرهنگی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی
  • یک استاد ارتباطات به انتخاب مجمع روسای دانشکده‌ها و گروه‌های ارتباطات دانشگاه‌های تهران
  • یک کارشناس به انتخاب هیئت نظارت بر مطبوعات
  • یک مدیرمسئول به انتخاب کارگروه نمایندگی مدیران مسئول
  • نماینده شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریتی مطبوعات
  • نماینده شورای هماهنگی تشکل‌های روزنامه‌نگاری
  • یک سردبیر به انتخاب کارگروه توسعه مطبوعات

بعد از این…

امروز بعد از ۸ ماه، به نقطه‌ای رسیده‌ایم که شاید بتوانیم ادعا کنیم «برادری خود را ثابت کرده‌ایم»؛ البته که هیچ ارثی از کسی نخواسته‌ایم. تنها خواسته ما از مسئولان که در این ۸ ماه فریاد کرده‌ایم، رسیدگی به وضعیت رسانه‌ها و نشریات غیرقانونی شهرستان است. (متأسفانه در این مورد توانایی و ابزار لازم را نداریم وگرنه مزاحم مدیران عزیز شهرستان نمی‌شدیم و مثل تمامی موارد ذکرشده در این مطلب، خودمان به نحو احسنت آن را انجام می‌دادیم.)

انتشار ویژه‌نامه‌های غیرقانونی و واریز مبالغ هنگفت آگهی‌های دولتی به پای این نشریات باعث شده است که سایر فعالان رسانه‌ای از حضور در عرصه نشریات پرهیز کنند.

نشریات قانونی سبزوار نشان داده‌اند که اگر جلوی این تخریب‌ها گرفته شود، می‌توانند به بهترین نحو ممکن رسالت خود را انجام دهند. هنوز هم افراد زیادی «وارثان زمین» و «فرهنگ سبزوار» (البته با مدیریت رضا قدیریان) را به یاد می‌آورند.

و البته انتظاری هم از خوانندگان خودمان داریم.

احتمالاً به‌زودی مجبور باشیم که سیستم توزیع رایگان نشریه را حذف کنیم و توزیع منحصراً به‌صورت فروش تک‌نسخه و یا اشتراکی انجام شود.

سعی کردیم در این مدت کیفیت نشریه به حدی برسد که ارزش هزینه کردن را داشته باشد. امروز حداقل با معیارهای کیفی کشوری به این سطح رسیده‌ایم.

در این ۳۴ شماره، نظم در انتشار و توزیع یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های ستاره شرق محسوب می‌شده است. هر هفته بیش از ۸ هزار نسخه نشریه (که بعد از روزنامه‌های خراسان، قدس و شهرآرا، بیشترین تیراژ در بین نشریات استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی است) در بخش‌های زیادی از شهر سبزوار و شهرستان‌های مجاور (جوین، جغتای، داورزن، خوشاب، روداب و ششتمد) توزیع می‌شود.

پس‌ازاین نیز سعی می‌کنیم با نظم و کیفیت، تولید، انتشار و توزیع را انجام دهیم و امیدواریم کسانی که همراه ما بوده‌اند؛ از این به بعد هم ما را حمایت کنند. از امروز به بعد سعی خواهیم کرد، بهتر از گذشته فعالیت کنیم، کیفیت مطالب در هر شماره بیشتر از شماره قبل باشد و همچنان به دنبال کسب رتبه‌های بهتر باشیم.

هنوز هم منتظر نظرات شما هستیم. انتقادات و پیشنهاد‌های شما، پشتوانه مطمئنی برای رسیدن به این هدف است.

منتشر شده در: هفته‌نامه ستاره شرق – شماره ۳۵

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.