کد خبر : 7443
دیدگاه‌ها برای رکود بازار کار ساخت و سازها در سبزوار به شهرداری مربوط نمی‌شود بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 فروردین 1394 - 22:35
-

رکود بازار کار ساخت و سازها در سبزوار به شهرداری مربوط نمی‌شود

سبزواریان: شهر سبزوار دارای بیش از ۸ هزار کارگر ساختمانی است که اگر بخواهی با درد دل آن ها که اغلب از قشر مستضعف هستند آشنا شوی کافی است ساعت ۵ صبح از خانه خارج شده و با آن ها همراه شوی تا بفهمی ایستادن در هوای سرد و منت کارفرما کشیدن ،چه طعمی دارد.

talebi01سبزواریان: شهر سبزوار دارای بیش از ۸ هزار کارگر ساختمانی است که اگر بخواهی با درد دل آن ها که اغلب از قشر مستضعف هستند آشنا شوی کافی است ساعت ۵ صبح از خانه خارج شده و با آن ها همراه شوی تا بفهمی ایستادن در هوای سرد و منت کارفرما کشیدن ،چه طعمی دارد.

به گزارش روزنامه خراسان، کارگران ساختمانی سبزوار برای سیر کردن شکم خود و خانواده هر روز صبح زود در ۲ میدان شهید بهشتی و میدان امام حسین(ع) و محدوده چهار راه کوشک سبزوار تقسیم می شوند و معمولا از ۸ هزار کارگر ساختمانی حدود ۲ هزار نفر موفق به پیدا کردن کار در روز می شوند. اغلب این کارگران با هزار التماس و چانه زدن با کارفرما از حقوق حقه خود می گذرند تا شب، هنگام ورود به منزل شرمنده اهل خانه نشوند.

دل گفته های کارگران

بابا علی اولین کارگری است که با او به گفت وگو می پردازم. اوبیش از ۳۰ است که کارگری می کند . در روزگار جوانی همواره به او کار می دادند و خیالش از بابت روزی و در آمد راحت بوده است.

اما امروز او بیش از ۵۵ سال دارد و از بیمه کارگری هم محروم است و از زندگی و دختر دم بختش می گوید. خود را «علی طبسی» معرفی می کند که به دلیل سن وسالش به او بابا علی می گویند .

او می گوید : در یک سال و نیم گذشته فقط ۳۰ روز کار کرده و با مکافات روزی خود را در آورده است. از او دلیل بیکاری کارگران را می پرسم. از تعطیل شدن کار ساخت و ساز در شهر و پلمب ساختمان هایی می گوید که شهرداری جلوی کار آنان را به دلایل مختلف گرفته است.

او می گوید: اکنون دختری دم بخت دارم که باید آبرو مندانه به خانه شوهر برود و همه تلاشم این است که بتوانم جهیزیه اورا تهیه کنم و تنها خواهشم از مسئولان پایان دادن به رکود حاکم بر بازار و ایجاد اشتغال برای کارگران ساختمانی است تا شرمنده خانواده شان نباشند.

به سراغ کارگر دیگری می روم «محمد جوادی» ۵۰ ساله از جمله افرادی است که در میدان شهید بهشتی منتظر کار است. حدود ۳۵ سال از آمدن او به سرگذر می گذرد و در حالی که دارای ۴ فرزند و مدرک دیپلم است ناچار است سرگذر بایستد تا کاری پیدا کند و دستمزدی بگیرد.

می گوید: ساکن روستای قلعه نو هستم و یک فرزند دانشجو دارم که علاوه بر پرداخت ۲۵۰ هزار تومان اجاره خانه باید هر ترم نیز ۵۰۰ هزار تومان برای دانشگاه او پرداخت کنم و با این وضع گذران زندگی بسیار سخت است و با این که همسرم نیز مانند من کارگر است و اغلب در مزارع مردم کار می کند ولی آخر ماه چیزی نداریم.

وی با بیان این که رکود امروز ساخت و سازها و بیکاری کارگران ساختمانی نتیجه بی تدبیری مسئولان شهرداری و شهر است می افزاید: مشکلات کارگران سرگذر در ماه های اخیر صد چندان شده است.

«علی اصغری» هم کارگر دیگری در این جمع است که ۳۵ سال سن و ۲ فرزند دارد. اودر گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: در طول سال فقط ۴۰ روز کار کرده ام و با این که ساعت ۵ و نیم صبح از خانه بیرون می زنیم، تا نماز ظهر در این میدان سرگردان هستیم و در آخر مجبوریم با هزار شرمندگی و با ناامیدی به سمت خانه برویم.

وی با بیان این که شهرداری با پلمب کردن ساختمان ها باعث رکود در بخش ساختمان شده بیان کرد: سال گذشته ما چنین وضعیت اسفباری را نداشتیم از ۳ هزار کارگری که وارد این میدان می شدند حداقل ۵۰درصد برای کار کردن می رفتند اما الان از همین تعداد به ۵۰ نفر هم نمی رسد.

به گفته وی تعداد بسیار زیادی از همین کارگران نه تنها از هیچ سبد کالایی بهره مند نیستند بلکه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هم نیستند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی سبزوار نیز در گفت وگو با خبرنگار خراسان با اشاره به رکود حاکم در بازار ساخت وساز در این شهرستان اظهارداشت: متاسفانه نبود صنعت و در آمدهای پایدار سبب شده تا بخش زیادی از افراد برای کسب و کار به سمت وسوی کارگری ساختمان روی آورند.

حسین درخشانی با بیان این که امروز مقصر اصلی رکود حاکم بر بازار ساخت و سازهای شهرستان، شهرداری است تصریح کرد:متاسفانه امروز رکود کامل بر بازار ساخت وسازها حاکم شده و این رکود حتی روی بازار فروشندگان و تولید کنندگان مصالح ساختمانی در سبزوار تاثیر گذاشته است.

وی با بیان این که یک کارگر ساختمانی از ۳۶۵ روزسال حداقل باید مدت ۲۰۰ روز را کار کند گفت: متاسفانه کارگران ما میزان روزهای کاری شان به ۴۰ روز نمی رسد و این مسئله جای تاسف دارد.

وی با گلایه از مسئولان شهرداری و مدیریت شهری ادامه داد: معضل بزرگ بیکاری کارگران امروز سبب بروز معضلات و مشکلات دیگری مانند از هم پاشیدگی بنیان خانواده های این عزیزان نیز شده است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی سبزوار با بیان این که نداشتن کار یکی از مشکلات کارگران ساختمانی است ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر ما بیمه نبودن کارگران است. وی بابیان اینکه در یک سال گذشته حتی یک سهمیه برای بیمه کارگران داده نشده است یادآورشد: از ۸هزار کارگر ساختمانی در سبزوار ۵۵۰۰ نفر عضو انجمن هستند که از این تعداد ۲۵۰۰ نفر از داشتن بیمه تامین اجتماعی بهره مند هستند که متاسفانه به دلیل رکود بازار ساخت وساز ها سهم بیمه کار فرما به اداره بیمه پرداخت نشده است.

شهرداری مقصر نیست

برای روشن شدن مسئله گفت وگویی با شهردار سبزوار داشتم . محمد علی طالبی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان این که رکود بازار کار در حوزه ساختمان ها در سبزوار به شهرداری مربوط نمی شود گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۶ مورد پلمب ساختمان در سطح شهر صورت گرفته که نیمی از آن ها فک پلمب شده است وهم اکنون ۶۰۰ ساختمان در حال ساخت است .

وی با بیان این که اکثر ساختمان های پلمب شده علاوه بر داشتن شاکی خصوصی خارج از قوانین شهرسازی ساخته شده و دارای مشکل فنی است ادامه داد: فردی بدون مجوز و دریافت پروانه، خانه ای را در ۱۲ طبقه ساخته و این مسئله خلاف قانون است و برخی انتظار دارند که شهرداری از او حمایت کند.

وی با بیان این که شهرداری سبزوار با تمام متخلفان در حوزه ساخت وسازها برخورد جدی می کند یادآور شد: مسئله رکود بازار ساخت وساز در شهرستان ربطی به شهرداری ندارد و ما براساس قانون و در راستای وظیفه و رعایت حقوق شهروندان گام برمی داریم.

وی تاکید کرد: افرادی که مدعی هستند رکود کار در بخش ساختمان بر عهده شهرداری است حاضر به تمکین رای کمیسیون نیستند.

شهردار سبزوار بابیان این که برای رفع مشکل بیکاری در شهرستان سرمایه گذاری وسیعی با دعوت از سرمایه گذاران بزرگ در بخش های مختلف در دستور کار شهرداری قرار گرفته اظهار کرد: سرمایه ای که تاکنون توسط سرمایه گذاران وارد این بخش شده ۱۰۰ میلیارد تومان است که با این رقم و با شروع پروژه های بزرگ خود به خود مشکل بیکاری در شهرستان برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی سبزوار نیز با اشاره به پلمب برخی از ساختمان های در حال ساخت در سبزوار اظهارداشت: رعایت نکردن ضوابط شهرسازی مهم ترین علت پلمب ساختمان ها در سطح شهر است.

حسین بخشی در گفت وگو با خبرنگار خراسان رضوی با بیان این که تعطیلی کار کارگران ساختمانی به خاطر شرایط اقتصادی کشور است افزود: در صورتی که مالکان علاوه بر رعایت ضوابط فنی حق و حقوق ساخت و ساز را پرداخت کنند کار بدون مشکل پیش می رود .

وی اضافه کرد: این بی انصافی است که همه تقصیرها را به گردن شهرداری بیندازیم البته ما در خیلی از بخش ها با افت شدید کار مواجه هستیم که این مسئله به سبب این است که مالکان علاقه ای به ادامه کار ندارند و این بحران سراسری است. وی اضافه کرد: در ۸ سال گذشته طبق آمار موجود میانگین پروانه های صادره در سازمان حدود ۱۶۵ هزار متر مربع بوده ولی در ۱۰ ماه سال گذشته ۳۶ هزار متر مربع پروانه صادر شده است و این نشان از علاقه نداشتن مالکان به کار است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.