کد خبر : 24644
دیدگاه‌ها برای زباله‌های معدنی روزگار «سیاه‌کوه» سبزوار را سیاه کرده‌اند بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 دی 1398 - 13:24
-

زباله‌های معدنی روزگار «سیاه‌کوه» سبزوار را سیاه کرده‌اند

تسنیم نامهربانی بهره‌برداران با طبیعت در منطقه «سیاه‌کوه» سختی آب کوه را بالا برده است و دیگر قابل استفاده نیست. با ورود ماشین‌آلات معدنی روزگار «سیاه کوه» سبزوار، سیاه‌تر شده است. منطقه «سیاه کوه» سبزوار یکی از جاذبه‌های طبیعی برای استفاده کوهنوردان و علاقه‌مندان طبیعت است که امروز بهره‌برداری‌های غیراصولی معدن طبیعت «سیاه‌کوه» را تهدید

تسنیم

نامهربانی بهره‌برداران با طبیعت در منطقه «سیاه‌کوه» سختی آب کوه را بالا برده است و دیگر قابل استفاده نیست. با ورود ماشین‌آلات معدنی روزگار «سیاه کوه» سبزوار، سیاه‌تر شده است.

منطقه «سیاه کوه» سبزوار یکی از جاذبه‌های طبیعی برای استفاده کوهنوردان و علاقه‌مندان طبیعت است که امروز بهره‌برداری‌های غیراصولی معدن طبیعت «سیاه‌کوه» را تهدید می‌کند و از طرفی زباله‌های معدنی که در منطقه رها می‌شوند برای روستاییان و مردم خطرناک است.

نامهربانی بهره‌برداران با طبیعت در منطقه «سیاه‌کوه» سختی آب کوه را بالا برده است و دیگر قابل استفاده نیست. با ورود بیل‌ها و ماشین‌های مکانیکی روزگار «سیاه کوه» سبزوار، سیاه‌تر شده است. همچنین زباله‌های معدنی در کوه‌ها و معادن روستای سلیمانیه آلودگی‌هایی را ایجاد کرده است که این امر نگرانی مردم را به همراه دارد.

یکی از اهالی روستای باغجر با تأکید به اینکه بهره‌برداری از معادن طبیعت منطقه را خراب کرده است، گفت: تپه‌هایی که به هم وصل بودند امروز با ورود بیل‌های مکانیکی از یکدیگر جدا شده‌اند و تصویر زشتی ایجاد شده است.

محمد باغجری با بیان اینکه بهره‌برداران زباله‌ها را در منطقه رها می‌کنند، افزود: معادن اطراف کرومیت است و کرومی که در مسیر آب به سمت روستاها و مرغداری‌ها می‌رود سبب خسارت‌هایی به کشاورزی روستاییان می‌شود. 

یکی از اهالی روستای سلیمانیه نیز می‌گوید: در معادن این روستا کیسه‌هایی برای مواد معدنی را نگه می‌دارند که ایراد است زیرا باطله‌های معدنی در مسیر آب ریخته و سبب مشکلات دیگری در پایین دست می‌شود. ایجاد راه‌های زیادی که معدن کاران انجام می‌دهند از تاثیرات آن مسیرهایی است که در اثر راه‌سازی تجمیع و سبب تخریب بیشتر مسیل آب می‌شود.

وی با بیان اینکه بهره‌برداران حتماً باید در ابتدا میزان ذخیره را مشخص کنند و در جایی که ارزش دارد مسیر بزنند، ادامه داد: طبق قانون پیمانکار بعد از اتمام کار جایی را که تحویل می‌دهد باید اصلاحات لازم را انجام دهد و سعی کند محل را به حالت اولیه برگرداند که این اقدامات شامل بستن معدن، بوته کاری، درختکاری و درست کردن راه‌های ایجاد شده است.

سلیمانی اظهار داشت: در گذشته معدن کاری که یک معدن ثبت می‌کرد متولی آن خودش بود اما طبق قانون جدید می‌توانند پیمانکاران مختلفی را تعیین کند که در این حالت تخریب و برداشت بیشتر است و مشکلی که پیش می‌آید این است که در این فرایند ترمیم و اصلاحات را نمی‌توان به‌درستی انجام داد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: دستگاه‌های مختلف و وظیفه‌مند در این حوزه باید به وظیفه خود عمل کنند و درعین‌حال وحدتی در این زمینه باید باشد تا به نتایج خوبی برسیم.

علی امیدبخش با بیان اینکه براساس آنچه قانون معادن امور منابع آب، محیط‌زیست، منابع طبیعی و صنعت و معدن در این حوزه دخیل هستند، افزود: با هماهنگی مقام قضایی گشت‌های مستمری شکل گرفته و انجام می‌شود. دستگاه‌ها براساس قوانین مطالبی را که دارند در گشت مشترک اعلام می‌کنند و در مورد آن بحث و بررسی می‌شود تا مشکلات درنهایت مرتفع شوند.

وی با تأکید به اینکه دستگاه‌های مختلف وظیفه دارند و اگر به وظیفه قانونی خود عمل کنند مشکلی ایجاد نمی‌شود، اظهار داشت: دستگاه‌های ذی‌ربط در این قضیه نباید کوتاه بیایند.

وی تأکید کرد: ما به‌عنوان متولی امر از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنیم اما از متخلف به‌هیچ‌عنوان حمایت نمی‌کنیم و معتقدیم قوانین جاری کشور در همه ابعاد و سطوح باید رعایت شود.

معاون اداره امور منابع آب سبزوار نیز در این رابطه گفت: آنچه بهره‌برداران تخریب کرده‌اند حوزه آبریز کوه است و مسیلی بسته نشده است.

کیانی با بیان اینکه امور منابع آب در بخشی که مربوط به مسیل شود ورود پیدا می‌کند، افزود: قسمت‌هایی که مربوط به کوه است متولی آن منابع طبیعی است اما اگر مسیل تخریب شود ما حتماً ورود پیدا می‌کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار نیز گفت: مسئولیت‌های فنی و اجرایی در برداشت از معادن و کوه‌ها شامل میزان نوع و روش‌های برداشت با سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

عباسعلی کیانی فرد با بیان اینکه مشکلات زیست‌محیطی و اکولوژیکی را صنعت و معدن با محیط‌زیست باید ورود کنند و با قوانینی که وجود دارد موضوع پیگیری شود، افزود: در این راستا تنها ممنوعیت‌های گیاهی با ما است که بررسی شود آیا گیاهان ممنوع القطع در محدوده موردنظر وجود دارد یا خیر.

وی ادامه داد: کارگاهی متشکل از محیط‌زیست، منابع طبیعی، امور آب منطقه‌ای و صنعت و معدن تشکیل شده است و بازدیدهای دوره‌ای انجام و مشکلات موجود بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس ماده یک حفظ و حمایت از مراتع و جنگل‌ها که بحث ممنوعیت‌های گیاهی است در این کارگروه بررسی می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سبزوار نیز گفت: جدیداً طبق اصلاح قانون معادن سال ۹۱ در بحث معادن و بهره‌برداری از معادن استعلامی از محیط‌زیست گرفته نمی‌شود.

حمیدرضا صادقی افزود: فقط در صورتی از محیط‌زیست استعلام گرفته می‌شود که معادن در یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط‌زیست باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.