کد خبر : 22018
دیدگاه‌ها برای سبزوار؛ قصه قرن‌هایی که بر یک درخت گذشت… بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 2 شهریور 1398 - 11:44
-

سبزوار؛ قصه قرن‌هایی که بر یک درخت گذشت…

ایسنا مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سبزوار گفت: شهرستان سبزوار علاوه بر میراث فرهنگی، دارای میراث طبیعی نیز است. رضا حسینی در خصوص مجموع آثار ثبتی شهرستان سبزوار، اظهار کرد: مجموع آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی، اعم از میراث ملموس و ناملموس است که به بیش از یک‌صد اثر می‌رسد. وی

ایسنا

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سبزوار گفت: شهرستان سبزوار علاوه بر میراث فرهنگی، دارای میراث طبیعی نیز است.

رضا حسینی در خصوص مجموع آثار ثبتی شهرستان سبزوار، اظهار کرد: مجموع آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی، اعم از میراث ملموس و ناملموس است که به بیش از یک‌صد اثر می‌رسد.

وی دراین‌باره ادامه داد: هفت اثر در حوزه جغرافیایی شهرستان سبزوار، هفت اثر ناملموس و ۹۴ اثر ملموس به ثبت رسیده است که شاخص‌ترین آثار ناملموس؛ مراسم آیینی اسب چوبی و مراسم چادرپوشان حسینیه قنادها هستند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سبزوار در خصوص صنایع‌دستی سبزوار اضافه کرد: سفال سبزوار، فرت بافی و… جزو صنایع‌دستی شهرستان سبزوار به حساب می‌آیند.

حسینی خاطرنشان کرد: سوغات این شهرستان، کلوچه زنجبیلی است  که به‌عنوان برند سبزوار شناخته شده است همچنین  یک سری سوغات و لبنیات نیز جزو سوغات این منطقه به حساب می‌آید.

وی با اشاره به این‌که از سوغات شهرستان سبزوار استقبال خوبی شده است، تصریح کرد: اما بااین‌وجود باید اقدامات بیشتری صورت گیرد  که به همین منظور درصدد ثبت فن‌آوری تهیه سوغات سبزوار هستیم.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سبزوار عنوان کرد: ما یکسری بازارچه‌های نوروزی و محلی داریم، سبزوار به این جهت که در مسیر راه تهران به مشهد است تقریباً یک شاهراه به‌حساب می‌آید و فکر می‌کنم از این طریق، سوغات فروش خوبی برای سبزوار دارد.

حسینی در این خصوص ادامه داد: این سوغات توانسته برای مردم سبزوار اشتغال‌زایی کند. ما در سطح شهرستان ده‌ها کارگاه فرت بافی داریم که تولیدات کارگاه‌ها به فروش می‌رسد و نیز در آن نوآوری داریم از این لحاظ که  به غیر از چادرشب، زنبیل و… درست می‌کنند که بر روی این محصولات تبلیغات صورت گرفته و به همین منظور فروش آن‌ها بالا رفته است.

وی تصریح کرد: از قدیم در روستای بُرآباد سفالگری داشته‌ایم که اکنون به همین منظور چند کارگاه بنا کرده‌ایم که سفال تولید می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سبزوار در خصوص میراث طبیعی سبزوار افزود: چنار (۲۵۰۰ ساله) روستای کیذقان جزو میراث طبیعی شهرستان سبزوار به حساب می‌آید که قدمت بسیار بالایی دارد و به‌عنوان اثر طبیعی سبزوار ثبت شده است.

حسینی خاطر در خصوص مشکلات پیش رو خاطرنشان کرد: پراکندگی آثار در سبزوار زیاد است و به همین جهت مالکین زیادی دارد که ما  درصدد رفع مشکلات آن هستیم؛ برای مثال درصدد تعیین حریم چندین اثر هستیم که این، اقدام حفاظتی محسوب می‌شود.

وی دراین‌باره ادامه داد: آثاری را که احساس کنیم از قِبَل عدم تعیین حریم در خطر هستند حتی اگر در تپه‌ها و محوطه‌ها باشند، حریم آن را تعیین می‌شود تا کسی به حریم اثر تجاوز نکند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سبزوار اضافه کرد: با مشکل حفاری‌های غیرمجاز نیز کم‌وبیش روبه‌رو هستیم که با هماهنگی نیروی یگان حفاظت و نیز با هماهنگی سایر دستگاه‌ها این خاطیان را مورد تعقیب قرار می‌دهیم.

حسینی افزود: ما یکسری انجمن‌های میراث فرهنگی در شهر و تمام روستاهایی که دارای میراث فرهنگی هستند، داریم که تعداد آن‌ها به بیش از یک‌صد انجمن می‌رسد و ما از این دوستان کمک می‌گیریم و با حفارگران مبارزه می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم آثاری که در کل شهرستان وجود دارد و قابلیت سرمایه‌گذاری دارند، بخش خصوصی ورود پیدا کنند و روی آن‌ها سرمایه کنند همچنین هر ملکی که در تملک ما باشد، طبق روال قانونی به سرمایه‌گذار، واگذار خواهیم کرد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سبزوار دراین‌باره اظهار کرد: آثاری را هم که در تملک سایرین است ما از آن‌ها درخواست می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری کنند؛ اگر بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری بر روی آثار فرهنگی  ورود پیدا کند، درآمدزایی می‌شود و اثر حفظ خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.