دیدگاه‌ها برای سبزواری‌ها روی ستاره شرق حساب می‌کنند بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1396 - 13:47
-

سبزواری‌ها روی ستاره شرق حساب می‌کنند

در نخستین روزهای مهرماه جاری، هفته‌نامه ستاره شرق به‌عنوان یکی از نشریات محلی شهرستان سبزوار موفق به کسب افتخاری ارزشمند در سطح کشور شد و در جدول امتیاز کیفی مطبوعات که وزارت ارشاد به‌تازگی منتشر کرده، توانست در ردیف ۴۰ هفته‌نامه برتر کشور قرار گیرد. خبری که هرچند در لابه‌لای خبرهای مناسبتی ایام دهه اول

امید برومندی – اسرارنامه

در نخستین روزهای مهرماه جاری، هفته‌نامه ستاره شرق به‌عنوان یکی از نشریات محلی شهرستان سبزوار موفق به کسب افتخاری ارزشمند در سطح کشور شد و در جدول امتیاز کیفی مطبوعات که وزارت ارشاد به‌تازگی منتشر کرده، توانست در ردیف ۴۰ هفته‌نامه برتر کشور قرار گیرد.

خبری که هرچند در لابه‌لای خبرهای مناسبتی ایام دهه اول محرم و عزاداری‌های حسینی و نیز دیگر خبرهای شهرستان به زودی محو شد، اما ارزش آن را داشت که بیشتر از این موردتوجه و استقبال طیف‌های مختلف مردم و مسئولان خصوصاً مسئولان فرهنگی شهرستان و اصحاب رسانه دیار سربداران قرار گیرد.

مجله اینترنتی اسرارنامه به همین مناسبت ضمن تبریک این موفقیت به همکاران خود در نشریه ستاره شرق طی یادداشتی به نقد و بررسی کار ستاره شرق و دلایل اهمیت وجود چنین نشریه‌ای در غرب خراسان می‌پردازد:


با مروری به تاریخ نشریات محلی سبزوار در حداقل یک دهه اخیر درمی‌یابیم ظهور و فعالیت مستمر نشریه‌ای کاغذی نظیر ستاره شرق که در تمام مدت فعالیت بتواند کیفیت قابل قبولی را ارائه دهد، امتیاز مهم و ارزشمندی است.

یک دهه بدون نشریه وزین کاغذی

سبزوار اگرچه در زمینه برخورداری از نشریات محلی سابقه‌ای بس طولانی دارد به‌طوری‌که در ایام پیش از انقلاب با داشتن دو نشریه محلی «اسرار شرق» و «جلوه حقیقت» که در هر هفته ۳ شماره منتشر می‌شده‌اند و به نوعی می‌توان عنوان روزنامه را به آن‌ها اطلاق کرد و در دوران پس از انقلاب نیز سابقه فعالیت نشریات متعددی را در تاریخ خود دارد که برخی از آن نشریات نظیر «وارثان زمین»، «بیهق» نسبتاً فعالیت قابل قبولی داشته‌اند، اما متأسفانه در سال‌های اخیر و به‌طور مشخص حداقل در یک دهه اخیر می‌توان با اطمینان گفت نشریه باکیفیت و استانداردی که به‌صورت مستمر و منظم نیز به چاپ برسد به جز ستاره شرق در سبزوار وجود نداشته است. البته این به معنای نادیده گرفتن زحمات سایر فعالانی نیست که در همین مدت در سایر نشریات مکتوب دیار سربداران فعالیت داشته‌اند، که انصافاً معدودی از نشریاتی که در این مدت فعالیت کرده‌اند، هنگام چاپ از کیفیت خوبی نیز برخوردار بوده‌اند؛ اما اگر همه ملاک‌های مختلفی که در موفقیت و اثربخش شدن یک نشریه کاغذی مؤثر است را با هم در نظر بگیریم، ستاره شرق تنها نشریه‌ای است که در این مدت توانسته در غرب خراسان عملکرد قابل قبولی ارائه دهد. به‌طوری‌که هر شهروند سبزواری بتواند با اطمینان، روی وجود ستاره شرق به‌عنوان یک نشریه استاندارد در شهر خود حساب باز کند.

موفقیت ستاره شرق را در چند زمینه جداگانه می‌توان موردبررسی قرار داد:

استمرار و نظم در چاپ:

ستاره شرق در ۲ آذر ۹۴ به‌عنوان یک هفته‌نامه محلی در سبزوار رونمایی شد. رونمایی از یک نشریه جدید به‌خودی‌خود اتفاق چندان خاصی در سبزوار نیست؛ زیرا در طی این سال‌ها نشریات زیادی در غرب خراسان آغاز به کار کرده‌اند اما یا بعد از چند شماره کلاً تعطیل شده‌اند یا انتشارشان با فاصله‌های زمانی طولانی بوده به‌طوری‌که عملاً حالت غیر مؤثری به وجود این نشریات در عرصه مطبوعات سبزوار بزرگ بخشیده است؛ اما ستاره شرق در این مدت کمتر از دو سال هشتادوشش شماره منتشر کند و این بدان معناست که این نشریه توانسته به‌عنوان هفته‌نامه‌ای خود وفادار باقی بماند.

کاملاً قانونی:

ستاره شرق دارای مجوز قانونی کاملی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که تمام جزئیات آن در سایت‌های مربوط به ساماندهی نشریات کشور برای عموم قابل‌پیگیری است.
این در حالی است که همین حالا در سبزوار نشریات کاغذی فراوانی داریم که به‌طور کل بدون مجوز و البته با کیفیت بسیار پایین محتوایی منتشر می‌شوند.

دارای کادر تحریریه و اشتغال آفرینی ثابت:

ستاره شرق همچنین در این مدت موفق به تشکیل یک کادر نسبتاً ثابت تحریریه با برقراری حقوق و بیمه (خبرنگاری) برای نیروهای ثابت خود شده است. طبق اعلام مدیر داخلی نشریه ستاره شرق، در حال حاضر ۷ نفر نیروی بیمه‌شده با حقوق مورد تائید وزارت کار در ستاره شرق استخدام هستند. این یکی دیگر از مزیت‌های مهم این نشریه محلی است. البته همه نشریات دیگر کمابیش تعدادی نیرو دارند که حق‌الزحمه‌ای از محل جمع‌آوری آگهی‌های تبلیغاتی به دست می‌آورند، اما تقریباً هیچ‌کدام کادری ثابت با بیمه خبرنگاری ندارند و بنابراین در زمینه ایجاد اشتغال پایدار در حوزه رسانه، ستاره شرق تنها نشریه محلی سبزوار است که در طول یک زمان مستمر، عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته است.

تولید محتوا:

ستاره شرق از معدود نشریات محلی غرب خراسان است که در هر شماره یادداشت‌ها، گزارش‌ها، خبرها و مصاحبه‌های تولیدی اختصاصی خود را دارد. همچنین نویسندگان متعددی به‌صورت افتخاری با ستاره شرق همکاری می‌کنند که این موجب افزایش جامعیت و تنوع مطالب نشریه شده است.

کیفیت محتوا:

به غیر از بحث تولید محتوای تازه، کیفیت محتوا نیز شرط مهمی است که خوشبختانه در ستاره شرق رعایت می‌شود. این موضوع خود بحث مفصلی است که دامنه وسیعی از زیرمجموعه‌های دیگر از سوژه یابی، تنوع مطالب، پرهیز از غلط‌های املایی و نگارشی، برخورداری از برخی ستون‌ها یا صفحاتی ثابت که به مرور زمان به هویت نشریه تبدیل می‌شوند و مخاطب را به دنبال خود می‌کشند (مانند صفحه آلزایمر یا ستون ماجراهای من و سحرخانم)، انتخاب تیترهای جذاب، وجود سرمقاله‌های کوتاه و درعین‌حال متناسب با موضوعات روز و با زبان روان از دیگر ویژگی‌هایی است که همه این موارد در کنار هم باعث شده، ستاره شرق به لحاظ محتوا نیز از کیفیت استاندارد و قابل قبولی برخوردار باشد.

استقلال سیاسی:

هرچند ستاره شرق به خاطر موقعیت مهدی مقصودی مدیرمسئول آن که هم خود عضو شورای چهارم شهر سبزوار بود و هم از نزدیکان حسین مقصودی یکی از نمایندگان کنونی این شهر در مجلس شورای اسلامی است که مدتی نیز مسئولیت دفتر وی را بر عهده داشت، خودبه‌خود در معرض خطر لغزیدن به سمت بازی‌های قدرت و سیاست قرار داشت، اما تاکنون توانسته است دامن خود را از آلوده شدن به رنگ و لعاب‌های سیاسی پاکیزه نگاه دارد. در واقع ستاره شرق در مدت فعالیت خود تا به حال بیشتر سعی کرده یک نشریه مردمی و مردم‌پسند باشد تا یک نشریه وابسته به ساختارهای قدرت و به‌اصطلاح مسئول پسند. این موضوع را می‌توان از روی انتخاب عکس‌های برتر و انتخاب تیترهای یک و دو در صفحه اول این نشریه پی برد؛ زیرا با تورقی بر آرشیو ۸۶ شماره‌ای ستاره شرق تاکنون مشاهده می‌کنیم در عکس‌های صفحه اول این نشریه از تصاویر اتوکشیده مسئولان و نمایندگان مختلف شهرستان با تیترهایی مثبت و ستایش‌گرانه کمتر خبری هست. گویا تحریریه ستاره شرق به خوبی می‌دانند، رسانه باید زبان گویای مردم باشد، نه تریبون تعریف و تمجید از مسئولان ریزودرشت دولتی. البته موارد اندکی نظیر شماره‌های پنجم، چهاردهم، بیستم، بیست و ششم، پنجاه و نهم و شصت و سوم این نشریه بوده است که با عکس و تیتری مثبت یا گزارش گونه از یک یا چند مسئول به چاپ رسیده، یا شماره‌های ۶۸ تا ۷۲ به‌عنوان رپورتاژهای تبلیغاتی ایام انتخابات که کلاً عملشان جداست، اما در بسیاری موارد دیگر تقریباً عکس‌های برتر و تیترهای ۱ و ۲ صفحه اول به موضوعات اجتماعی و هنرمندان و فرهیختگان و سایر افراد مؤثر اما غیرمسئول اختصاص داشته یا اگر مانند شماره نوزده حاوی عکسی از یکی از مسئولان وقت شهرستان بوده، به همراه یک تیتر و یک مطلب با محتوای انتقادی آمده است.
متأسفانه این رویه نیکوی ستاره شرق در بسیاری دیگر از نشریات کاغذی شهرستان به‌صورت برعکس عمل می‌شود، به‌طوری‌که معمولاً تیتر و عکس برتر صفحه اول به چهره و ژست‌های اتوکشیده و خود اظهاری‌های عمدتاً مثبت مسئولان از عملکردهای خودشان اختصاص می‌یابد. رویه‌ای که به‌مرور باعث دلسردی و فاصله گرفتن مردم از بیشتر نشریات کاغذی شهرستان شده است.

صفحه‌آرایی و طراحی:

در نشریه ستاره شرق برخلاف بسیاری دیگر از نشریات کاغذی سبزوار در این سال‌ها به موضوع طراحی و صفحه‌آرایی و به‌طور کل به زیبایی بصری نشریه اهمیت داده می‌شود به‌طوری که در اولین جشنواره مطبوعات خراسان رضوی که در اسفند ۹۵ برگزار شد، محبوبه جعفری از نشریه ستاره شرق توانست در زمره بهترین‌ها انتخاب شود و رتبه سوم را از آن خود کند. متأسفانه در بیشتر نشریات کاغذی شهرستان نوعی عادت به شلختگی از نظر قرار دادن عکس و متن و تناسب موردنیاز بین این دو و نیز از بابت کیفیت عکس‌ها و نحوه چیدن متن‌ها در کنار تصاویر و نیز یک ولنگاری در انتخاب سایز نوشته‌ها و تیترها به چشم می‌خورد که این مورد نیز در نشریه ستاره شرق تا حد زیادی رعایت می‌شود.

حضور موفق نشریه در فضای مجازی و ارتباط مؤثر با مخاطبان:

نشریه ستاره شرق از نخستین روزهای راه‌اندازی، حضور چشمگیری را در فضای مجازی داشته است. این نشریه دارای وب‌سایتی مستقل و کامل به آدرس http://ssnp.ir/ است که آرشیو تمام شماره‌های نشریه در بایگانی آن موجود بوده و امکان خرید اینترنتی نیز برای مخاطبان وجود دارد. ستاره شرق همچنین در تلگرام نیز دارای کانال اطلاع‌رسانی و گروهی برای ارتباط بی‌واسطه با مخاطبان خود است.

شرکت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های استانی، کشوری و شهرستانی:

ستاره شرق در مدت کمتر از دو سال که از آغاز به کار آن می‌گذرد حضور فعالانه‌ای در تمامی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مطبوعاتی که در همین مدت در کشور، استان و شهرستان برگزار شده، داشته است. این در حالی است که به نظر می‌رسد سایر نشریات کاغذی شهرستان سبزوار معمولاً چندان اعتنایی نسبت به شرکت در چنین جشنواره‌هایی نمی‌کنند و افق دیدشان محدود به فضای داخلی شهرستان است؛ اما ستاره شرق در این مدت با شرکت در نخستین جشنواره مطبوعات خراسان رضوی که اسفند ۹۵ در مشهد برگزار شد در دو بخش نوشتن یادداشت (توسط مهدی مقصودی) و صفحه‌آرایی (توسط محبوبه جعفری) موفق به کسب مقام‌های سوم این جشنواره استانی شد. همچنین ستاره شرق در بیست و دومین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور که آبان ۹۵ در تهران برگزار شد، شرکت کرد و در گروه نشریات استانی و منطقه‌ای به‌عنوان یکی از غرفه‌های فعال معرفی شد.


به‌جز موارد گفته‌شده در بالا باز هم موارد دیگری هست که می‌توان به کارنامه موفقیت‌های ستاره شرق اضافه کرد. هرچند همه این تعاریف به معنای کامل و صد در صد بدون نقص بودن عملکرد تحریریه و مدیریت ستاره شرق نیست.

یک نقد کلی:

شاید بتوان به‌عنوان یک نقد کلی از نگاه نویسنده این مطلب به طرح این موضوع پرداخت، که به نظر می‌رسد یک خط فکری اصلی و نقطه هدف روشنی برای تحقق در آینده (میان‌مدت و بلندمدت) در تیم تحریریه ستاره شرق به‌عنوان یک نشریه محلی ترسیم نشده است. در واقع هر شماره از این نشریه که منتشر می‌شود اگرچه دارای مطالب باکیفیتی است که هر یک از آن‌ها به‌صورت مستقل ممکن است بسیار ارزشمند و مفید باشند اما به نظر می‌رسد بیشتر به‌طور اتفاقی بر اساس ایده شخصی نویسندگان و خبرنگاران و یا بر اساس مناسبت‌های واضحی که اصولاً رسانه نمی‌تواند از مقابل آن‌ها بی‌تفاوت عبور کند، نوشته می‌شوند.

اما جای این سؤال وجود دارد که این نشریه در یک بازه زمانی طولانی بعدازاینکه اعتماد و توجه و همراهی مخاطبان را به خود جلب کرد، در نهایت می‌خواهد چه موضوع یا موضوعاتی را تعریف و تبیین و فرهنگ‌سازی کند؟

به‌طور مثال برخی رسانه‌ها با وجود اینکه به‌صورت اختصاصی روی یک موضوع ویژه کار نمی‌کنند و حالت عمومی دارند، اما به صورت یک خط سیر محوری در فعالیتشان به دنبال معرفی و ترویج تفکر اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی هستند، برخی دیگر خصوصاً در حوزه رسانه‌های محلی بدون درگیر شدن با موضوعات سیاسی و اجتماعی، تفکر توسعه‌ای برای شهر و منطقه خود را دنبال می‌کنند، برخی دیگر به موضوع بانوان، برخی دیگر موضوعات دینی و اعتقادی، شماری دیگر درون‌مایه حفظ و حمایت از محیط‌زیست یا هواداری و حراست از میراث فرهنگی و آثار و آیین‌ها را به‌عنوان خط سیر محوری خود دارند. در مثالی عینی‌تر این تفاوت‌های خط سیر محوری را می‌توان در خبرگزاری‌های فارس، ایرنا، ایسنا، ایلنا و … و یا در عرصه نشریات کاغذی می‌توان بین کیهان، شرق، خراسان، قدس، جام جم، ابتکار و … مشاهده کرد، درحالی‌که همه آن‌ها ماهیتی عمومی دارند و به خبرها و موضوعات گوناگون می‌پردازند؛ اما از دید نویسنده این مطلب جای چنین خط سیر محوری‌ای در ستاره شرق خالی است و یا دست‌کم بسیار پراکنده و منقطع است، به‌گونه‌ای که به چشم نمی‌آید.

هرچند این کمبود راهم می‌توان با نگاه به دشواری‌هایی که پیش پای تحریریه این نشریه محلی وجود دارد، با دیده اغماض نگریست و تا همین جای کار هم به خاطر همه عملکرد مثبتی که در موارد برشمرده شد، فعالیت این تیم رسانه‌ای قوی را در سبزوار مورد تجلیل و تحسین قرار داد.

البته این نکته هم ناگفته نماند که بسیاری از امتیازات اشاره‌شده بالا، در عمر تقریباً دوساله ستاره شرق دچار کم‌وزیادها و افت‌وخیزهایی شده و می‌توان به برخی از مطالب یا شماره‌های این نشریه نقدهای دقیقی وارد آورد، اما چیزی که مشخص است، این است که برآیند کلی ۸۶ شماره‌ای که تاکنون ستاره شرق چاپ شده است، یک کلیت موفقیت‌آمیز داشته است.

نوبت مردم و مسئولان

وقتی یک حرکت مثبت در هر جایی شکل بگیرد، مسئولان بدون شک و مستقیماً وظیفه حمایت از این حرکت مثبت را دارند و البته مردم نیز اگرچه مانند مدیران مسئولیت مستقیم اجرایی در این زمینه ندارند که عمل نکردن به آن موجب حق‌الناس باشد، اما در راستای به جا آوردن مسئولیت داوطلبانه شهروندی خود می‌توانند به اشکال مختلف باعث انگیزه بخشی و حمایت مؤثر از فعالیت‌های صورت گرفته شوند.
این‌جانب شخصاً به‌عنوان خبرنگاری که هرچند همواره با عزیزان تحریریه ستاره شرق دوستی داشته و برای چند شماره از این نشریه مطالبی نوشته‌ام، اما هیچ‌گاه رسماً در این نشریه عضویت نداشته و منافعی از آن نبرده‌ام، می‌خواهم در پایان این نوشتار، دو وظیفه مسئولان محلی سبزوار در قبال ستاره شرق و هر نشریه وزین محلی دیگری مانند آن را یادآوری نمایم و پس‌ازآن سه پیشنهاد نیز برای مردم فرهنگ دوست سبزوار داشته باشم تا شاید از این رهگذر بتوانیم به تقویت بنیان‌های یک کار فرهنگی و رسانه‌ای نیک در دیار سربداران کمک مؤثری کرده باشیم.

دو وظیفه مسئولان:

۱. همان‌گونه که بر هیچ‌کس پوشیده نیست، تهیه محتوای باکیفیت و سپس چاپ نشریات کاغذی در شمارگان بالا مستلزم صرف هزینه‌های سنگینی است. خصوصاً اگر نشریاتی بخواهند مانند روزنامه‌ها یا هفته‌نامه‌ها به‌صورت مستمر با فاصله زمانی کوتاه، منتشر شوند به میزانی که در شهرها و جوامع کوچک‌تر باشند، با توجه به منابع مالی محدودتر در این شهرها، تأمین هزینه‌ها برای آنان دشوارتر می‌شود. قوانین کشور اما برای این موضوع تدابیری اندیشیده است به‌طوری‌که طبق دستورالعمل اجرایی توزیع و انتشار آگهی‌های دولتی که در معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جزئیات کامل تنظیم شده است.
ارگان‌های دولتی باید تبلیغات خود را به نشریات قانونی و مجوزدار بسپارند و خصوصاً اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهر باید نسبت به انجام صحیح این مسئله نظارت درست و دقیقی اعمال کند. لذا سپردن آگهی‌های تبلیغاتی موردنیاز از سوی ادارات و دستگاه‌های مختلف دولتی به نشریات وزین و مجوزدار محلی نظیر ستاره شرق اولین کمکی است که مسئولان و نهادهای دولتی می‌توانند انجام دهند و البته تا حدی وظیفه قانونی نیز در این زمینه دارند.

۲. همچنین همکاری در امر پاسخگویی و تسهیل در رفت‌وآمد و فراهم آوردن شرایط موردنیاز برای خبرنگاران جهت تعقیب سوژه‌ها و تهیه گزارش‌ها از دیگر وظایفی است که مسئولان در قبال همه رسانه‌ها خصوصاً رسانه‌هایی که مانند ستاره شرق شایستگی خود را ثابت کرده‌اند، بر عهده دارند.

سه پیشنهاد برای مردم

همان‌طور که در بالا گفته شد مردم و نهادهای خصوصی وظیفه قانونی مشخصی در ارتباط با حمایت از نشریات کاغذی و هیچ کار فرهنگی دیگری ندارند؛ اما نقش شهروندی به‌هرحال مسئولیت‌هایی را به همراه می‌آورد که هرچند انجام این مسئولیت‌ها حالت داوطلبانه دارد، اما در جهت بهبود حال شهر و ارتقاء و توسعه فرهنگ جامعه بسیار ضروری است. لذا مردم فرهنگ دوست و فرهیخته سبزواری می‌توانند به سه شیوه از حضور و فعالیت نشریات وزین محلی نظیر ستاره شرق حمایت کنند:

۱. دریافت اشتراک: هرچند دریافت اشتراک یک هفته‌نامه که در طول سال تنها حدود ۵۰ شماره به زیر چاپ می‌رود، به‌هیچ‌عنوان هزینه سنگینی ندارد و در بسیاری از مواقع افراد حتی در خانواده‌های با درآمدهای پایین‌تر از سطح متوسط جامعه هزینه‌های بسیار بیشتری از این را صرف کالاها و مصارف غیرضروری دیگر می‌کنند، اما جمع‌آوری همین مقدار حق اشتراک اندک از شمار زیادی از شهروندان (اگر به حدنصاب موردنیاز برسد)، می‌تواند سرمایه کافی را حداقل برای زیان ده نبودن چاپ یک هفته‌نامه کاغذی و ادامه یافتن حیات یک مجموعه فرهنگی و اشتغال خبرنگاران و نیروهای آن مجموعه در مدت طولانی‌تری را فراهم آورد. این هزینه اگرچه اندک است، اما می‌تواند سهم فرهنگ را در سبد کالای ماهانه و سالیانه خانواده‌های سبزواری به شکل چشمگیری افزایش دهد. درواقع باید به آن سمت حرکت کنیم که بپذیریم، بیش از آنکه داشتن پرده‌های فاخر، مبلمان سلطنتی، دکوراسیون مجلل در خانه یا دفتر کار، اتومبیل‌های چند ده و چند صدمیلیونی، میهمانی‌های پرخرج و لباس‌های مارک‌دار به‌عنوان ملاک‌های شخصیت و کلاس یک فرد یا خانواده محسوب شود، وجود هزینه‌های فرهنگی در سبد کالای خانواده ازجمله اشتراک یک یا چند نشریه باکیفیت محلی، نشانه‌های بهتری برای تشخیص سطح کلاس و شخصیت افراد و خانواده‌هاست.

۲. ارائه آگهی‌های تبلیغات برای کسب‌وکارهای شخصی: پیشنهاد دیگر این است که شهروندان سبزواری که برای کسب‌وکارهای شخصی خود مایل به انجام تبلیغات هستند، در کنار شیوه‌هایی نظیر چاپ بروشور و تراکت‌ها، تبلیغات در بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی سطح شهرها، تلویزیون‌های شهری، ارسال پیامک‌های انبوه و … سپردن تبلیغات به نشریات معتبر محلی را از دیگر گزینه‌های اصلی خود به شمار آورند. در نقطه مقابل مسلماً نشریات کاغذی نیز باید سعی کنند بهترین کیفیت چاپ و کیفیت محتوا و بیشترین شمارگان را در چاپ داشته باشند تا رضایت خاطر مشتریان و حامیان مالی خود را به دست آورند. موضوعی که به نظر می‌رسد تاکنون در ستاره شرق رعایت شده است.

۳. همکاری در تولید محتوا: آخرین پیشنهاد و شیوه همکاری مردم با رسانه‌ها خصوصاً نشریات معتبر محلی همکاری افتخاری در تهیه و تولید محتوای مناسب است. بدان معنی که کسانی که اهل‌قلم هستند و خصوصاً از قدرت تحلیل و کمی هم شم خبرنگاری و رسانه‌ای برخوردارند، در زمینه نوشتن یادداشت‌ها و احتمالاً خبرها، گزارش‌ها و گفتگوهایی که مورد تائید تحریریه نشریه موردنظر است، با آن رسانه همکاری کنند تا حداقل دغدغه تهیه و تولید محتوای باکیفیت برای تحریریه این نشریات کمرنگ شود.


به‌هرحال ستاره شرق در دو سال اخیر جای خالی یک نشریه وزین محلی را تا حد زیادی در غرب خراسان پرکرده است. امید می‌رود مسئولان و مردم فرهنگ دوست این منطقه نیز حمایت مؤثر خود را از این فعالیت فرهنگی دریغ نکنند.

بی‌شک کهن شهر سبزوار ریشه فرهنگی خراسان که در ایام قبل از انقلاب دارای چند نشریه با سه نوبت چاپ در هفته بوده است، امروز نیز از ظرفیت‌های فرهنگی کافی برای این موضوع برخوردار است. به‌شرط آنکه تیمی کاربلد و اهل رسانه و حامیانی دلسوز و فرهنگ دوست در کنار یکدیگر وجود داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.