کد خبر : 16681
دیدگاه‌ها برای سبزوار در محاصره بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 آبان 1397 - 13:29
-

سبزوار در محاصره

فاز دوم بلوار ابریشم (بزرگراه ابریشم) سبزوار اجرا شد با اجرای فاز دوم بلوار ابریشم (بزرگراه ابریشم) نیمی از طرح ایجاد کمربند اطراف شهر سبزوار تکمیل شد و در ادامه عملیات اجرایی این طرح از شمال غرب شهر تا جاده اسفراین و به میدان سربداران انجام می‌شود. ایجاد کمربند در اطراف شهر سبزوار از سال

فاز دوم بلوار ابریشم (بزرگراه ابریشم) سبزوار اجرا شد

با اجرای فاز دوم بلوار ابریشم (بزرگراه ابریشم) نیمی از طرح ایجاد کمربند اطراف شهر سبزوار تکمیل شد و در ادامه عملیات اجرایی این طرح از شمال غرب شهر تا جاده اسفراین و به میدان سربداران انجام می‌شود.

ایجاد کمربند در اطراف شهر سبزوار از سال ۹۳ و راستای ابلاغ طرح جامع شهر سبزوار برای مشخص شدن محدوده‌های جدید شهری در دستور کار قرار گرفت.

در سال‌های گذشته شهر سبزوار تنها از کمربند جنوبی محور تهران – مشهد برخوردار بود که پس از ابلاغ طرح جامع شهر سبزوار، احداث کمربندی اطراف شهر از حد شرق به شمال و شمال غرب در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

کمربند شرق به شمال و غرب شهر سبزوار به طول ۱۰ کیلومتر است که طی چهار مرحله به‌طور کامل اجرا می‌شود مرحله نخست احداث کمربند شرق سبزوار (بزرگراه هشت‌بهشت به میدان شهید حججی) بود گام دوم این کمربندی بلوار ابرشیم از میدان خلیج‌فارس تا بلوار توحید شهر است که در شهریور سال جاری به بهره‌برداری رسید و در ادامه عملیات اجرایی این طرح از شمال غرب شهر تا جاده اسفراین و از این مسیر به میدان سربداران ادامه می‌یابد که با اجرای کامل آن اطراف شهر سبزوار به مسیر کمربندی متصل می‌شود.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری سبزوار گفت: فاز نخست پروژه کمربندی شرق سبزوار از حدفاصل کمربندی جنوب (جاده تهران – مشهد) به سمت جاده قوچان به طول ۲.۷ کیلومتر سال‌های گذشته اجرا شد.

مجید استیری افزود: فاز دوم این پروژه (بزرگراه ابریشم) به دلیل سنگینی و حجم زیاد کار، با اولویت محور سواره جنوبی عملیات انجام شد و عمده هدف ما این بود که محور سواره جنوبی دو خط ترافیک بار مشخص شود.

وی اظهار کرد: فاز سوم کمربند محیطی با نام کمربندی شمال غرب سبزوار از مسیر تقاطع بلوار توحید شهر به سمت جاده اسفراین اجرا می‌شود و درنهایت فاز چهارم از مسیر جاده اسفراین به سمت میدان سربداران مشخص‌شده است که ترافیک برون‌شهری به‌عنوان مهم‌ترین تفاوت این کمربندی با دیگر کمربندی‌های محدوده شهری سبزوار محسوب می‌شود که با هماهنگی اداره راه و شهرسازی اجرا می‌شود.

استیری افزود: لاین نخست بزرگراه ابریشم از میدان خلیج‌فارس تا تقاطع دادگستری جدید با هزینه ۲۱ میلیارد ریال اجرا شد که برای اجرای این بزرگراه ۳۹ هزار مترمربع زیرسازی و همین مقدار حجم آسفالت با عملیات خاک‌برداری ۵۸ هزار و ۵۰۰ مترمکعب و جدول‌گذاری به طول هشت کیلومتر انجام شد.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری سبزوار با اشاره به آسفالت بزرگراه ابریشم گفت: لاین جنوبی این بزرگراه به حجم ۳۷ هزار مترمربع آسفالت شد و لاین شمالی نیز تاکنون ۲۰ هزار مترمربع آن آسفالت شده است و تکمیل آن در حال انجام است و حدود هزار مترمربع نیز آسفالت در قسمت چهارراه بزرگراه و دسترسی‌ها ریخته شده است.

استیری با بیان اینکه برای این بزرگراه ۹ هزار متر جدول‌گذاری انجام شده است، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵۰ نفر در این بزرگراه مشغول به فعالیت هستند تا هرچه سریع‌تر بهره‌برداری کامل از آن انجام شود.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری سبزوار گفت: با اشاره به احداث ۲ پل در طول مسیر بزرگراه ابریشم اظهار کرد: یک پل در ضلع جنوبی این محور بااعتبار ۲ میلیارد ریال ساخته شد و احداث یک پل دیگر در ضلع شمالی بااعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در حال انجام است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهری و شهرسازی شهرداری سبزوار نیز گفت: با تکمیل بزرگراه ابریشم از میدان خلیج‌فارس تا تقاطع دادگستری جدید (بلوار توحید شهر) فاز سوم کمربند شهر سبزوار از غرب شهر به سمت جاده اسفراین آغاز می‌شود.

مرتضی احمدی اظهار کرد: در مرحله سوم کمربند اطراف شهر سبزوار از شمال غرب تا جاده اسفراین به طول ۲،۷ کیلومتر اجرا و در ادامه با پیوستن به میدان سربداران حلقه اتصال تکمیل و رینگ کمربندی شهر سبزوار کامل می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهری و شهرسازی شهرداری سبزوار گفت: با اجرای بزرگراه‌ها، از بار ترافیکی محورهای داخل شهر سبزوار کاسته می‌شود و برای عبور و مرور وسایل نقلیه به شمال غرب، جنوب و شرق سبزوار نیاز به عبور از داخل شهر نیست و همچنین صرفه‌جویی در وقت، مصرف سوخت، کاهش آلودگی صوتی و محیطی را دربردارد و بر مبنای بررسی‌های انجام‌شده پس از اجرای کامل کمربندی در مصرف سوخت سالانه بیش از ۲۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی می‌شود.

سخنگوی شورای شهر سبزوار نیز گفت: احداث کمربند اطراف شهر سبزوار در راستای ابلاغ طرح جامع شهر سبزوار سال ۹۱ است که شهرداری مکلف به اجرای کمربند محیطی برای مشخص شدن محدوده‌های جدید شهری شد.

مسعود پسندیده با اشاره به حمایت شورای شهر سبزوار از شهردار افزود: باوجود مشکلات اقتصادی طرح‌های عمرانی شهرداری متوقف نشده چنانکه پس از تکمیل بزرگراه ابریشم مرحله سوم کمربندی شهر سبزوار از مسیر غرب شهر به سمت جاده اسفراین اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: ایجاد کمربند اطراف شهر سبزوار کار زیر بنایی است که شورای شهر و شهرداری مصمم به تکمیل آن در این دوره کاری هستند.

رئیس پیشین کمیسیون حمل‌ونقل و خدمات شهری شورای شهر سبزوار نیز گفت: با توجه به بافت شهری و حجم بالای ترافیک در شمال شهر (توحید شهر) و عبور و مرور وسایل نقلیه زیادی به آن، ایجاد کمربند حفاظتی در شهر سبزوار نیازی ضروری بود که علاوه بر جلوگیری از پدیده حاشیه‌نشینی بار ترافیکی داخل شهر را کاهش دهد.

حسین بروغنی اظهار کرد: یک از عوامل کندی احداث کمربندی شمال شرق موضوع اراضی ملی بود که با بازدید وزیر راه و شهرسازی از محل و مساعدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر شد محدوده اراضی ملی در مسیر کمربندی به شهرداری واگذار شود.

وی گفت: قبل از احداث بزرگراه هشت‌بهشت در شرق سبزوار، تریلی‌های ترانزیتی از بلوار شهید چمران در محدوده چهل متری اول عبور می‌کردند که منجر به سلب آسایش و آرامش شهروندان شده و همچنین جان بسیاری از شهروندان را طی سال‌های زیادی به خطر انداخته بود که مشکلات موجود با بهره‌برداری این بزرگراه برطرف شد و دیگر تریلی‌های ترانزیت از داخل شهر رفت‌وآمد ندارند.

وی از دیگر آثار مثبت بزرگراه هشت‌بهشت را توقف پدیده حاشیه‌نشینی دانست که سال‌های قبل به‌شدت در حال گسترش بود و اگر جلوی آن گرفته نمی‌شد هم‌اکنون معضلات فراوانی به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای مدیریت شهری ایجاد می‌نمود.

بروغنی با اشاره به تکمیل کمربند شمال شرق (بزرگراه ابریشم) افزود: ۶۵ درصد اراضی این مسیر ملی بود که رایزنی‌های لازم درباره این موضوع انجام گرفته است.

وی گفت: همچنین با احداث کمربند شمال غرب و اتصال به جاده اسفراین بار ترافیکی در غرب شهر به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد و بااتصال خیابان دانشگاه به کمربند شمال شرق، همشهریانی که مقصد آن‌ها از شرق سبزوار به توحید شهر و بالعکس هست دیگر نیازی به عبور از بلوار طالقانی ندارند ازاین‌رو از حجم ترافیک چهارراه امداد و بلوار طالقانی کاسته می‌شود و همچنین با ایجاد کمربند شمال غرب و اتصال بلوار شهدای کوشک به آن، بار ترافیکی میدان شهید بهشتی و سربداران کاسته می‌شود و همشهریانی که از مسیر توحید شهر مقصد آن‌ها تهران، مشهد و شهرستان‌های هم‌جوار است دیگر نیازی به عبور از محدوده شهری سبزوار ندارند.

 

*منتشر شده در شماره ۱۲۹ هفته نامه ستاره شرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.