کد خبر : 838
دیدگاه‌ها برای سبزوار: شهر پایلوت اجرای طرح توانمندسازی سکونت گاههای غیررسمی بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 تیر 1393 - 10:20
-

سبزوار: شهر پایلوت اجرای طرح توانمندسازی سکونت گاههای غیررسمی

سبزواریان.کام: آشنایی به بندهای مصرح قانونی و استفاده از ظرفیت های پیش و رو در نزد دکتر محمدعلی طالبی شهردار سبزوار، انجام رایزنی های پیگیرانه وی و همچنین وجود ظرفیت های بسیار دقیق در وضعیت سکونت گاه های غیررسمی باعث شد تا امروز مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی کشور، نخستین نشست رسمی خود را با

سبزواریان.کام: آشنایی به بندهای مصرح قانونی و استفاده از ظرفیت های پیش و رو در نزد دکتر محمدعلی طالبی شهردار سبزوار، انجام رایزنی های پیگیرانه وی و همچنین وجود ظرفیت های بسیار دقیق در وضعیت سکونت گاه های غیررسمی باعث شد تا امروز مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی کشور، نخستین نشست رسمی خود را با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار و همچنین مدیران شهرستان در محل فرمانداری برگزار کنند.

به گزارش سبزوارنیوز، مدیرکل دبیرخانه ستاد ملی توانمندسازی سکونت گاه های غیررسمی کشور با قدردانی از شهردار سبزوار که چندین جلسه مختلف را با ایشان در تهران برگزار کرده و آمادگی سبزوار را برای رفع این مشکل اجتماعی اعلام کرده است، یادآور شد: سبزوار با برخورداری از جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزارنفر حاشیه نشین، از وضعیت بحرانی و خط قرمزها عبور کرده و با این اهتمام در نزد مدیران اجرایی شهرستان با همه توان در کنار ایشان برای رفع کامل این نقیصه خواهیم ایستاد.
نریمان مصطفایی اظهار داشت: طی دو روز گذشته نشست های مفصلی با شهردار سبزوار در تهران داشته ایم و جا دارد همین جا از مسئولان شهرستان که منتظر کمک استان و تهران نمانده اند و کار را با انجام مطالعات دقیق و کارشناسی شده و قابل اعتنا به مراحل خوبی رسانده اند، بخاطر این تلاش و هزینه های قابل توجهی که در سبزوار برای رفع این پدیده نه چندان خوب که از آن به عنوان حاشیه نشینی یاد می کنند، انجام داده اند سپاسگزاری نمایم.
مهندس مصطفایی گفت: بنا به گفته دکتر طالبی از آنجا که امسال سبزوار میزبان یک رویداد بزرگ ملی، فرهنگی و مذهبی در هفتصدمین سالگرد قیام سربداران است، برنامه ریزی برای تشکیل ستادی با همین عنوان در دستور کار ما در وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و خوشحالم به اطلاع برسانم در این زمینه از هیچ تلاشی برای هرچه برگزار شدن این رویداد فروگذار نخواهیم بود.
وی علت این همکاری را انتخاب سزاوارانه سبزوار برای پایلوت اجرای طرح سکونت گاه های غیررسمی عنوان کرد و افزود: علاوه بر دبیرخانه ستاد ملی توانمندسازی سکونت گاه های غیررسمی کشور، انجمن مددکاران کشور و بسیج سازندگی نیز در کنار مدیران سبزوار خواهند بود، بنابراین در همین ابتدار باید وحدت رویه با تشکیل ستاد پیگیری در سبزوار ادامه یابد.
مصطفایی خاطرنشان کرد: حضور و تجمیع ۴ دستگاه برای تشکیل این ستاد که دبیرخانه آن در سبزوار با عنوان ستاد سند ملی توانمندی های سکونت گاه های غیررسمی تشکیل خواهد شد قادر است، سبزوار را در این راستا همراهی موثر و جالبی نماید که همین جا اعلام می دارم به نتایج و خروجی مصوبات ستاد خوشبین هستم.

حاشیه نشینی

کار بدون برنامه ریزی و هماهنگی اعضاء غیرممکن است، باید به بانوان اعتماد کرد.
گزارش سبزوارنیوز از این نشست حاکی است مدیرکل مطالعات و ترویج شرکت عمران و بهسازی وزارت راه و شهرسازی نیز دغدغه مدیران سبزواری برای اجرای یک طرح مناسب و ویژه برای بافت فرسوده سبزوار و همچنین توافق جمعی که از منظر وی در کشور بی نظیر می نماید، لزوم برنامه ریزی دقیق و حرکت در این مسیر را گوشزد کرد.
خانم دکتر عرفانیان ادامه داد: افزایش سطوح آموزشی در این راستا، مستندسازی، تفاهم نامه های اجرایی که در نزد مدیران شهرستان قابل مشاهده است، همه و همه از این حکایت دارد که سبزوار قابلیت تبدیل شدن به پایلوت و تشکیل ستاد و سند ملی توانمندسازی سکونت گاه های غیررسمی را داراست و در این زمینه می توان از بانوان نیز به شکلی شایسته بهره مند شد.
وی در ادامه بهره گیری از اراضی سرمایه ای با مشارکت سازمان ملی همان گونه که در تهران و چند شهر دیگر اجرا شده است را به عنوان یک راهکار جهت برون رفت از مسایل مادی این طرح برشمرد.

عباس افچنگی نیز در این نشست مشترک مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان به بیان آمار و اطلاعاتی دست زد که طی آن نشان داد سبزوار رتبه ۲۵ سکونت گاههای غیررسمی کشور را با وجود ۳۰ استان در اختیار دارد که به تنهایی پس از کلان شهرها رتبه بسیار بالایی دارد که این امر همت و تلاش همه را می طلبد.

دبیر ستاد استانی سکونت گاههای غیر رسمی وزارت راه و شهرسازی خطاب به همکاران خود حاضر در این جلسه گفت: سبزوار همیشه یک قدم از مسئولان و دولت در طرح های این چنینی که مشارکت مردم را می طلبد جلوتر است و برای نمونه می گویم شهرداری سبزوار طی دو سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان هزینه کرده است.
افچنگی اظهار داشت: هم اکنون مبالغ زیادی از طرح هایی که قابلیت و فرصت اجرا در سال های ۹۱ و ۹۲ نیافته اند در مرکز بلوکه شده است، از این جمله می توان به ۵ پروژه عمرانی اشاره کرد که باید در سبزوار آغاز شود.
صیانت از بافت فرسوده و تاریخی شهر، انشعابات شبکه آب و فاضلاب و دیگر ادارات شهرستان برای سکونت گاه های غیر رسمی و مسایلی از این دست نشان داده که دولت سهم ۵۰ درصدی خود برای سبزوار را با توجه به هزینه هایی که شهرداری انجام داده است، به ثمر نرسانده و هم اکنون سبزواری ها از دولت طلبکار هستند.

گزارش سبزوارنیوز از نشست فوق العاده مدیران اجرایی دستگاههای سبزوار حاکی است، مهندس برزویی از شهرداری، دکتر میرموسوی از دانشگاه علوم پزشکی، دکتر بینش از آموزش و پرورش، مهندس دولت آبادی از شهرداری سبزوار، جلال تعصبی از شورای اسلامی شهر، نماینده نیروی انتظامی و محمد کلاته معاون فنی عمرانی فرمانداری سبزوار به بیان دیدگاه های خود در زمینه حاشیه نشینی و آسیب های احتمالی آن پرداختند.
اما معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز در پایان از معاون فنی خود و شهرداری سبزوار خواست جهت تشکیل ستاد در سبزوار طرح ها قابل اجرا و مطالعات میدانی و عملی خود را در اختیار ستاد قرار دهند، ضمن اینکه از مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی نیز خواست بجای وعده های غیرعملی جهت اجرای پروژه ها، اقدام جدی و قابل اجرا جهت اختصاص بودجه مورد نیاز این طرح به عمل آورند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.