کد خبر : 6767
دیدگاه‌ها برای سبزوار و نیشابور مرکز تولید تخمه ژاپنی بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اسفند 1393 - 17:11
-

سبزوار و نیشابور مرکز تولید تخمه ژاپنی

سبزواریان: رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: متاسفانه امسال به دلیل سرمازدگی در بعضی از محصولات خشکبار از جمله فندق کمبودهایی داشتیم و گرانی این محصولات کاملا قابل پیش‌بینی‌ بود. علیرضا ارزانی ممقانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، عنوان کرد: به دلیل سرمازدگی‌های سال گذشته با کاهش چشمگیر فندق روبه‌رو

tokhme-jaboni01سبزواریان: رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: متاسفانه امسال به دلیل سرمازدگی در بعضی از محصولات خشکبار از جمله فندق کمبودهایی داشتیم و گرانی این محصولات کاملا قابل پیش‌بینی‌ بود.

علیرضا ارزانی ممقانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، عنوان کرد: به دلیل سرمازدگی‌های سال گذشته با کاهش چشمگیر فندق روبه‌رو بودیم و گرانی این محصول کاملا قابل پیش‌بینی بود، اما متاسفانه در طول سال به اینگونه مسائل توجه نمی‌شود و فقط شب عید یاد کمبود آجیل وخشکبار می‌افتند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته قیمت فندق فرآوری شده نهایتا ۱۴ هزار تومان بود، عنوان کرد: امسال قیمت این محصول به ۴۲ هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد همچنین در خصوص کاهش محصول تخمه ژاپنی، عنوان کرد: سبزوار و نیشابور مهد تولید تخمه ژاپنی است اما به دلیل وزش بادهای گرم، کم‌آبی و سایر مشکلات موجود در تابستان امسال شاهد کاهش این محصول بودیم و قیمت تخمه ژاپنی که سال گذشته ۱۲ هزار تومان بود امسال به ۴۲ هزار تومان رسیده است.

ارزانی ممقانی ادامه داد: اگر همین گونه پیش برویم سال آینده مجبور خواهیم شد تخمه ژاپنی که زادگان آن در سبزوار و نیشابور است را از چین وارد کنیم.

وی همچنین به کاهش محصول برگه زردآلو و انجیر اشاره کرد و گفت: پارسال محصول زردآلو کاهش داشت و در نتیجه با کاهش برگه زردآلو مواجه شدیم و قیمت برگه زردآلود که سال گذشته ۱۵ هزار تومان بود امسال بین ۱۷ تا ۳۸ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد همچنین در خصوص کاهش محصول انجیر، عنوان کرد: امسال میزان برداشت محصول انجیر مطلوب بود اما به دلیل صادرات بی‌رویه با کاهش این محصول در کشور مواجه شدیم، چینی‌ها انجیر ایرانی را شناختند و به دلیل شباهت خواص این محصول با جنسینگ چینی به شدت خواستار آن هستند، چرا که درختان انجیری که در استهبان وجود دارد، در هیچ‌کجای دنیا دیده نمی‌شود، اما متاسفانه به دلیل تعرفه‌های بالای چین انجیر ما به هنگ‌کنگ صادر و از آنجا به چین قاچاق می‌شود.

ارزانی ممقانی در خصوص قیمت انجیر تصریح کرد: قیمت این محصول در سال گذشته نهایتا ۳۵ هزار تومان بود، اما امسال این قیمت بین ۱۷ تا ۷۰ هزار تومان متغیر است.

وی اظهار کرد: به طور کلی و با توجه به کاهش ۱۵ درصدی قیمت پسته و همچنین نخودچی قیمت آجیل با افزایش ۲۵ درصدی روبه‌رو بوده است و این به دلیل سنتی بودن کشاورزی ماست.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد ادامه داد: متاسفانه وضعیت محصولات کشاورزی به آب و هوا و مسائل این چنینی وابسته است و به همین دلیل است که در یک سال شاهد افزایش یک نوع محصول هستیم تا جایی که به دوریز منجر می‌شود و در سال بعد با کاهش شدید محصول و در نتیجه افزایش قیمت آن مواجه‌ هستیم.

ارزانی ممقانی اظهار کرد: جهاد کشاورزی باید در جهت مکانیزه کردن کشاورزی گام بردارد و کشاورز باید محصول خود را در بازار بکارد نه مزرعه و این یعنی با توجه به شرایط بازار به کشت محصولات بپردازد، کشاورزی محور توسعه کشور است و حمایت از آن بسیار ضروری است.

وی ضمن تاکید بر مدیریت واردات و صادرات محصولات کشاورزی به خصوص آجیل و خشکبار عنوان کرد: واردات و صادرات این نوع محصولات باید مدیریت شده باشد و لازمه این امر آن است که از روسای اتحادیه‌ها به عنوان کارشناس نظرخواهی شود، اما متاسفانه ۳۰ سال است که با اینگونه مشکلات مواجه هستیم و به دلیل شرایط جوی با افزایش قیمت آجیل مواجه می‌شویم و همه فقط شب عید یاد این موضوع می‌افتند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد تصریح کرد: در حال حاضر دنیا محتاج خشکبار ماست، به شرط اینکه بتوانیم ارزش افزوده را برای این محصولات فراهم کنیم و کاری نکنیم که تولیدکنندگان آجیل وخشکبار عقب‌نشینی کنند.

ارزانی ممقانی در ادامه ضمن انتقاد از نبود فرهنگ استفاده از تنقلات و آجیل و خشکبار در کشور، اظهار کرد: متاسفانه مردم از پول اضافه خود آجیل و خشکبار می‌خرند و در خیابان‌ها بیشتر از سوپر مارکت‌ها، داروخانه داریم، چرا که فرهنگ پیشگیری قبل از درمان در کشور ما جا نیفتاده است.

وی همچنین در خصوص دریافت مالیات از صادرات آجیل و خشکبار، تصریح کرد: طبق قانون اجناس خام از مالیات معاف هستند اما از آجیل و خشکبار در برخی از شهرها از جمله مشهد مالیات دریافت می‌شود. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد ادامه داد: در حال حاضر دریافت مالیات از صادرات خشکبار مشکل بزرگی است اما مقرر شده این قانون در مجلس مصوب شود تا این محصول از مالیات معاف شوند.

ارزانی ممقانی در خصوص صادرات محصولات بسته‌بندی عنوان کرد: پس از گذشت سالها هنوز پسته ما در کیسه‌های ۵۰ کیلویی صادر می‌شود و سپس در ترکیه بسته‌بندی و به سایر کشورها صادر می‌شود دلیل این امر تعرفه‌های بالای وارداتی برخی از کشورهاست که باعث می‌شود برای صادرکننده صادرات فله‌ای به صرفه‌ باشد که این مساله باید توسط مدیران سیاسی حل گردد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.