کد خبر : 25202
دیدگاه‌ها برای سردرب ورودی قدیمی‌ترین بیمارستان سبزوار حفاظت و مرمت می‌شود بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 بهمن 1398 - 11:45
-

سردرب ورودی قدیمی‌ترین بیمارستان سبزوار حفاظت و مرمت می‌شود

مشهد عمران مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار از حفاظت و مرمت سردرب ورودی قدیمی‌ترین بیمارستان این شهر خبر داد. مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار، با اعلام این خبر افزود: در راستای برگزاری همایش یکصدمین سالگرد تأسیس بیمارستان حشمتیه سبزوار، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تصمیم به مرمت، بازسازی و احیاء این سردر

مشهد عمران

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار از حفاظت و مرمت سردرب ورودی قدیمی‌ترین بیمارستان این شهر خبر داد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار، با اعلام این خبر افزود: در راستای برگزاری همایش یکصدمین سالگرد تأسیس بیمارستان حشمتیه سبزوار، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تصمیم به مرمت، بازسازی و احیاء این سردر زیبا و نفیس دارد.

او ادامه داد: با رایزنی‌های به عمل آمده و مجوز شورای راهبردی پایگاه قرار شد سردر بیمارستان در محل فعلی خود تثبیت و بازگشائی شود.

برآبادی اظهار کرد: بیمارستان حشمتیه با همت مرحوم دکتر قاسم غنی پزشک، ادیب و سیاستمدار مشهور و با کمک سالار حشمت حاکم وقت سبزوار در سال ۱۲۹۸ شمسی با جمع‌آوری کمک از مردم و بزرگان شهر احداث شد و از همه شهرهای اطراف برای مداوا به سبزوار می‌آمدند.

برآبادی ادامه داد: بیمارستان حشمتیه مکانی بود که برای هزینه درمان فقرا و مستمندان با وقف چندین ساعت آب توسط خیرین کاری می‌کردند تا افراد بی‌بضاعت با چشمی گریان برای نداشتن هزینه درمان بازنگردند و هزینه درمان از آن‌ها دریافت نمی‌شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار یادآور شد: مرمت و بازپیرائی این سردر علاوه بر احیاء خاطرات شهروندان گامی در راستای حفاظت از میراثی ارزشمند و بزرگداشت سنت وقف خواهد بود.

او گفت: سردر بیمارستان حشمتیه در کوچه نواب صفوی ۴ که به کوچه بیمارستان شهرت دارد در ناحیه لچکی بالای تاق خود دارای تزئینات زیبای گره چینی آجری است و رخبام آجری ارزشمند زیبایی دارد.

برآبادی افزود: اقدامات لازم برای ثبت این سردر در فهرست آثار ملی کشور از سوی پایگاه میراث فرهنگی آغاز شده است.

نام قدیم سبزوار، بیهق بوده است، بیهق بر سر راه ابریشم قرار داشته و به‌عنوان یکی از مراکز تمدنی ایرانی پیش از اسلام مخصوصاً در عصر اشکانیان و ساسانیان آباد بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.