کد خبر : 31801
دیدگاه‌ها برای سطح زیرکشت گلرنگ در جوین هفت برابر شد بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 4 تیر 1401 - 12:29
-

سطح زیرکشت گلرنگ در جوین هفت برابر شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین: سطح زیرکشت دانه روغنی گلرنگ درسال جاری به ۱۵۰ هکتار رسیده است که در مقایسه با سال گذشته هفت برابر افزایش نشان می‌دهد.

علی اکبر قارزی با اشاره به کشت ۲۰ هکتاری گلرنگ طی سال گذشته افزود: این جهش با کمک‌های دولت و تلاش مدیریت جهاد کشاورزی جوین برای اطلاع‌رسانی به کشاورزان رخ داد.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و استفاده از فضای مجازی نقش موثری در ترویج و افزایش این سطح زیرکشت داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: خرید تضمینی محصول توسط دولت، چند منظوره بودن گیاه گلرنگ، هزینه تولید پایین، نیاز آبی بسیار کم و مقاومت نسبت به تنش‌های محیطی به خصوص گرما و خشکی از جمله مزیت‌های کشت این محصول است.

قارزی افزود: گلرنگ یکی از گیاهان صنعتی است که از دانه آن روغن خوراکی تهیه می‌شود که نقش بسزایی در تامین تولید روغن داخلی دارد و گل‌های این گیاه نیز در صنایع رنگرزی، صنایع غذایی و داروی گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین علوفه این گیاه خاصیت غذایی زیادی دارد که برای دام استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: کاشت، داشت و برداشت این محصول با ماشین‌آلات مرسوم مورد استفاده در تولید گندم انجام می‌شود و نیاز به لوازم و تجهیزات ویژه ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کاشت این گیاه، حاصلخیز شدن خاک زراعی پس از برداشت آن برای محصول بعدی است.

وسعت زمین‌های باغی و زراعی شهرستان جوین ۳۵ هزار هکتار و محصولات عمده آنها گندم، جو، چغندر قند، پیاز، انگور و پسته است. این شهرستان ۱۲ هزار بهره‌بردار در بخش‌های کشاورزی، باغداری، دامپروری و طیور دارد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.