کد خبر : 7387
دیدگاه‌ها برای سنگ بنای المان های نوروزی از ابتدا کج گذاشته شد بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 فروردین 1394 - 20:13
-

سنگ بنای المان های نوروزی از ابتدا کج گذاشته شد

سبزواریان: هر ساله برای استقبال از نوروز المان هایی در سطح شهر اجرا می شود که این المان ها علاوه بر شور و نشاط شهری ،روحیه تازه ای را به شهر می دهد زندگی شهری و مدرن سبب دور شدن بخش قابل توجهی از سنت و فرهنگ گذشته شده اما برخی از همین طرح ها خاطرات

eleman-01سبزواریان: هر ساله برای استقبال از نوروز المان هایی در سطح شهر اجرا می شود که این المان ها علاوه بر شور و نشاط شهری ،روحیه تازه ای را به شهر می دهد زندگی شهری و مدرن سبب دور شدن بخش قابل توجهی از سنت و فرهنگ گذشته شده اما برخی از همین طرح ها خاطرات قدیمی را به خوبی برای ما تداعی می کند.

به گزارش سبزوارنیوز، شهرستان سبزوار نیز امسال مانند دیگر شهرها برنامه نسبتا خوبی را در بحث المان های نوروزی طراحی کرد بخش قابل توجهی از طرح های ارائه شده آئین گذشته مردم سبزوار است گزارش زیر نظرات مسافرین نوروزی و شهروندان سبزواری در مورد المان های سطح شهر است .

تجمیع المان ها در سطح شهر و کمرنگی آن در حاشیه ها

“محمد قادری” یکی از شهروندان سبزواری گفت: المان های نوروزی سه سال است که در اواخر هر سال اجرا می شود طرح های ارائه شده تا حدودی ضعیف و در حد نام سبزوار نبود برخی طرح ها موضوعیت نداشت و ببیننده نمی دانست مفهوم اصلی برخی المان چیست.

وی به جانمایی بسیار نادرست برخی المان ها و تجمیع آن در یک نقطه شهر اشاره کرد و گفت: بهترین طرح ها در نقاطی جانمایی شده بود که خارج از دید مسافر بود با اینکه ما با تجمیع برخی المان ها در سطح شهر روبرو بودیم اما حاشیه ها بسیار کمرنگ بود.

غنی نبودن المان ها به لحاظ مفهومی و نوستالوژی

یک منبع آگاه در شهرداری نیز گفت: علی رغم اینکه از سرتاسر استان و دیگر شهرها فراخوان داده شده بود و اثرهای بسیار خوبی نیز به شهرداری ارائه شد اما طرح هایی انتخاب شد که از نظر مفهومی و نوستالوژی غنی نبود قبول داریم برخی طرح ها خاطرات گذشته را تداعی می کند اما متاسفانه جذابیت چندانی نداشت و فقط صرف هزینه بود.

مشکل عمومی سبزوار، ضعیف بودن ورودی شهر

“سهند هوشیار” اهل آذربایجان غربی یکی از مسافران نوروزی این شهر گفت: برخی المان ها دارای نقاط قوت و برخی نیز ضعیف کار شده المان “بازگشت از طبیعت” که وانت آبی رنگی است که گوسفند بار دارد طرح بسیار جالبی است چرا که هم حجمی است و هم به لحاظ موضوعیت نماد امسال را نشان می دهد و جانمایی خوبی نیز دارد

وی افزود: متاسفانه برخی آثار قوی از جمله “سفر طنر اجتماعی موتور سوار” و “آسیاب دستی “در یک نقطه شهر و در مکان نامناسب جانمایی شده ای کاش این طرح ها در ورودی شهر که وضعیت جالبی ندارد قرار می گرفت و مورد دیگر نیز کاش در المان خانواده موتور سوار فرهنگ موتور سواری و استفاده از کلاه ایمنی به مردم نشان داده می شد .

سبزوار که نخستین شهری بارگاره امام رضا(ع) است باید ورودی آن قوی تر کار شود و از المان هایی استفاده می شد که گردشگر و مسافر به محض دیدن زیبایی آن به داخل شهر ترغیب شود متاسفانه اکثر مسافرین می گویند هنگامی که ورودی شهر اینطور است از داخل ان انتظاری نمی رود و معمولا بدون سفر به داخل شهر از کمربندی عبور می کنند.

“محمد ندافی “نیز از مسافران این شهر گفت: طرح های اکثرا خوب بود شهرداری سبزوار به تمام زوایا پرداخته و از المان های کودکانه نیز استفاده کرده زحمات زیادی برای این طرح ها کشیده شده همین که شهر روحیه تازه ای به خود گرفته و با دیدن برخی المان ها خنده بر لبان مردم نیز نقش می ببند و خاطرات گذشته تداعی می شود جای تقدیر دارد

سال به سال المان ها ضعیف تر می شود

“رضا محمدی” از شهروندان تهرانی بیان کرد: المان های دو سال گذشته سبزوار به لحاظ حجمی بهتر از امسال و سال گذشته بود امسال از طرح هایی استفاده شده که علاوه بر ارتفاع کم در باب موضوعیت نیز ضعیف هستند در صورتی که اگر طرح در ابعاد بزرگتر ساخته می شد بهتر جلوه می کرد، ورودی شهر و حاشیه ها نیز جالب نبود بهتر است در این نقاط با حجم قابل توجهی از مسافر روبرو است المان های مناسب تری استفاده شود.

شهرداری مستقل عمل کرد، دعوتی از اعضای شورا نشد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: متاسفانه المان های نوروزی در طراحی و و موضوع در سه سال اخیر افت شدیدی داشته و مردم و مسافران رضایت چندانی از المان های جانمایی شده در سطح شهر نداشتند.

“مهدی مقصودی” اظهار کرد: در بحث المان های نوروزی شهرداری امسال به صورت مستقل عمل کرد و هیچ مشورت و دعوتی از اعضای شورای شهر انجام نشد فراخوان انجام و طرح ها به شهرداری ارسال شده بود تنها زمانی که در حاشیه یکی از کمیسیون که به روند کار اعتراض شد شهرداری از تعدادی از اعضا دعوت کرد که البته انتهای کار بود و اظهار نظرات ما هم بیفایده بود.

وی افزود: شورای شهر در بحث المان های نوروزی دخل و تصرفی نداشت سنگ بنای المان های امسال از ابتدا بد گذاشته شد نحوه فراخوان و انتخاب موضوعات منطقی نبود طی صحبت هایی که با یکی از داوران طرح ها انجام شد عنوان شد در بین ۲۰۰ طرح ارائه شده غیر از ۴ مورد، المان های دیگر مورد تائید ما نبود و ما مجبور به انتخاب شدیم.

مقصودی گفت:در هر صورت المان های نوروز ۹۴ قابل قبول نبودهم از نظر موضوع و هم جانمایی مورد انتقاد تعداد بسیاری زیادی از شهروندان و مسافرین قرار گرفت در برخی طرح ها واقعا موضوع گنگ بود و بیننده سرگردان به نظر می رسید در صورتی که بحث المان های نوروزی در سال های بعد با همین وضعیت بخواهد انجام شود اگر اجرا نشود بهتر است .

از اساتید و اهل فن دعوت رسمی نشده بود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار ادامه داد: ایراد مهمی که در المان ها وجود داشت نحوه فراخوان بود برخی از اساتید و اهل فن را باید دعوت به کار کرد شهرداری رسماً می بایست به سراغ اساتید صاحب نظر می رفت اتفاقی که در نوروز ۹۲ حاصل شد.

مقصودی افزود: دوستان اعتقاد دارند که حجم مسافر در سبزوار کم است میدان سربداران که نخستین میدان ورودی شهر است عامل مهمی برای این کاهش است از همان ابتدا که مسافر وارد شهرستان می شود با نگاه به وضعیت نافرجام میدان ،تمایلی به ورود به داخل شهر ندارد.

انجام کارهای موردی بی‌فایده است

وی گفت: با این وضعیت اگر گردشگر به داخل شهر نیاید بهتر است سبزوار بالقوه توانمندی های مهمی به لحاظ اماکن گردشگری، تاریخی و فرهنگی دارد متاسفانه در هیچ یک از آثار تاریخی یک روایت کننده حضور ندارد تا در مورد اثر توضیح دهد.

عضو شورای شهر سبزوار ادامه داد: تا زمانی که تمامی مدیران شهری سبزوار به یک باور جمعی در بحث گردشگری نرسند کارهای موردی فایده ای ندارد متاسفانه اهمیت و جایگاه این موضوع برای مسئولین و حتی مردم جانیفتاده زمینه هایی برای ورود گردشگر به داخل شهر نیاز است که در حال حاضر فراهم نیست.

مقصودی در ادامه با بیان اینکه شورای شهر به صورت مستقیم هیچگونه مصوبه ای در بحث المان های نوروزی نداشته به عملکرد مثبت فضای سبز در زیبا سازی شهری و رضایت مردم از اقدامات صورت گرفته در سطح شهر توسط این سازمان اشاره کرد.

در پایان لازم به ذکر است معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار بعد از چندین بار پیگیری توسط خبرنگار ما حاضر به جوابگویی انتقادات مردم در خصوص المان های نوروزی نشد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.