کد خبر : 27520
دیدگاه‌ها برای سه گانه مرگ درمحور سبزوار – جوین بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 مهر 1399 - 15:52
-

سه گانه مرگ درمحور سبزوار – جوین

میلاد کلاته در روزنامه خراسان نوشت:

حادثه کشته شدن ۱۴ نفر درتصادف کامیون با تعدادی خودروی سواری  درجاده سبزوار -جوین  که صبح جمعه ۳۱مرداد اتفاق افتاد، باردیگر ضرورت استاندارد سازی و دوبانده شدن محورهای مواصلاتی پرتردد را یادآوری کرد هرچند  این حادثه براثرنقص فنی ترمز کامیون رخ داد اما طبق اظهارات رئیس پلیس راه سبزوار چنان چه جاده گریزگاه (محلی  که درکنار جاده ها ساخته می شود تا اگر سیستم ترمز خودرو دچار مشکل  شد راننده بتواند خودرو را از ترافیک خارج کند و سرعت خودرو را کاهش دهد) می داشت شاید این حادثه به این شکل و با این تلفات رخ نمی داد .به گزارش خراسان رضوی ،محور سبزوار – جوین به دلیل قرارگیری در مسیر اتصال کریدور شمال به جنوب کشور و تردد روزانه ۸۰ دستگاه کامیون وتریلی به مقصد کارخانه فولاد جوین نیازمند تامین اعتبار برای دو بانده شدن این محور است.

این مسیر یکی از جاده های حادثه خیز استان  با گردنه های خطرناک است و طبق گفته رانندگان خودروهای سواری سبک و سنگین به عنوان جاده مرگ محسوب می شود. این  محور یکی از پر تردد ترین محورهای بین خراسان رضوی و خراسان شمالی است که در صورت دو بانده شدن تصادفات و سوانح رانندگی کاهش می یابد.

عملیات دوبانده شدن از یک ماه پیش آغازشده است

رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار می گوید: طول محور سبزوار -جوین حدود ۵۵ کیلومتراست که ۲۵ کیلومتر آن در محدوده شهرستان سبزوار قرار دارد.

استیری در خصوص میزان تردد خودروها در این محور می افزاید: با توجه به  آمار پلیس راه استان روزانه حدود ۸۰۰ خودروی سنگین از محور عبور می کنند. حدود یک ماه است که عملیات اجرایی دو بانده کردن جاده سبزوار به جوین از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری در سال ۹۷ با هدف کاهش حوادث جاده ای آغاز شده و قرار است  فاز نخست این پروژه به طول ۱۰ کیلومتر در مدت ۳۰ ماه تکمیل شود و به بهره برداری برسد. 

نواقص محور حادثه خیز سبزوار – جوین

رئیس پلیس راه سبزوار  در خصوص وضعیت محور سبزوار – جوین می گوید: در این محور نواقص زیربنایی و روبنایی وجود دارد و نواقص زیربنایی که سالیان گذشته بوده شامل عرض کم جاده، وجود پیچ ها با زاویه بسته، وجود پل ها و … است.

سرهنگ مهدی ایزدپناه با بیان این که نواقص طبیعی به لحاظ وجود تپه ماهورها و کوهستانی بودن از جمله مشکلات محور سبزوار – جوین است، می افزاید: نبود شانه آسفالت در تقاطع روستای افچنگ جزو نواقص زیربنایی است.

وی با اشاره به نواقص این محور درحوزه روبنایی، ادامه می دهد: بیشتر خط کشی های این محور  به لحاظ  مرغوب نبودن رنگ به کار رفته، زود از بین می رود. همچنین گاردریل در نقاطی که احتمال خروج خودرو از جاده وجود دارد در نظر گرفته نشده و علایم هشدار دهنده عمودی وجود ندارد.

ایزدپناه با اشاره به دیگر نواقص مهم در محور سبزوار به جوین، می گوید: در تقاطع هایی مانند روستای کراب نیاز به ایجاد تقاطع غیرهمسطح داریم و در این محدوده اغلب بستر تخلف برای رانندگان خودروها به لحاظ چرخش به چپ مهیا شده و تصادفات زیادی در این تقاطع رخ می دهد.

وی تاکید می کند: نیاز به گریزگاه( محلی  که درکنار جاده ها ساخته می شود تا اگر  سیستم ترمز خودرو دچار مشکل شد راننده بتواند خودرو را از ترافیک خارج کند و سرعت خودرو را کاهش دهد) در چند نقطه سرازیری جاده برای خودروهای سنگین است که برخی در شرایط اضطرار به لحاظ سیستم ترمز قرار می گیرند بنابراین باید گریزگاه هایی ایجاد شود تا بتوانند به جای هدایت وسیله نقلیه در سطح جاده که بسیار مخاطره آمیز است، خودرو را در گریزگاه ها قرار دهند.

ایزدپناه می افزاید: اگر در محدوده حادثه کشته شدن ۱۴ نفر که ۳۱مردادرخ داد، گریزگاه داشتیم ، راننده تریلی شاید می‌توانست خودرو را بهتر کنترل کند.

وی می گوید: مهم ترین عامل وقوع حوادث در این محور ، تردد تریلی های حامل گندله به مقصد جوین است که سبب وقوع حوادث رانندگی می شود. همچنین تعداد زیادی از کارمندان ادارات جوین در شهرستان سبزوار سکونت دارند و در اوقات خاصی در این محور تردد می کنند و این موضوع علاوه برمخاطره آمیز بودن محور برای حضور به موقع شهروندان در محل کار عجله و شتاب را برای رانندگان به دنبال داشته است و۹۰ درصد حوادث رانندگی به دلیل تردد وسایل نقلیه سنگین است، زمانی که تصادفات رخ به رخ صورت می گیرد، در بررسی ها به این نتیجه می رسیم که وسیله نقلیه با انگیزه سبقت به سمت چپ حرکت کرده و در حال سبقت از یک دستگاه تریلر بوده و تصادفات رخ به رخ اتفاق افتاده است.

وی با بیان این که مسیر برای تردد خودروهای سنگین ناایمن است، افزود: این محور از چند دهه قبل مطالعات آن انجام شده و در آن زمان مطالعات صورت گرفته اغلب برای تردد بین روستاها و شهرستان سبزوار بوده و هم اکنون این راه با همان شرایط قبلی در بستر تردد و ترافیک و یکی از محورهای مواصلاتی اتصال کریدور شمال به جنوب کشور یعنی استان گلستان به زاهدان  است.

تخصیص اعتبار ۵۰ میلیاردی

سرپرست فرمانداری سبزوار نیز می گوید: برای چهار خطه شدن محور سبزوار به جوین و اسفراین به طول ۲۵ کیلومتر از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای این منطقه ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

حسین شاد با بیان این که این پروژه یکی از دغدغه های مهم مردم بوده و پس از سال ها انتظار به سرانجام رسیده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است، می افزاید: تصادف اخیر که جان تعدادی از هموطنان مان را گرفت، نشان داد که این محور حادثه خیز و خطرناک است و در ۱۰ کیلومتر از مجموع ۲۵ کیلومتر  این محور پیمانکار فعالیت اجرایی خود را آغاز کرده است و از برنامه زمان بندی  عقب  نیست.

وی در  خصوص اقدامات کوتاه مدت می گوید:  برای کوتاه مدت باید محدودیت های سرعت در شورای ترافیک تصمیم گیری شود. وی تصریح کرد: مدت اجرای پروژه چهار خطه شدن محور سبزوار به جوین برای ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه ۳۰ ماه با مبلغ قرارداد ۴۴ میلیارد تومان است و امسال تخصیص آن ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.