کد خبر : 15051
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 مرداد 1397 - 12:26
-

سوزنی به خودمان بزنیم!

بالاخره تقویمی که هر روزش به نام چهار یا پنج تا قشر و چهار یا پنج تا شغل نامگذاری شده به ۱۷ مرداد رسید و روز عجیبی به اسم خبرنگارهای عجیب! این روزها در واقع فایده خاصی ندارند و بعضی از مناسبت‌ها حتی توهین‌آمیز هستند. به عنوان کسی که اساساً با تقویم‌گرایی مخالف هستم، این

بالاخره تقویمی که هر روزش به نام چهار یا پنج تا قشر و چهار یا پنج تا شغل نامگذاری شده به ۱۷ مرداد رسید و روز عجیبی به اسم خبرنگارهای عجیب!

این روزها در واقع فایده خاصی ندارند و بعضی از مناسبت‌ها حتی توهین‌آمیز هستند. به عنوان کسی که اساساً با تقویم‌گرایی مخالف هستم، این را به صراحت می‌گویم، اما در فضای جامعه به دلایل زیادی ـ که فرصت بحث آن نیست ـ این فرهنگ «مناسبت‌اندیشی» جا افتاده است.

حالا و در روز خبرنگار، فضای رسانه‌ای و خبری سبزوار بیش از هر زمانی متلاطم، متشنج، متفرق و دچار روند رو به سمت اضمحلال است.

هرچند بعد از چندین سال بی‌هویتیِ صنفی (که صدای هیچ مسئولی هم در نیامد و هیچ کس به نقدها و اعتراضات خبرنگاران گوش نداد!)، انجمن صنفی خبرنگاران به شکل قانونی تشکیل شد، اما «اتفاقاً» در همین زمان حرکت‌های موازی شکل گرفت و کار را خراب کرد! تقلیدهای زمان‌بندی شده ای‌که نوع «لجبازی» را به ذهن متبادر می‌کند، خیلی چیزها را به خبرنگارها ثابت کرد.

ثابت کرد که در فضای رسانه و خبر «قانون»، سهم زیادی ندارد و ناظران اجرای قانون، زیاد حساسیتی در تشخیص «قانون‌گرا» از «قانون‌گریز» در این فضا ندارند! گاهی بعضی از این ناظران، خود متولی تشکیل، تأسیس و فعالیتِ حلقه‌های «من‌درآوردی» هم می‌شوند!

ثابت کرد که مهم نیست کار خبری بکنی یا عضویت رسمی در خبرگزاری یا رسانه قانون‌مند داشته باشی! تشخیص «خبرنگار» از «غیرخبرنگار» نه براساس نظم قانونی که بر اساس رفاقت و دوستی و مروت و صفا و پیاله مشخص می‌شود!

ثابت کرد که گذشته‌ها گذشته! و دیگر جوان‌ها لجبازی نمی‌کنند و ریش‌سفیدان ریش‌سفیدی! نوبت لجبازی بزرگان ـ یا «خودبزرگ‌پنداران» ـ شده!

… و از همه مهمتر ثابت کرده که نمک‌های ما گندیده و آن‌که خودش باید ناظر اجرای قانون در حوزه رسانه می‌شد (مانند حوزه فرهنگ)، خود عامل خروج از هنجارها، قوانین و انصاف و عامل ایجاد شکاف و تفرقه است!

نمی‌دانم! ولی عجیب بوی انتقام از خبرنگاران را استشمام می‌کنم…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
امیر مسکنی پنجشنبه , ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

متن بسیار عالی
کوتاه و کامل
دورود جناب آقای دکتر ششتمدی عزیز که صراحت و حقیقت را فدای مصلحت نکردید.

نظرات بسته شده است.