کد خبر : 29681
دیدگاه‌ها برای شرایط نامساعد جوی تولید گردوی جغتای خراسان رضوی را کاهش داد بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آذر 1400 - 8:11
-

شرایط نامساعد جوی تولید گردوی جغتای خراسان رضوی را کاهش داد

مدیر جهاد کشاورزی جغتای در استان خراسان رضوی گفت: تداوم خشکسالی، گرمای تابستان، وزش باد گرم و سرمازدگی موجب کاهش ۳۰ درصدی برداشت گردو از باغ‌های این شهرستان نسبت به پارسال شد. محمدجواد ایزدیان میانگین عملکرد باغ‌های گردوی جغتای را در شرایط عادی هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار ذکر و بیان کرد: برداشت امسال این محصول

مدیر جهاد کشاورزی جغتای در استان خراسان رضوی گفت: تداوم خشکسالی، گرمای تابستان، وزش باد گرم و سرمازدگی موجب کاهش ۳۰ درصدی برداشت گردو از باغ‌های این شهرستان نسبت به پارسال شد.

محمدجواد ایزدیان میانگین عملکرد باغ‌های گردوی جغتای را در شرایط عادی هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار ذکر و بیان کرد: برداشت امسال این محصول از باغ‌های شهرستان بخاطر تنش آب و شرایط جوی با نیم تن کاهش به کمتر از هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار افت کرده است. 

وی افزود: این کاهش در حالی است که جغتای قطب تولید مرغوب‌‎‌ترین نوع گردو در خراسان رضوی شناخته می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی جغتای مساحت باغ‌های گردو در این شهرستان را ۹۲۰ هکتار ذکر و بیان کرد: ۷۶۰ هکتار از این سطح دارای درختان بارور گردو است. 

وی ادامه داد: هر چند ظرف سال‌های اخیر باغداران جغتایی ارقام جدید گردو همچون “چندلر” را کاشته‌اند اما همچنان بیشترین رقم کشت شده گردو در باغهای این شهرستان “محلی” است. 

ایزدیان گفت: گردو در میان میوه‌های خشک باغی ارزش اقتصادی بسیار دارد زیرا نگهداری و صادرات آن نیازمند سردخانه نیست و همچنین خشکی هسته این محصول آن را در برابر صدمات مقاوم کرده است. 

رونق چشمگیر و گستره کشاورزی و دامپروری در جغتای، این شهرستان را به یکی از قطب‌های این حوزه در خراسان رضوی مبدل کرده بطوری که سالانه افزون بر ۵۴۸ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در این خطه تولید و روانه بازار می‌شود. 

عایدی ۹ هزار بهره‌بردار کشاورز، باغدار و دامدار جغتایی از این مقدار تولید سالانه بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد ریال است. گندم، ذرت، کلزا، چغندرقند، گردو، انگور، هندوانه، فلفل، زعفران و پسته عمده‌ترین محصولات تولیدی در سطح ۳۴ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی شهرستان جغتای هستند. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.