کد خبر : 11092
دیدگاه‌ها برای شریعتی و سنت کتابخانه بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 آذر 1394 - 17:33
-

شریعتی و سنت کتابخانه

روزنامه شرق – سعید برآبادی: محال است در شهرهای خراسان بزرگ، کتابخانه‌ای به نام شریعتی وجود نداشته باشد؛ از سبزوار که موطن دکتر بود تا روستاهای دورافتاده شمال و جنوب خراسان که هرکدام اتاق کوچکی را به کتابخانه اهالی اختصاص داده‌اند و نامش را به یادگار بر آن نهاده‌اند. عظیم‌ترین کتابخانه‌ای که به نام شریعتی

shariati-ketabkhane01روزنامه شرق – سعید برآبادی: محال است در شهرهای خراسان بزرگ، کتابخانه‌ای به نام شریعتی وجود نداشته باشد؛ از سبزوار که موطن دکتر بود تا روستاهای دورافتاده شمال و جنوب خراسان که هرکدام اتاق کوچکی را به کتابخانه اهالی اختصاص داده‌اند و نامش را به یادگار بر آن نهاده‌اند.

عظیم‌ترین کتابخانه‌ای که به نام شریعتی در ایران وجود دارد، در سال ١٣٠٨ در مشهد تأسیس شده و عمرش به حدود ٩٠ سال می‌رسد. در این کتابخانه که بیش از ۵٧ هزار جلد کتاب دارد، صدها نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی و نشریات قدیمی باارزش، هرماه به ١٠ هزارنفر پاسخ‌گوست. اما کتابخانه‌هایی که نام شریعتی بر آنها نقش بسته، محدود به خراسان نمی‌شود، نام او به‌تازگی حتی در روستای «سیدعباس» دشت آزادگان در استان خوزستان نیز بر تارک کتابخانه‌ای کوچک و روستایی نشسته است.

آنهایی که از نزدیک حضور دکتر علی شریعتی را در سال‌های درس و دانشگاه تجربه کرده‌اند، همگی معتقدند که او هیچ لذتی را به اندازه لذت مطالعه دوست نمی‌داشت و در این راه، ساخت و تجهیز کتابخانه‌های شهری و روستایی را یکی از نشانه‌های توجه به گسترش آگاهی در جامعه ایران می‌دانست.

خانواده شریعتی درست به همین خاطر، پس از انتشار خبر مرگ دکتر، دست‌به‌کار ساخت کتابخانه‌ای کوچک اما مهم در روستای مزینان سبزوار شدند و حالا در حوالی هشتادودومین سالگرد تولد او، این کتابخانه هنوز فعال است و مشغول به کار.

دوم آذرماه روز تولد دکتر علی شریعتی بود و زمانی برای یادآوری خدمات فرهنگی و آگاهی‌بخش او، اما انگار کتابخانه‌های گسترده‌ای که در سطح کشور به نام دکتر شریعتی وجود دارد، نام این زاده کویر سبزوار را جاودانه کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.