کد خبر : 30083
دیدگاه‌ها برای شناسایی ۵ گونه جدید از خزندگان ایران بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دی 1400 - 14:29
-

شناسایی ۵ گونه جدید از خزندگان ایران

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۵ گونه جدید شناسایی شده از خزندگان ایران به‌ موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شد. محمد مدادی درباره اکوسیستم‌های متنوع در کشور افزود: ایران دارای تنوع بالا و خاصی از اکوسیستم‌های متنوع است

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۵ گونه جدید شناسایی شده از خزندگان ایران به‌ موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شد.

محمد مدادی درباره اکوسیستم‌های متنوع در کشور افزود: ایران دارای تنوع بالا و خاصی از اکوسیستم‌های متنوع است که در جای‌ جای این سرزمین پراکنده‌اند و هنوز هم نقاط بسیاری در کشورمان به لحاظ تنوع زیستی ناشناخته‌اند که مطالعه و تلاش زیادی را می‌طلبد.  
وی اظهارداشت: تیم تحقیقاتی از دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار واقع در استان خراسان رضوی در سال‌های اخیر با انجام چند سفر پژوهشی به برخی از مناطق در استان‌های هرمزگان، فارس و اصفهان با بررسی فون خزندگان آن به نتایج جالبی دست یافت و در نتیجه این تحقیقات ۵ گونه جدید از سوسماران (با نام عمومی مارمولک) برای فون ایران برای اولین بار در جهان توصیف و معرفی شدند.  

مدادی خاطرنشان کرد: این‌گونه‌ها از خانواده‌های Lacertidae  و Gekkonidae بوده و به نام‌های زیر Eremias isfahanica , Tropicolotes hormozganensis , Microgecko varaviensis    نام گذاری شده اند.

وی با اشاره به این که حفظ نمونه‌های تایپ در موزه و در داخل کشور، اهمیت بسزایی دارد و جزو سرمایه‌های ملی و ذخایر زیستی کشور محسوب می‌شوند، گفت: متاسفانه در دهه‌های گذشته این مساله در کشور جدی گرفته نشده است و بسیاری از نمونه‌های تایپ گونه‌های اندمیک در موزه‌های خارج از کشور و یا در مجموعه‌های محلی و فردی نگهداری می‌شوند، درحالی‌که نگهداری این نمونه‌ها باید در موزه ملی باشد.  

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: براساس بخشنامه صادره سال ۱۳۹۸ و با هدف قانون حفاظت و بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی، خروج نمونه تایپ تاکسون های حیات‌وحش از کشور ممنوع است و تمامی پژوهشگران باید در صورت معرفی گونه جدید، نمونه‌های تایپ آن را به موزه ملی تاریخ طبیعی تحویل دهند و در این باره، اولین مورد از نمونه‌های تایپ به موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شد.  

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.