تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهریور 1393 - 17:39
-

شهر موش ها، دوستی و مدارا

دوست گران‌مایه و ارجمند؛ جناب آقای ترابی در یادداشت “ شهر موش‌ هایم آرزوست” زنده‌باد مخالف را به‌ عنوان پیام اصلی این فیلم بیان کردند. ضمن ارج نهادن به دیدگاه ایشان به گمان بنده و با توجه به اینکه “پیشو” دشمن موش‌ ها محسوب می‌شود، خطاب مخالف به این شخصیت به‌جا نیست. فیلم گفتمان سنت

Reza-Eyni

رضا عینی

دوست گران‌مایه و ارجمند؛ جناب آقای ترابی در یادداشت “ شهر موش‌ هایم آرزوست” زنده‌باد مخالف را به‌ عنوان پیام اصلی این فیلم بیان کردند.
ضمن ارج نهادن به دیدگاه ایشان به گمان بنده و با توجه به اینکه “پیشو” دشمن موش‌ ها محسوب می‌شود، خطاب مخالف به این شخصیت به‌جا نیست.

فیلم گفتمان سنت و مدرنیته را با محور دوستی و مدارا به‌ پیش می‌برد و از ابتدا تا انتهای فیلم نیز از این چارچوب خارج نمی‌شود.

“پیشو” از دید نسل اول موش ها محکوم به نابودی است زیرا دشمن آن‌ها است اما از دید نسل دوم موش ها “پیشو” هنوز مرتکب هیچ جنایتی نشده و لذا قصاص قبل از جنایت نباید کرد.
نسل دوم موش‌ها سازش‌کار و ترسو نیستند چرا که در مبارزه با “اسمشو نبر” که دشمنی خود را عملاً نشان داده است- با نیروی علم و تدبیر- هیچ کوتاهی نمی‌کنند.

shahremoshhaخانم برومند در شهر موش های۲ گفتمان جامعه‌ی امروز ما را بیان می‌کند. گفتمانی که به دنبال دوستی است و باور دارد دشمنی هیچ سودی برای کشور ندارد و به قول خواجه حافظ شیرازی:
درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد
نهال دشمنی بر کن که رنج بی‌شمار آرد

دوستی، مدارا و بردباری، سودهایی بسیار بیشتر نصیب مشتاقان آزادی و دموکراسی خواهد کرد.

اگر جسارتی شد پوزش می‌خواهم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
فرهاد ترابی سه شنبه , ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۶

دوست فرهیخته و نازنین آقای عینی درود بر شما!
از نگاه متفاوت و با طراوت شما لذت وافر بردم …
فلسفه ی ذاتی هنر همین تضارب آرا و برداشت های متفاوت از یک اثر واحد است.پیروان تئوری مرگ مؤلف در مکتب فرانکفورت معتقدند که با خلق یک اثر خالق آن می میرد و این خود اثر است که با توجه به پتانسیل وجودی اش ,در ذهن و ضمیر منتقدان و شیفتگانش به حیات طیبه ی خود ادامه می دهد….و چه خوب که شهر موش ها که در ظاهر اثری کودکانه است راه به معانی بلند انسانی می دهد و خود را جاودان می سازد…..

نظرات بسته شده است.