کد خبر : 31881
دیدگاه‌ها برای شکوه عید ولایت در سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 تیر 1401 - 10:05
-

شکوه عید ولایت در سبزوار

برگزاری آیین باشکوه عید غدیر و بزرگداشت ویژه این واقعه بزرگ تاریخی صدر اسلام در سالیان اخیر در شهرستان سبزوار، خاستگاه نخستین حکومت شیعی، این منطقه را به عنوان شهر غدیری ایران شناسانده است.

مردم سبزوار، به عنوان وارثان نهضت سربداران، که مروج مذهب شیعه دوازده امامی بودند، با برپایی جشن عید غدیر، اطعام شیعیان و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) راه حق و حقیقت را با صلابت تر از گذشته ادامه می‌دهند.

ستاد مردمی غدیریون سبزوار حدود یک دهه قبل تشکیل شده است که با بهره‌گیری از نذور مردمی، برنامه‌های گسترده‌ای همچون نورافشانی، پخت و توزیع غذای نذری، برگزاری جشن، نمایش‌های آیینی و آیین بازسازی واقعه غدیر و پیاده‌روی بزرگ غدیر تا ظهور را به اجرا می‌گذارد.

برپایی گسترده جشن‌های غدیر این  واقعه را از  مهجوریت خارج می‌کند

ستاد مردمی غدیریون در سبزوار از سال ۱۳۹۳ با هدف بزرگداشت دهه ولایت و نیز گرامیداشت یاد و خاطره ۸۰ شهید از سادات شهرستان تشکیل شد و طی یک دهه گذشته توانست جلوه‌هایی از شکوه غدیر را در سبزوار، خاستگاه تشیع علوی به نمایش بگذارد.

دبیر ستاد مردمی غدیریون سبزوار گفت: فعالیت‌های این ستاد همه ساله از اول ماه ذی الحجه برای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ غدیر و خارج کردن این واقعه از مظلومیت آغاز می‌شود.

جواد شمس‌آبادی افزود: در فاصله اعیاد قربان تا غدیر برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوعی همچون آذین‌بندی میادین و خیابان‌های سطح شهر، توزیع شربت و شیرینی، برپایی جشن و مولودی‌خوانی، اعزام کاروان‌های شادی به محلات مختلف، اجرای نمایش آیینی و  برگزاری مسابقه خطبه غدیر،  اجتماع غدیریون و اطعام شهروندان صورت می‌گیرد.

اطعام ۶۰ هزار نفری روز غدیر و کمک ۴ میلیارد ریالی مومنانه 

دبیر ستاد مردمی غدیریون سبزوار گفت: در شب و روز غدیر، بیش از چهار تن برنج بین اقشار نیازمند و ساکنان محروم حاشیه شهر توزیع شده و علاوه بر آن حدود ۶۰ هزار نفر در ایستگاه‌های صلواتی و اجتماع غدیریون اطعام و پذیرایی می‌شوند.

شمس آبادی افزود: بخشی از این اطعام از محل نذور قربانی روز عید سعید قربان و ذبح گوسفند و گوساله در قالب پویش نذر قربانی تامین شده است.

وی اظهار داشت: اجرای نمایش آیینی امام  الحق و بازسازی واقعه غدیر همزمان با این عید سعید، از دیگر برنامه‌های فرهنگی در راستای نهادینه کردن فرهنگ غدیر خم است.

دبیر ستاد مردمی غدیریون سبزوار گفت: در روز عید سعید غدیر کاروان شادی عیدانه و اجتماع بزرگ غدیریون نیز از امامزاده شعیب (ع) به سمت گلزار مطهر شهدای سبزوار با حضور پر شور مردم این دارالمومنین برگزار می‌شود.

شمس‌آبادی افزود: در مسیر راه‌پیمایی و اجتماع بزرگ غدیریون، علاوه بر پذیرایی از شهروندان، بیش از یک میلیارد ریال کارت هدیه که از محل کمک خیران و اصناف تامین شده به عنوان هزینه سفر عتبات عالیات و مشهد مقدس بین حاضران قرعه کشی می‌شود.

سبزوار به عنوان شهر غدیری ایران مطرح شده است

قیام سربداران یک جنبش مردمی شیعی مربوط به قرن هشتم هجری است که از دستاوردهای آن علاوه بر مقابله با خوانین خونریز مغول، ترویج شیعه دوازده امامی در بخش‌های مهمی از شرق کشور بوده است و امروز وارثان این قیام با آیین باشکوه جشن غدیر، این رویداد بزرگ تاریخ جهان اسلام را گرامی می‌دارند.

امام جمعه سبزوار گفت: به همت جوانان انقلابی سبزوار و از محل نذور مردم این سامان در سال‌های گذشته آیین باشکوه جشن غدیر برپا شده و بازتاب گسترده‌ای در سطح کشور داشته است چنانکه سبزوار به‌عنوان شهر غدیری ایران مطرح شده است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مقیسه با بیان اینکه عید غدیر فرصتی برای تبیین و انتقال پیام این رخداد بزرگ است، افزود: نظام جمهوری اسلامی بر پایه عید غدیرخم بنا شده و ولایت فقیه ادامه دهنده راه و مسیر غدیر است و شهدا نیز در همین مسیر به شهادت رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مردم با جان، خون و مال خود پشتیبان غدیر هستند، افزود: امسال نیز با کمک خیران و نیکوکاران سبزواری ایام بابرکت عید ولایت باشکوه تر و باعظمت تر از گذشته برگزار می‌شود.

امام جمعه سبزوار با بیان اینکه سنت حسنه وقف، نقش مهمی در ترویج فرهنگ امامت و ولایت دارد، ادامه داد: موقوفاتی با نیت برپایی جشن عید غدیر، اطعام شیعیان و ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) در سبزوار به ثبت برسد.

شهر غدیری ایران باید در موقوفات غدیر نیز سرآمد باشد

سنت حسنه وقف نقش مهمی در ترویج معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت(ع) ایفا کرده است. در دهه‌های گذشته بیشترین موقوفات به نیت برگزاری مراسم عزاداری اهل بیت (ع) ثبت شده است اما وقف با نیت برپایی مراسم جشن میلاد ائمه اطهار(ع) و اعیاد اسلامی همچون غدیر بیش از گذشته ضروری است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار گفت: چهار موقوفه با نیت برپایی جشن عید غدیر، اطعام شیعیان و ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) در سبزوار ثبت شده است.

حجت‌الاسلام جعفر مهدوی‌خواه افزود: درآمد موقوفه‌های غدیر در این شهرستان امروز صرف پذیرایی از زائران و جشن‌های غدیر می‌شود چنانکه امسال هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۹ میلیارد ریال بین سادات نیازمند و دیگر اقشار محروم شهرستان توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه سنت حسنه وقف با موضوع غدیر، نقش مهمی در ترویج فرهنگ امامت و ولایت دارد، اظهار داشت: با توجه به فعالیت‌ها و برنامه‌های شاخص سبزوار در ایام غدیر، لازم است این شهر شیعی در موقوفات غدیر نیز سرآمد باشد و پویش‌هایی در راستای ثبت وقف با این موضوع ایجاد شود.

واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجه الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در محلی به نام غدیر خم، حضرت علی(ع) را به‌عنوان جانشین خود معرفی فرمودند و حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز در میان آنان حضور داشتند، با امام علی(ع) بیعت کردند.

این معرفی بنا به دستور خدا در آیه تبلیغ بود، این آیه به پیامبر(ص) دستور می‌داد آنچه خداوند بر او نازل کرده، ابلاغ کند و اگر این کار را نکند، رسالتش را انجام نداده است.

پس از واقعه غدیر آیه اکمال نازل شد که می‌گفت: «امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.»

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.