تاریخ انتشار : یکشنبه 20 تیر 1395 - 7:28
-

شیرین مرثیه ای برای کیارستمی

سبزواریان – فرهاد ترابی: به بهانه خبر ویران‌کننده سفر کیارستمی که مرگ نبود و سفری بود از میان گندم‌زارهای «باد ما را خواهد برد»؛ «شیرین» را دوباره دیدم. یکی از شاهکارهای او. فیلمی که باید آن را در نگاه زنان سینمای ایران و در میان لب گزیدن‌ها و تلخ خنده‌ها و اشک‌هایی که به‌سرعت بر

shirin-kiarostamiسبزواریان – فرهاد ترابی: به بهانه خبر ویران‌کننده سفر کیارستمی که مرگ نبود و سفری بود از میان گندم‌زارهای «باد ما را خواهد برد»؛ «شیرین» را دوباره دیدم.

یکی از شاهکارهای او. فیلمی که باید آن را در نگاه زنان سینمای ایران و در میان لب گزیدن‌ها و تلخ خنده‌ها و اشک‌هایی که به‌سرعت بر گونه‌ها غلطان است، نگاه کرد. فقط صداهایی را شنید که در نگاه این زنان که همه گویی شیرین هستند، تبلوری تازه یافته است. فیلمی که از ابتدا تا انتهایش مرگ است. سوگواره شیرین برای نگاه فرهاد و آغوش خسرو. سوگواره زنان این سرزمین و عاشقانی که قرار نیست هیچ‌وقت عاشقی کنند؛ عاشقانی که یا دیر می‌رسند و گردی از معشوق به جا مانده، یا هرگز نمی‌رسند.

زنانی که عشق را در پشت پلک‌هایشان پنهان می‌کنند؛ تا به یک مژه بر هم زدن، با اشکی داغ از گونه‌هایشان جاری شود و راز مگویشان را بر دروازه‌های شهر جار زنند. شیرین شاهزاده ارمن، مرثیه برای کیارستمی می‌خواند و زنان این سرزمین که شاعرانگی مردی چون او برایشان بهشتی دست‌نیافتنی است، در سوگش مویه می‌کنند.

کیارستمی برای ایشان چون فرهاد است که شیرین و اسب چموشش را روی دوش خود گرفته و از کوه عشق بالا می‌رود. فیلم «شیرین» مرثیه‌ای برای کیارستمی است و باید آن را مراسم ختمی دانست که کیارستمی برای خودش تدارک دیده تا همه زنان سرزمینش برایش با صدای بلند گریه کنند.

کیارستمی مرگ را هم به بازی گرفته بود و قرار نبود بمیرد که سرشار از شور زندگی بود، وقتی در میان گندم‌زارهای «باد ما را خواهد برد» نجوا می‌کرد که از پیری بدتر، مرگ است و افسوس این جهان زیبا را می‌خورد؛ که بعد از مرگ دیگر از دیدنش محروم می‌ماند؛ آنگاه‌که نگاهش خیامی بود:

گویند کسان بهشت با حور خوش است / من می‌گویم که آب انگور خوش است

این نقد بگیر و دست از آن نسیه بدار / کاواز دهل شنیدن از دور خوش است

این فرار از مرگ و درگیری مستقیم با مرگ در آثار کیارستمی مثل «طعم گیلاس» و «شیرین» و «باد ما را خواهد برد», نشان از لذت بردن عمیق او از هستی داشت و مرگ‌اندیشی او معطوف به بقای جاودان بود تا خلاصی از جهانی پر از نکبت و تلخی. جهانی که او قطعاً از پشت عینک دودی‌اش بهتر آن را می‌دید و زیباتر درک می‌کرد؛ جهانی که او با نرمی و لطافت یک توت یک انسان در آستانه خودکشی را به زندگی برمی‌گرداند.

وقتی برای گرفتن یک عکس ده ساعت انتظار می‌کشید تا نور از همان جایی که می‌خواست به شاخه‌های درخت بتابد؛ یعنی با طبیعت و بهار و تابستان و پاییز و زمستان یکی شده بود و اصلاً او فصلی جداگانه بود که همه فصول بود و هیچ‌کدام نبود.

او حتی می‌خواست برای مرگش، شیرین‌های سرزمینش مویه کنند که او فرهاد بود و کوه کنده بود برای هنر این سرزمین که تا بیستون باقی است، «خانه دوست کجاست» جاودان و «طعم گیلاس» ماندنی است. حالا او آرام گرفته در بی‌کرانی که تجربه‌های جدید بصری را برایش فراهم آورده است، چراکه ترجیع‌بند کلامش ما هیچ ما نگاه بود. اکنون او از درد و بیماری رهایی یافته و این ابیات سعدی را برای کتاب بعدی‌اش گلچین خواهد کرد:

«غنیمت دان اگر روزی به شادی در رسی ای دل / پس از چندین تحمل‌ها که زیر بار غم کردی

شب غم‌های سعدی را مگر هنگام روز آمد / که تاریک و ضعیفش چون چراغ صبحدم کردی»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ناشناس یکشنبه , ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۹:۲۰

این خبر را برای بیدار شدن مسئولان فرهنگی و غیر فرهنگی سبزوار بزنید
_______
لوح و تندیس پایتخت کتاب ایران از اهواز به نیشابور رفت
نیشابور
شناسهٔ خبر: ۳۷۰۸۹۶۲ – یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ – ۰۹:۴۹
فرهنگ > کتاب
لوح و تندیس پایتخت کتاب ایران، طی مراسمی با حضور مسئولان فرهنگی و جمع از فعالان عرصه کتابخوانی، از اهواز به نیشابور تحویل شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد اطلاع رسانی دومین دوره پایتخت کتاب ایران در همایش گردهم‌آیی آموزشی مدیران فرهنگی کشور و پانزده نامزد راه یافته به مرحله نهایی دومین جشنواره کتاب ایران در شهر نیشابور، لوح پایتخت کتاب ایران با حضور قنواتی مدیر کل ارشاد استان خوزستان به عباس کرخی سرپرست ارشاد شهرستان نیشابور تحویل داده شد.

پیش‌تر در مراسم پایانی دومین جشنواره پایتخت کتاب ایران، شهر نیشابور به عنوان دومین پایتخت کتاب ایران معرفی شده بود. با تحویل لوح عنوان پایتختی از اهواز به نیشابور این شهر تا یک سال دیگر به طور رسمی به عنوان پایتخت کتاب خواهد بود و مسئولان و مردم شهر نیشابور، برنامه‌های پیشنهادی‌شان در عرصه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را به طور جدی‌تر دنبال و اجرا خواهند کرد.

در این مراسم، تنی چند از مسئولان محلی شهرستان نیشابور به ایراد سخنرانی پرداختند. غلامحسین مظفری فرماندار نیشابور در سخنانی از کسب عنوان پایتخت کتاب توسط شهر نیشابور به عنوان رویداد مهم فرهنگی در این شهر یاد کرد و ابراز امیدواری کرد: نیشابور با کسب عنوان پایتخت کتاب ایران بیش‌ از پیش در ترویج و گسترش کتاب‌خوانی بکوشند و گل سرسبد شهرهای ایران در عرصه کتاب‌خوانی باشد.

وی همچنین متذکر شد: در کسب عنوان پایتخت کتاب توسط نیشابور نهادهای متعدد دولتی همکاری داشتند و البته بیش‌تر از نهادهای دولتی جریان‌های و تشکل‌های مردم‌نهاد و غیردولتی کوشیدند و تلاش کردند و اگر مشارکت تشکل‌های مردم نهاد نبود کسب عنوان پایتخت کتاب توسط نیشابور میسر نمی‌شد.

همچنین همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان با ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره‌ای برای ترویج کتاب خوانی گفت: جشنواره پایتخت کتاب ایران به رقابت موثر و تاثیر گذار در عرصه‌ی کتاب‌خوانی منجر شده است.

اهواز در نخستین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران، به عنوان پایتخت کتاب معرفی شد و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هم در این باره گفت: با کمال میل و افتخار لوح و تندیس پایتخت کتاب ایران را به مردم فهمیم نیشابور تقدیم می‌کنم.

همایش مدیران فرهنگی و پانزده شهر نامزد پایتخت کتاب ایران از نوزدهم تیرماه در نیشابور دومین پایتخت کتاب ایران آغاز شده و تا بیست و یک تیرماه در این شهر دایر است. اجرای خیام‌خوانی برخی دانش‌آموزان که در طرح «چلّه چارانه» و حفظ رباعیات خیام موفقیت داشتند، اهدای لوح پایتختی کتاب به شهردار و سرپرست فرهنگ و ارشاد نیشابور، رونمایی از نشان شرکت «گرینه» از حامیان مالی غیردولتی این طرح در پایتختی کتاب با نام «نیشابور، ققنوس کتاب ایران» و رونمایی از کتاب‌های «نیشابور؛ فلزکاری در اوایل دوره اسلامی» ترجمه «هادی بکائیان» و «مهر از شهر راز» تألیف «مهدی کوثری» از برنامه‌های جنبی این رویداد بود.

پایتخت کتاب ایران فعالیت‌های اصیل کتابخوانی در شهرستان‌ها را نمایان کرد

همچنین بر اساس این گزارش، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی به همایش تحویل تندیس و لوح پایتخت کتاب از اهواز به نیشابور، گفت: طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران توانست امواج غرورآفرینی از فعالیت‌های صادقانه و اصیل را در سطح شهرستان‌ها در حوزه کتاب نمایان سازد.

متن پیام سید عباس صالحی به این شرح است:

هیچ رسانه‌ای در رساندن فرهنگ به رسایی کتاب نیست. رسانه‌های دیگر اعم از دیداری و شنیداری و یا حتی ابزارهای قدرتمند سبک زندگی مثل معماری، غذا و لباس، هر یک به رساندن فرهنگ به لایه‌های مختلفی از جامعه و پیشبرد اهداف آن کمک کرده‌اند، اما خوب که بنگریم تکیه همه این‌ها را به کتاب می‌بینیم. به دعوت نیشابور، دومین پایتخت کتاب ایران، گروهی از مدیران و کارشناسان گرد هم می‌آیند؛ این گردهم‌آیی فرصتی تازه و یگانه برای هم‌اندیشی و تبادل تجربه است تا به سطوح جدیدی از شناخت نظری و تجربه عملی برسیم. باید بتوانیم به زبان مشترکی در میان اجزای مختلف هر شهر برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی برسیم؛ بتوانیم برنامه‌ها را در گستره‌ای ملی طراحی و اجرا کنیم و با ارائه گزارش به محافل فرهنگی بین‌المللی دستاوردهای فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در سطح جهانی عرضه کنیم.

برگزاری کارگاه‌های برنامه‌ریزی فرهنگی ویژه پایتخت کتاب ایران

همچنین بر اساس این گزارش، نخستین روز از کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌ریزی فرهنگی ویژه پایتخت کتاب در نیشابور برگزار شد.

کارگاه‌های آموزشی برنامه‌ریزی فرهنگی ویژه پایتخت کتاب، در حاشیه‌ی همایش پانزده شهر، نامزد پایتخت کتاب ایرن، برای تبادل تجربه‌ها و هم‌افزایی بیش‌تر در ترویج کتاب‌خوانی از نوزدهم تا بیست و یک تیرماه در نیشابور دومین پایتخت کتاب ایران، برگزار می‌شود.

به گفته علی اصغر سیدآبادی- مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – پنجاه مدیر و کارشناس فرهنگی در این همایش شرکت می‌کنند. وی تاکید کرد: به منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی و با هدف حمایت از برنامه‌های ابتکاری و فعالیت‌های جذاب و مردم‌پسند در موضوع کتاب و کتاب‌خوانی معاونت امور فرهنگی با همکاری برخی نهادهای دولتی و غیردولتی، از بین شهرهای متقاضی پایتخت کتاب ایران را معرفی می‌کند.

وی در ادامه گفت: این مجموعه کارگاه‌ها یکی از برنامه‌های پیشنهادی شهر نیشابور است که با حمایت معاونت امور فرهنگی و شرکت نمایندگان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و پانزده شهر نامزد اولیه پایتخت کتاب ایران برگزار می‌شود.

طی سه روز در کارگاه‌های متعدد، برای مدیران ارشاد اسلامی استان‌های برگزار خواهد شد. از جمله موضوع‌های این نشست‌ها و کارگاه‌ها می‌توان به «روابط عمومی و مستندسازی فعالیت‌ها»، «الگوهای تدوین برنامه عملیاتی»، «اصول برنامه‌ریزی فرهنگی»، «مدیریت‌ منابع و شیوه‌های مشارکت مردمی»، «تجربه‌های موفق ایرانی در حوزه کتاب‌خوانی»، «تجربه‌های موفق ترویج کتاب‌خوانی در جهان»، «ترویج کتاب‌خوانی برای پیش رفت تحصیلی دانش‌آموزان»، «چگونه با رسانه‌ها کتابخوانی ترویج کنیم؟»، «ظرفیت‌های رسانه‌های بر خط و شبکه‌های اجتماعی برای ترویج کتاب‌خوانی»، «برنامه‌ریزی ترویج کتاب‌خوانی؛ از ایده تا عمل» اشاره کرد. در این کارگاه‌های استادان، رضا خانی، مرتضی رضوان‌فر، علی‌اصغر سیدآبادی، بهروز فتحی و همایون قنواتی به ارائه‌ی مباحث فوق‌الذکر می‌پردازند.

ناشناس دوشنبه , ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۶:۴۱

این خبر رو برای شرکت بچه های سبزوار در حوزه گردشگری بزنید
_______
آخرین مهلت ثبت‌نام در آزمون رشته‌های گردشگری اعلام شد
آزمون
شناسهٔ خبر: ۳۷۰۹۵۱۳ – یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ – ۱۵:۰۲
فرهنگ > میراث فرهنگی و گردشگری
۲۱ تیرماه، آخرین مهلت شرکت در آزمون جامع راهنمایان ایرانگردی و مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ متقاضیان شرکت در آزمون‌های جامع «راهنمایان گردشگری» و «مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی (بند ب)» که در تاریخ ۱۵ مردادماه امسال به صورت سراسری در همه استان‌های کشور برگزار خواهد شد، تا ۲۱ تیرماه فرصت دارند به سامانه http://www.edutourism.ichto.ir وارد شوند و برای ثبت‌نام اقدام کنند.

شرکت‌کنندگان می‌توانند دوره‌های راهنمایان ایرانگردی جهانگردی، طبیعت‌گردی، ژئوتوریسم و نیز مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی را برای شرکت در این رقابت انتخاب کنند.

ناشناس دوشنبه , ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶

سبزوار عضور مجمع شهرهای دوستدار کتاب
_______

در نیشابور پایتخت کتاب ایران صورت گرفت؛
شبکه شهرهای دوستدار کتاب با حضور نمایندگان ۱۶ شهر تشکیل شد
کتابخوانی
شناسهٔ خبر: ۳۷۰۹۰۳۷ – دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ – ۱۳:۰۲
فرهنگ > کتاب
شبکه شهرهای دوستدار کتاب ایران به پیشنهاد نیشابور و حضور نمایندگان ۱۵ شهر نامزد پایتخت کتاب ایران با برگزاری مجمع عمومی و انتخاب شورای هماهنگی متشکل از ۵ شهر آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره پایتخت کتاب ایران، برای شبکه شهرهای دوستدار کتاب ایران هیات موسس متشکل از همایون امیرزاده (مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی)، عباس کرخی (سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران)، همایون قنواتی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان)، حمیده ماحوزی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر) و هادی مسلمی (شهردار نیشابور) مقدمات کار را فراهم کردند.

بنا به این گزارش در نخستین مجمع عمومی این شبکه که نهادی است ارتباطی برای تبادل تجربه‌ها و همکاری‌های مشترک شهرهای متعدد، شهرهای نیشابور، اهواز، شهرکرد، تبریز و کاشان با رای اعضای مجمع عمومی به عنوان شورای هماهنگی این شبکه و شهرهای سبزوار و اصفهان به عنوان شهرهای علی البدل شورای هماهنگی انتخاب شدند و مقرر شد که دبیرخانه این شبکه هر سال در شهر پایتخت کتاب باشد.

در نشست نخستین مجمع عمومی، هم چنین اساسنامه‌ی پیشنهادی شبکه شهرهای دوستدار کتاب اصلاح و تصویب شد.

در این نشست همایون قنواتی، مدیر کل ارشاد استان خوزستان به نمانیدگی از هیات موسس بر ضرورت تشکیل چنین نهادی تاکید کرد و گفت: با راه‌اندازی جشنواره پایتخت کتاب ایران، فرصت مهم و مغتنمی برای ایجاد انگیزه و رقابت میان شهرهای ایران در حوزه‌ی کتاب‌خوانی فراهم کرده است. پس از برگزاری دو دوره‌ی موفق این جشنواره ضرورت تشکیل نهادی که نامزدهای معرفی شده در جشنواره پایتخت کتاب با هم در ارتباط باشند از این‌رو پیشنهاد تشکیل شبکه شهرهای دوستدار کتاب مطرح شد.

همچنین عباس کرخی سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر نیشابور به عنوان پیشنهاد دهنده تاسیس شبکه و عضو هیات موسس در توضیح‌هایی کوتاه تصریح کرد: به اعتقاد ما هر چقدر روابط و تعامل‌ها در عرصه‌ی کتاب‌خوانی بیش‌تر باشد و برنامه‌ریزان و مدیران فرهنگی در این عرصه با هم مرتبط باشند، بی‌شک به افزایش و گسترش کتاب خوانی و اجرای برنامه‌های خلاقانه‌تر در این حوزه می توان امیدوار بود. بر همین اساس بود که ما این موضوع را پیشنهاد کردیم.

وی همچنین متذکرشد: جشنواره پایتخت کتاب فرصت رقابت در عرصه ترویج کتاب‌خوانی را فراهم آورد و اکنون شبکه شهرهای دوستدار کتاب فرصت تعامل و تبادل تجربیات را رقم می‌زند.

بر اساس این گزارش راه‌اندازی شبکه شهرهای دوستدار کتاب از برنامه‌های پیشنهادی نیشابور در دومین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران بوده است. ایده‌ی راه اندازی شبکه‌ای از این دست در جهان هم سابق دارد و از جمله نمونه موفق آن می‌توان به ایجاد شبکه‌ی شهرهای خلاق یاد کرد.

علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست هدف از تشکیل این شبکه را «تبادل ایده‌ها و نظرها میان شهرها، برگزاری برنامه‌های مشترک در حوزه‌ی کتاب‌خوانی و همچنین فراهم آوردن زمینه‌ی تعامل و همکاری در عرصه ترویج کتاب‌خوانی دانست و افزود: هم‌آهنگی میان شهرهای مختلف و اطلاع از کم و کیف برنامه‌ها و فعالیت‌های شهرها در عرصه کتاب‌خوانی می تواند از دیگر ماموریت‌های این شبکه باشد.

راه‌اندازی شبکه شهرهای دوستدار کتاب همزمان با برگزاری نخستین کارگاه آموزشی برنامه‌ریزی فرهنگی ویژه پایتخت کتاب در نیشابور انجام شد.

ناشناس سه شنبه , ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۴:۵۱

لام
واقعا تلخ و عبرت آموز است که نیشابور جشن پایتخت کتاب رو با حضور مسئولان فرهنگی سراسر کشور برگزار می کند و درست در همین زمان نمایشگاه کتاب سبزوار پلمپ می شود. واقعا تلخه. نگاهی به رسانه های بیندازید که مراسم جشن پایتخت کتاب ایران در نیشابور چه بازتابی در رسانه های کشوری داشته. جالبه روزنامه ایران دیروز (دوشنبه ۲۱ تیر) را نگاه کنید در صفحه ۲ خبر پلمپ نمایشگاه کتاب سبزوار را زده و در صفحه آخرش جشن پایتخت کتاب نیشابور را. واقعا تلخ است. واقعا سبزوار چقدر مظلوم است با این مسئولان مسئولیت شناسش.

نظرات بسته شده است.