کد خبر : 11868
دیدگاه‌ها برای طرح دغدغه های دادستان سبزوار و فعالین رسانه ای فضای مجازی بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 بهمن 1394 - 9:26
-

طرح دغدغه های دادستان سبزوار و فعالین رسانه ای فضای مجازی

سبزواریان: دادستان عمومی و انقلاب سبزوار در جلسه با برخی از فعالین رسانه ای فضای مجازی شهرستان گفت: متکلم وحده بودن؛ هنر نیست و از شما دعوت کرده ایم تا به قصد هم افزایی از دیدگاه های متقابل یکدیگر استفاده و گفت و گو کنیم. به گزارش مجله اینترنتی سبزوارنگار؛ سید محمد حسینی با نقل

hoseini-dadsetan01سبزواریان: دادستان عمومی و انقلاب سبزوار در جلسه با برخی از فعالین رسانه ای فضای مجازی شهرستان گفت: متکلم وحده بودن؛ هنر نیست و از شما دعوت کرده ایم تا به قصد هم افزایی از دیدگاه های متقابل یکدیگر استفاده و گفت و گو کنیم.

به گزارش مجله اینترنتی سبزوارنگار؛ سید محمد حسینی با نقل روایتی از معصوم که می فرماید: “بهترین برادران ما کسانی هستند که عیوب ما را پاک و پوست کنده در اختیار ما می گذارند.” افزود: بناست با این رویکرد اگر ضعف هایی متوجه هر کدام از ماست با استحضار از آن و تلقی قصد منصفانه درصدد پوشش ضعف ها قدم برداریم.

وی به دلایل برگزاری این جلسه توجیهی اشاره کرد و ادامه داد: در پاره ای مواقع عده ای از دوستان، بر اثر ناآگاهی از حقوق خصوصی و عمومی با عبور از برخی موازین قانونی، برای برخی شهروندان و نهادها و به تبع آن؛ خودشان، زحمت درست می کنند که بنا دارم مطالبی را با رویکرد افزایش آگاهی های حقوقی و با الهام از متون فقهی و قوانین موضوعه به سمع شما برسانم.

حسینی با ذکر این مطلب که برخی از مدیران شهری نگران تضییع حقوق شخصی و عمومی هستند و توقع دارند قلمی که به رسم امانت در اختیار شماست به سمتی نلغزد که حقی را ضایع کند به مراجعات و ابراز نگرانی برخی شهروندان اشاره کرد که از بازتاب برخی مسایل شاکی هستند و مدعی هستند که چرا مطلبی که وجود خارجی ندارد، صرفاً به جهت انعکاس در یک سایت، بازنشر می شود؟

وی با اشاره به نزدیک شدن به موسم شروع تبلیغات رسمی نامزدهای انتخاباتی خاطرنشان کرد: تا می توانید از قلم دیجیتالی حفظ و حراست کنید تا نظام و حاکمیت این پروسه خطیر و قانونی انتخابات را با حداقل عوارض و کوچک ترین مشکل از سر باز کند.

دادستان شهرستان سبزوار با یادآوری حدیث پیامبر اکرم(ص) که رو به خانه خدا کرد و فرمود: “ای کعبه تو عزیزی ولی آبروی مؤمن از تو محترم تر است.” گفت: شهروندان در هر کسوت و صرف نظر از کیش و مرام و مسک خود باید از دست و زبان ما در امان باشند. حتی نقل قول خبر نیز بایستی با اصل ضرورت مصون بودن حیثیت افراد از هر نوع تعرض، تطبیق داده شود و به اسم رسالت خبر رسانی نباید از خط قرمز شریعت خارج شویم. همان شریعتی که برایش جان می دهیم.

سید محمد حسینی با اشاره به ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی افزود: اگر هر کسی به هر شکلی رفتاری را انجام دهد که هتک حیثیت فردی را موجب شود مطابق قانون مجرم است و قانون گذار برای کسی که اهانت کرده مجازات مالی و بدنی تعیین کرده است.

وی همچنین با یادآوری به مواد ۶۰۹-۶۶۹-۶۹۷-۶۹۸ قانون مجازات اسلامی که برای تهدید، تهمت، نشر اکاذیب، انتشار مطالب خلاف واقع که منتهی به تشویش اذهان عمومی شود، مجازات تعیین شده است نتیجه گرفت: بنابراین، شریعت و قانون تأکید بر رعایت حرمت و حیثیت افراد به طور حداکثری دارد و تحت هیچ عنوان هتک حرمت افراد مجاز نیست.

حسینی با اشاره به اصل ۲۲ قانون اساسی که می گوید: “حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.” ادامه داد: در قانون مطبوعات(کتبی و الکترونیکی) تکالیف و رسالت هایی احصا شده و مطبوعات؛ ملزم به رعایت مبانی اسلامی و حقوق عمومی و خصوصی هستند.

وی ممنوعیت نشر مطالب خلاف موازین اسلامی، اشاعه فحشا، ایجاد اختلاف بین اقوام و اقلیت های مذهبی، تشویش اذهان عمومی، تشویق افراد جامعه علیه منافع ملی، فاش کردن اسرار محرمانه کشور، اهانت به مقدسات و دین اسلام، مطالب خلاف واقع، انتشار مطالب علیه اصول قانون اساسی را مصادیقی از تخلف دانست و گفت: مسؤولیت و تکلیف متوجه مدیر مسؤول است و این البته رافع مسؤولیت خود فرد ی که جرم منتسب به اوست، نمی شود.

دادستان عمومی و انقلاب سبزوار خاطرنشان کرد: اگر در انتشار مطلب، موازین قانونی رعایت نشود؛ دو حق برای متضرر از موضوعات ایجاد می شود. اول این که می تواند در مراجع قضایی محل علیه مباشر طرح شکایت کند. دوم این که می تواند به کارگروه مصادیق مجرمانه مستقر در دادستانی کل کشور مراجعه کند و تقاضای پالایش آن سایت را داشته باشد.

وی کار خبرنگاران را بسیار خطیر دانست و افزود: حتماً صداقت، سدید بودن(استحکام) و امانت داری درج مطالب را سرلوحه کار خود قرار دهید.

وی تأکید کرد: ما سایت منفعل نمی خواهیم و هیچ مقام دولتی حق امر و نهی به جراید را ندارد. موازین دینی هم اجازه نمی دهد که هرچه حکومتی ها می خواهند، ارباب جراید بنویسند. ولی گاهی به اسم خدمت به انقلاب و به نیت خیر، رفتار غلطی صورت می گیرد. اگر می خواهیم کاستی ها و مشکلات را تعقیب کنیم متوسل به شیوه های نامتعارف نشویم بلکه از مجاری تعریف شده قانونی تعقیب کنیم تا باعث وهن انقلاب، نظام و دستگاه های دولتی نشویم.

شایان ذکر است در ادامه جلسه، فعالان رسانه های مجازی به بیان پیشنهادات و انتقادات خود از وضع مدیریت شهری پرداختند و دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان سبزوار با شرح صدر به این سخنان گوش داد و نظرات تکمیلی خود را ارایه کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.