کد خبر : 10522
دیدگاه‌ها برای طرح مطالعاتی سیل بند سبزوار به زودی تدوین می شود بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مهر 1394 - 22:35
-

طرح مطالعاتی سیل بند سبزوار به زودی تدوین می شود

سبزواریان: دبیر کارگروه سیلاب استان خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با ۳۰۰ حادثه سیل مقام اول کشور را در تعداد حوادث سیل دارد. به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، سید حمید قاسمی درچهارمین جلسه کارگروه اعضای مدیریت بحران شهرستان سبزوار، افزود: خراسان رضوی همچنین به لحاظ تلفات جانی سیل مقام سوم کشور و از لحاظ

سبزواریان: دبیر کارگروه سیلاب استان خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با ۳۰۰ حادثه سیل مقام اول کشور را در تعداد حوادث سیل دارد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، سید حمید قاسمی درچهارمین جلسه کارگروه اعضای مدیریت بحران شهرستان سبزوار، افزود: خراسان رضوی همچنین به لحاظ تلفات جانی سیل مقام سوم کشور و از لحاظ خسارت مالی رتبه ششم را در کشور دارد.

وی اظهار داشت: علیرغم خسکسالی سال های اخیر تعداد حوادث سیل چند برابر شده است و سهم عمده خسارات سیل، مربوط به منازل و مزارع می باشد.

وی همچنین بیان داشت:علیرغم وقوع سیل های فراوان طی سالیان اخیر روند تلفات جانی سیل بخاطر اطلاع رسانی خوب کاهش یافته است.

دبیر کارگروه سیلاب استان افزود: علت اصلی خطر سیلاب به سبب تصرفات در مسیر رودخانه ها است که سبب کاستن عرض بستر رودخانه ها شده است و رفع این تصرفات خطر سیلاب را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد.

وی گفت : هدف اصلی شورای هماهنگی مدیریت بحران ، ایجاد هماهنگی بین دستگاهها به منظور استفاده از ظرفیت ها جهت مهار و کاهش خطرات حوادث طبیعی از جمله سیلاب است

معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار نیز گفت: بازگشایی و رفع تصرف مسیرهای سیلاب در کاهش خسارت سیل نقش اساسی دارد.

شاد افزود: با توجه به فصل پیش رو و نگرانی از وقوع سیلاب، طرح مطالعاتی سیل بند سبزوار به زودی تدوین می شود.

وی اظهار داشت: یکی از اهداف ما در جلوگیری از خطرات سیل بررسی راهکارهای است که این خطر را کاهش دهد که این مساله با همکاری مجموعه دستگاهها شهرستان محقق می شود.

معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار بیان کرد: بایست میزان آبی که بر اثر سیلاب از ارتفاعات شمالی و مبادی ورودی به سبزوار سرازیر می شود را با ایجاد ابراهها در مسیرمهار نماییم.

وی همچنین گفت: نکته مهم در مهار سیلاب به مجموعه شهری و هدایت آب به مزارع و دشت جنوبی شهر می باشد تا برای کشاورزی از آن بهره ببریم .

معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار نیز در ادامه گفت: سیل به عنوان یکی ازمخاطرات طبیعی یکی از مهمترین دغدغه ها و نگرانی های زندگی شهری است که علیرغم پیشرفت های گوناگون در بسیاری از زمینه ها همچنان به قوت خود باقی مانده است.

کوشکی افزود: با بروز بارندگی اکثر سیلاب ها از شمال شرق وارد محدوده شهر می شود و محله های حکمت پور ، باقر آباد و قلعه نو دهراز را تحت شعاع خود قرار می دهد مشکل اصلی ما آبراهه های داخل کلوت است که استقامت نگهداری آب را ندارد.

وی گفت: همچنین در کمربندی شهرستان به لحاظ عرض کم دهانه پل سیلاب زیادی در این قسمت تجمیع می شود و باعث مسدود شدن مسیر می گردد .

کوشکی بیان کرد: تا زمانی که آبراهه ای شامل غرب و شمال شرق شهر حل نگردد عملاً در کنترل آب به سمت شهر کاری نمی توان کرد.
مدیر امور آب منطقه ای سبزوار گفت: کسی جوابگوی ساخت وسازهای صورت گرفته در مسیر سیلاب ها نیست.

ثابتی ایجاد باغ در مسیر رودخانه افچنگ، احداث ساختمان در حاشیه کال سنگ سفید، تغییر مسیر و تنگ شدن مسیر روستای جنبذ، حفر چاه غیر مجاز در رودخانه برازق، تغییر مسیر جریان آب در داخل شهر در انتهای دیوار ساحلی، دهانه نامناسب کال عظیمیان در تقاطع خیابان خوشبین، انسداد کامل کال عیدگاه در شمال مجتمع دانشگاه آزاد و تخلیه نخاله های ساختمانی در حاشیه این کال را از نقاط مورد بررسی خطر سیل بیان کرد.

وی اظهار کرد: متاسفانه اراضی سنگ سفید که از مناطق ییلاقی است هر روز بر تعداد ساخت و ساز اضافه می شود در صورتی که در منطقه سیلاب رخ دهد به لحاظ مسدود بودن کال خسارت زیادی بر جای خواهد گذاشت.

ثابتی گفت: اکثر ساخت وسازهای در حریم کال ها بدون پروانه استعلام از امور منطقه ای است اگر قرار است ساختمانی ایجاد یا طرحی پیاده سازی شود باید استعلام از امور منطقه ای اخذ گردد که در آینده با رخ دادن حادثه ما جوابگو نخواهیم بود.

در این جلسه مقرر شد با تدوین طرح مطالعاتی سیل بند جهت اجرایی شدن آن برآورد هزینه شد و اجرای طرح های آبخیز داری برای بهره بردن از آب سیلاب بررسی شود ، گرفتن مشاوره و مطالعه طرح جامع مدیریت سیل در دستور کار کارگروه بحران شهرستان قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.