کد خبر : 19332
دیدگاه‌ها برای طرح ملی ادغام بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 اسفند 1397 - 11:43
-

طرح ملی ادغام

روزنامه ستاره صبح بانک‌ها تبدیل به حیاط‌خلوت شده بودند پالایش سیستم بانکی، کاهش هزینه‌ها و استرس مردم با ادغام بانک‌های نظامی دولت در یک ادغام سازنده ۴ بانک مهر اقتصاد، قوامین، انصار، حکمت ایرانیان و موسسه مالی اعتباری کوثر را سازمان‌دهی و آنها را در بانک سپه ادغام کرد. دولت این طرح را به لحاظ

روزنامه ستاره صبح

بانک‌ها تبدیل به حیاط‌خلوت شده بودند پالایش سیستم بانکی، کاهش هزینه‌ها و استرس مردم با ادغام بانک‌های نظامی

دولت در یک ادغام سازنده ۴ بانک مهر اقتصاد، قوامین، انصار، حکمت ایرانیان و موسسه مالی اعتباری کوثر را سازمان‌دهی و آنها را در بانک سپه ادغام کرد. دولت این طرح را به لحاظ اهمیت، یک طرح ملی می‌داند و آن را گامی مثبت برای حفظ دارایی‌های مردم و همچنین تقویت ارزش پول ملی ارزیابی می‌کند. اقتصاددانان نیز از این طرح حمایت می‌کنند. در سال‌های اخیر فشار مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز باعث شد تا دولت از صندوق تعاون ملی خسارت مردم زیان‌دیده را به مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان پرداخت کند، که این اقدام علاوه بر تغییر پایه پول ملی موجب تورم و.. شد که در عمل به ضرر اقتصاد کشور و مردم بود. به نظر می‌رسد که دولت یک گام مثبت برداشته است که امید می‌رود این گام‌ها در جهت دفاع از حقوق مردم بیشتر و بیشتر شود.

مشاور سازمان برنامه‌ و بودجه می‌گوید: ادغام مؤسسات زیان ده می‌تواند در عرصه‌های دیگر نیز کارساز و مفید باشد. زیرا با ادغام سازمان‌های زیان ده هزینه و استرس سرمایه‌گذاری در جامعه کاهش می‌یابد.وی در مورد ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه به ایلنا گفت: زمانی که سفته‌بازی در کشور رونق و توسعه یافت، مؤسسات مالی قارچ گونه در کشور رشد کردند، بنابراین انرژی و منابع کشور به‌جای آنکه در راستای تولید و فعالیت‌های مولد به کار گرفته می‌شد صرف فعل‌وانفعالات منفی و غیرمولد شد که پیامد آن افزایش رقابت منفی در سود بانکی و هزینه تراکنش‌های مالی بود. شرایط به‌گونه‌ای بود که تأسیس بانک تبدیل به خریدوفروش پول شده بود که نیازی به آشنایی و هماهنگی نداشت، به‌طوری‌که هر مجموعه و نهادی که توان خود را باید صرف امور دیگر می‌کرد به دنبال راه‌اندازی بانک بود تا آن را تبدیل به حیاط‌خلوت کند.او تصریح کرد: بعضاً شاهد بودیم شعبه‌ای از این بانک‌ها، محیط ۵۰۰ متری را برای ارائه خدمات به مشتریان اندک در اختیار داشت که باعث افزایش هزینه‌های پرسنلی، نگه‌داری و کرایه آن شده بود که دست‌آخر هزینه آن بر دوش مشتری بود. از همین روی ادغام این بانک‌ها و تعطیلی شعبی که تراکنش اندکی دارند می‌تواند هزینه‌ها و استرس مردم را کاهش دهد.

  • سو استفاده از اسامی مقدس

این نماینده سابق مجلس می‌گوید: نبود نظارت در راه‌اندازی بانک‌ها و مؤسسات مالی را فاجعه‌بار دانست و افزود: متأسفانه بیشتر این مؤسسات از اسامی معصومین استفاده و سپس اقدام به دادن وام ۳۰ درصدی می‌کردند، به‌طوری‌که شخصی به من مراجعه کرد که از موسسه‌ای اقدام به گرفتن تسهیلات دو میلیارد و نه‌صدمیلیونی کرده، حالا پس از بازپرداخت ۲۰ میلیارد تومان، حاضر است ۲۴ میلیارد دیگر را پرداخت کند تا ملک در گرو آن آزاد شود که موسسه اجتناب می‌کند. این نشان می‌دهد که فقدان نظارت باعث شده تا این مؤسسات عملکرد سیستم بانکی را دچار اختلال کنند اما پالایش این بانک‌ها و مؤسسات که از سال‌های اخیر شروع‌شده و ادغام اخیر بانک‌ها نیز در آن راستا است می‌تواند سرانجام خوبی داشته باشد.

  • افزایش ضریب نظارت

وی با اشاره به آثار اجتماعی ورشکستگی بانک‌ها و مؤسسات مالی گفت: متأسفانه تعدادی زیادی از مردم حتی خانه‌های خود را فروخته و سپرده‌گذاری کرده‌اند تا از این راه امرارمعاش کنند. ورشکستگی این مؤسسات مالی می‌تواند آثار اجتماعی داشته باشد و تنها راه‌حل در این موضوع افزایش ضریب نظارت نهادهای مربوطه به‌ویژه بانک مرکزی در مرحله صدور مجوز است تا اهلیت و صلاحیت‌ها دقیقاً زیر ذره‌بین باشد که این باعث تقویت اعتماد مردم نیز می‌شود.

  • ادغام مؤسسات آموزشی

صدر حسینی بابیان اینکه بحث ادغام را می‌توان در مورد مؤسسات آموزشی نیز به کار برد، گفت: متأسفانه با تعدادی از بنیادها و مراکز آموزشی روبه‌رو هستیم که از کیفیت استاندارد برخوردار نیستند و تعمیم موضوع ادغام به این مراکز می‌تواند موجب افزایش کیفیت آن شود. برای نمونه همین جهاد کشاورزی ده‌ها مرکز آموزشی و پژوهشی دارد، اما بخش کشاورزی که سنتی‌ترین بخش اقتصاد کشور است می‌لنگد بنابراین باید خروجی‌ها همیشه مدنظر باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.