کد خبر : 27217
دیدگاه‌ها برای ظرفیت‌های محیط زیست غرب خراسان رضوی را بهتر بشناسیم بسته هستند
تاریخ انتشار : جمعه 30 خرداد 1399 - 21:35
-

ظرفیت‌های محیط زیست غرب خراسان رضوی را بهتر بشناسیم

به گزارش سبزواریان، محمد درویش، کنش‌گر محیط زیست، روزنامه‌نگار و کویرشناس است؛ او ریاست کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو را بر عهده دارد. وی که هفته جاری به غرب خراسان رضوی سفر کرد، ضمن دیدار با اساتید دانشگاهی و سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی این منطقه، از تاغزارهای حارث‌آباد و همچنین ارتفاعات بفره بازدید

تسنیم

به گزارش سبزواریان، محمد درویش، کنش‌گر محیط زیست، روزنامه‌نگار و کویرشناس است؛ او ریاست کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو را بر عهده دارد.

وی که هفته جاری به غرب خراسان رضوی سفر کرد، ضمن دیدار با اساتید دانشگاهی و سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی این منطقه، از تاغزارهای حارث‌آباد و همچنین ارتفاعات بفره بازدید نمود.

سبزوار، یکی از شاداب‌ترین تاغزارهای ایران را دارا است

محمد درویش در پایان سفرش به غرب خراسان رضوی، طی گفت‌وگویی اختصاصی به خبرنگار سبزواریان گفت: «من اغلب تاغ‌کاری‌ها در کشور را دیده‌ام و به جرئت می‌توانم بگویم تاغزارهای حارث‌آباد در جنوب سبزوار، یکی از سرحال‌ترین و شاداب‌ترین تاغزارهای ایران است.»

او گفت با وجود اینکه قدمت این تاغزارها به اوایل دهه ۴۰ می‌رسد از وضعیت خوبی برخودار هستند و جالب است که این تاغ‌کاری‌ها توانسته‌اند بدون نیاز به «مالچ‌پاشی نفتی» مستقر شوند.

«مالچ» به پوشش نازِنده‌ای گفته می‌شود که برای هدف‌هایی مانند تثبیت شن‌های روان در اراضی بیابانی استفاده می‌شود.

محمد درویش در ادامه، این موضوع را «پیامی مثبت» برای کسانی دانست که می‌خواهند در زمینه تثبیت شن و مهار بیابان‌زایی فعالیت کنند.

او افزود: «این موضوع همچنین نشان می‌دهد در رویش‌گاه‌هایی که میانگین بارندگی بیش از ۵۰ میلی‌متر است اصلاً نیازی به استفاده از مالچ نفتی برای تثبیت شن وجود ندارد. در این منطقه هم به‌طور متوسط حدود ۱۶۰ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.»

جامعه محلی نسبت به قطع تاغ‌ها حساس است

این کنش‌گر محیط زیست در ادامه، گفت که جامعه محلی نسبت به قطع تاغ‌ها، حساسیت و نگرانی‌‌هایی دارد و نمی‌خواهد که این تاغ‌ها تبدیل به زغال شوند.

به گفته او می‌توان از این حساسیت برای کمک به تشکل‌های مردم‌نهاد و تبدیل این دغدغه به مطالبه‌ای جدی در سطح جامعه بهره برد.

درویش توضیح داد که می‌توان مناطقی را «به‌عنوان مناطق شاخص و الگو، اصطلاحاً قرق کرد» و وقتی این مناطق «تاب‌آور شوند»، حیات وحش و پرندگان برگردند و ریزگردها مهار شوند، خودشان می‌توانند خودشان را تکثیر کنند.

او در ادامه گفت که باید به‌تدریج، برای چاه‌های منطقه، کنتور حجمی بگذاریم و به‌هیچ‌عنوان، بیش از ظرفیت تعریف شده، آب از چاه‌ها برداشت نشود تا حجم آب‌ در سفره‌های زیرزمینی از اینی که هست پایین‌تر نرود. به گفته او، این موضوع می‌تواند به تاب‌آوری منطقه کمک کند.

بازدید محمد درویش از ارتفاعات بفره

ظرفیت‌های «بفره» نشان‌دهنده تاب‌آوری این منطقه است

محمد درویش همچنین گفت که از ارتفاعات بفره و ریوند هم بازدید کرده است. او این منطقه را «بسیار جذاب و دیدنی‌ و دارای تنوع زیستی خارق‌العاده‌» توصیف کرد.

«بفره» یکی از مناطق ارتفاعاتی ریوند است که مناطق زیست‌محیطی ویژه‌ای دارد و شامل صخره‌های بلند، دره‌های عمیق و‌ شماری از گروه‌های جانوری در این منطقه است.

به گفته محمد درویش، «صعب‌العبور بودن»، یکی از مزیت‌های این منطقه است که «پوشش گیاهی فوق‌العاده خوبی» نیز دارد؛ او گفت در برخی دامنه‌ها این پوشش، ۹۰ درصد کل عرصه را در بر گرفته است.

درویش همچنین افزود که به‌راحتی و بدون چشم مسلح، کل‌وبز، قوچ‌ و میش و رد پای پلنگ در آن منطقه قابل رؤیت است و این‌ها همه نشان‌دهنده «تاب‌آوری و همچنین استعداد منطقه برای تغییر از حالت شکارممنوع به – دست‌کم – منطقه حفاظت‌شده» است.

او از اینکه «دادستان داورزن چند معدن را در آن‌جا بسته» نیز ابراز خوشحالی کرد و گفت که امیدوار است بقیه معادن هم بسته شود.

از آبشار بفره می‌توان مانند یک صندوق ارزی پایدار، تولید پول کرد

رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: «اگر سطح مدیریتی منطقه ارتقا پیدا کند، معنایش این است که می‌توان آینده منطقه را به‌لحاظ تولید آب شیرین تضمین کرد و خود آن منطقه می‌تواند یکی از جلوه‌های بوم‌گردی یا اکوتوریسم باشد.»

وی تأکید کرد که آبشار پلکانی بفره که حدود ۹۷ متر ارتفاع دارد، در مناطق کویری و بیابانی مثل غرب خراسان رضوی، «یک موهبت استثنایی» است. به گفته او، بفره مانند «صندوق ارزی پایداری» است که می‌شود از آن، «پول تولید کرد».

فعالان محیط زیست، خود را به آخرین پژوهش‌ها مجهز کنند

محمد درویش به این سؤال که نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در خصوص کمک به محیط زیست چیست، این‌گونه پاسخ داد: «این سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم هستند که می‌توانند مطالبه ایجاد کنند تا بخش دولتی، حمایت سزاوارانه‌تری از محیط زیست را دنبال کند.»

او در ادامه تأکید کرد که لازم است فعالان محیط زیست، ویژگی‌های دقیق منطقه را بدانند؛ درویش افزود: «هنوز فعالان محیط زیست ما نمی‌دانند که بیلان دشت سبزوار چقدر منفی است؛ یا دقیقاً مساحت تاغزارها – چه دست‌کاشت و چه طبیعی – چقدر است و یا چقدر از آن‌ها تخریب شده است؟»

او گفت که این‌ اطلاعات می‌تواند بسیار کمک کند به اینکه ما شاهد مطالباتی جدی‌تر باشیم‌ و توضیح داد: «فعالان محیط زیست، در حوزه تفکیک زباله از مبدأ، در تغییر مبلمان شهری از خودرومحوری به زیست‌محوری و یا ترویج پیاده‌راه‌ها و دوچرخه‌سواری، می‌توانند گام‌های بسیار مؤثری بردارند به‌شرط اینکه خودشان را به آخرین پژوهش‌ها و آمارهای روز، مجهز کنند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.