کد خبر : 19708
دیدگاه‌ها برای عشق‌ورزی هنرمند سبزواری با آثارش بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 اردیبهشت 1398 - 14:31
-

عشق‌ورزی هنرمند سبزواری با آثارش

ایکنا در هفتصدمین سالگرد قیام سربداران به سراغ یکی از هنرمندان سبزواری می‌رویم، هنرمندی که تندیس قیام سربدارانش در ورودی سبزوار شهره شده و اما پشت سر این مجسمه‌های به ظاهر ساده، اهداف زیادی نهفته است. در حالی که این روزها صحبت از هفتصدمین سالگرد قیام سربداران در کشور است. به سراغ یکی از مجسمه‌سازان

ایکنا

در هفتصدمین سالگرد قیام سربداران به سراغ یکی از هنرمندان سبزواری می‌رویم، هنرمندی که تندیس قیام سربدارانش در ورودی سبزوار شهره شده و اما پشت سر این مجسمه‌های به ظاهر ساده، اهداف زیادی نهفته است.

در حالی که این روزها صحبت از هفتصدمین سالگرد قیام سربداران در کشور است. به سراغ یکی از مجسمه‌سازان بزرگ کشوری که تندیس قیام سربداران را در سبزوار طراحی کرده، می‌روم.

علی‌اصغر کاراندیش، معاون وزیر ارشاد وقت، در مراسم نکوداشت استاد «حسین ماستیانی» در سبزوار بیان کرده است: اگر بخواهیم در جامعه به اهداف والایی که نظام مقدس جمهوری اسلامی به آن پایبند است، برسیم، باید به مقام شامخ اصحاب فرهنگ و هنر ارج نهیم.

  • قیام سربداران؛ نماد شجاعت و دین

استاد حسین ماستیانی یکی از آن هنرمندانی است که باید مقامش را پاسداشت، به هنرش ارج بنهیم و برایش ارزش زیادی قائل شویم. این هنرمند سبزواری با تاکید بر اینکه سربداران فخر ولایت و جوهره تاریخی دومین شهر شیعه‌نشین کشور بودند گفت: قیام سربداران تاریخ فرهنگی است که سینه به سینه منتقل شده و بیان‌کننده شجاعت، غیرت و بخشی از نماد دینی ما در این شهرستان که برگرفته از قیام کربلا و عاشورا بوده، است.

وی با اشاره به اینکه برای طراحی این تندیس ۷ شخصیت در نظر گرفتم زیرا عدد ۷ مقدس و بیان‌کننده کثرت است، افزود: با طراحی این تندیس می‌خواستم این غیرت و مذهب را در کثرت و عظمتش را با عدد ۷ در کنار ایثار و فداکاری بانوان در این قیام به تصویر بکشم.
ماستیانی با ابراز اینکه در تندیس قیام سربداران پیکرهای نمادین از ۶ مرد و یک زن مبارز سربداری مشاهده می‌شود که همگی این افراد دوشادوش یکدیگر ایستاده و یک پرچم و یک قرآن را با احترام بالای دست گرفته‌اند، افزود: حالات چهره و اندام آن‌ها نشان می‌دهد که هرگز تصمیم ندارند در مقابل دشمن متجاوز تسلیم شده و عقب‌نشینی کنند.
وی با تاکید بر اینکه با نگاه به تندیس قیام سربداران بر خلاف تندیس حاج ملاهادی سبزواری که دارای سکون، خشوع، خضوع و معرفت همراه با عرفان است دارای زندگی و پویایی است، گفت: بازوان رها شده آن بیانگر ادامه دار بودن این قیام بوده و راه آنان هنوز زنده است.
این هنرمند سبزواری با اشاره به اینکه قیام سربداران نگهبانی از مذهب و با غیرت است در رابطه با حضور بانوان در این تندیس بیان کرد: اگر مادری نخواسته باشد فرزندش قیام نخواهد کرد و دلیر مردان جانشان را در راه اسلام فدا نخواهند کرد.

وی اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس این زیبایی حضور بانوان را در پشت جبهه و راهی کردن رزمندگان به جبهه‌های دفاع مقدس توسط شیرزنان را بارها از نزدیک دیدیم و نقش حضور این مادران و پدران غیر قابل انکار است.
ماستیانی با اشاره به حضور معرفتی بانوان در پشت جبهه بیان کرد: وقتی رزمنده‌ای برای دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قدم برمی‌دارد، باید به ریشه این رزمنده نگاه کنیم که پشت سر او پدر و مادری قرار دارند که با معرفت و اخلاص او را تربیت کرده‌اند و با روحیه دادن به او کمک می‌کنند و در پشت جبهه حامی او هستند.

  • وقتی عطر ارادت موجود باشد قامت «الف» مانند «د» می‌شکند

این مجسمه‌ساز سبزواری با اشاره به طراحی تندیس سلام در این شهرستان بیان کرد: در این اثر خواستم عرض و ارادت مردم را به خورشید هشتم به تصویر بکشم و بیان کنم که ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و وقتی عطر ارادت موجود باشد قامت «الف» مانند «د» می‌شکند.

وی با اشاره به اجرای یکی از نوشته‌هایش و طراحی دکور در شهر باکو افزود: سبزوار کویر پر از هنر است؛ جوهر و معرفت دارد ولی خیلی‌ها آن را نمی‌شناسند و مظلوم است.

  • سبزوار قطب هنر است و نیاز به آبیاری دارد

ماستیانی با تاکید بر اینکه این هنر باید توسط متولیان ارشاد حمایت شود ولی چه کنیم دست آن‌ها نیز خالی است، اظهار کرد: سبزوار دارای گروه‌های متعددی از هنرمندان تئاتر، موسیقی، شعر و ادب و خوشنویسی است که همه با عشق در حال کار هستند که باید آبیاری و شکوفا شوند.
این هنرمند خوشنویس سبزواری تصریح کرد: سبزوار در مقایسه با مشهد و تهران قطب هنر است و داری جایگاه خاصی است و دوستان بدون حمایت‌ها همه با عشق در حال کار هستند.
وی با بیان اینکه مبحث هنر تجاری نیست و صحبت عشق‌ورزی است، گفت: هنرمند با تولید اثر با عشق‌ورزی سیراب می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.