کد خبر : 1620
دیدگاه‌ها برای علیزاده:​ نشده که کنسرتی بدهیم و تا لحظه آخر انتظار لغو شدنش را نداشته ​باشیم بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مرداد 1393 - 3:17
-

علیزاده:​ نشده که کنسرتی بدهیم و تا لحظه آخر انتظار لغو شدنش را نداشته ​باشیم

سبزواریان.کام: حسین علیزاده که قرار است به زودی دور سوم کنسرت‌هایش را در شهرستان‌های ایران برگزار کند‌، از دغدغه‌هایش گفت و همچنین با زبانی طنزآمیز بیان کرد: ای کاش آقای روحانی به جای کلید معمولی کلید سل در دست داشت. نشست حسین علیزاده در حالی در کاخ نیاوران برگزار شده بود که این نشست با

سبزواریان.کام: حسین علیزاده که قرار است به زودی دور سوم کنسرت‌هایش را در شهرستان‌های ایران برگزار کند‌، از دغدغه‌هایش گفت و همچنین با زبانی طنزآمیز بیان کرد: ای کاش آقای روحانی به جای کلید معمولی کلید سل در دست داشت.

نشست حسین علیزاده در حالی در کاخ نیاوران برگزار شده بود که این نشست با کنفرانس مطبوعاتی محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور- تداخل پیدا کرده بود‌ و این مدیر در ابتدای نشست حسین علیزاده در کنار او نشست. این هنرمند پیشکسوت تار و سه‌تار نیز در حضور این مدیر به دغدغه‌هایش پرداخت و اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی سفرها و کنسرت‌های ما بیشتر به خارج از کشور معطوف شده بود و تعداد اجراهای خارج از کشور ما بیشتر بودند و این باعث شد موسیقی ایرانی به خارج از ایران عرضه شود.

او ادامه داد: معمولا در بسیاری از کشورهای دنیا از مکان‌های تاریخی یا موزه‌ها استفاده بهینه می‌شود. آنها در واقع هیچ مکانی را بدون استفاده نمی‌گذارند. مثلا در اروپا کارخانه‌ای قدیمی وجود دارد که بخشی از هویت تاریخی آنها محسوب می‌شود. برای همین به جای اینکه کارخانه را خراب کنند آن را بازسازی کرده و برای سالن کنسرت از آن استفاده می‌کنند. علیزاده افزود: اما ما وقتی به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کنیم حسرت می‌خوریم که انقدر مکان زیبا داریم اما از آن چنین استفاده‌ای نمی‌شود. در حالی که این محیط‌ها آنقدر جذبه دارند که حس احترام و آرامش در انسان ایجاد می‌شود. حافظیه‌ یکی از این مکان‌های تاریخی است.

او خطاب به طالبیان گفت: در خارج از کشور در کوچک‌ترین شهرهای تاریخی فستیوال برگزار می‌کنند و این رویداد هنری باعث می‌شود که آن شهر دیگر جای سوزن انداختن نباشد که شاید هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی به صرفه باشد. علیزاده با بیان اینکه شاید حل نشدن مقوله موسیقی در کشور باعث شده است این فرهنگ در کشور ایجاد نشود،‌ بیان کرد: این مکان‌ها باید در اختیار هنرمندان گذاشته شود. ایران استعداد چنین برنامه‌هایی را دارد. اما متاسفانه بعد از انقلاب هنوز این مسائل حل نشده است.

طالبیان پس از شنیدن صحبت‌های حسن علیزاده در این نشست گفت: هنرمندان باید با درنظر گرفتن شرایط و جنبه‌های مختلف درخواست خود را جهت برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی مثلا تخت جمشید ارائه دهند تا با دستگاه‌های مرتبط هماهنگ شود. طالبیان پس از بیان این صحبت‌ها نشست حسین علیزاده را ترک کرد و حضور در این نشست را به فال نیک گرفت. این هنرمند پیشکسوت درباره تور جدید کنسرت‌هایش در شهرستان‌ها توضیح داد: خوشبختانه از چند سال پیش کنسرت در شهرستان‌ها را آغاز کردیم و این برایمان جالب بود. در این سال‌ها در همه شهرها دانشگاه تاسیس شده و دانشجویان در تمام شهرهای ایران هستند. این موضوع باعث می‌شود که بافت جمعیت عوض شود.

او همچنین گفت: گاهی که در شهرهای کوچک کنسرت می‌دهیم در حالی که امکانات زیادی ندارند و حتی سالنشان کوچک است وقتی وارد سالن می‌شویم حس قوی و توجه شنوندگان سالن را برای ما در درجه چندم قرار می‌دهد آن حس عاطفی عمیق انگیزه خوبی برای من است. این سفرها برایم سرچشمه الهام‌هایی از مناطق مختلف است و باعث می‌شود با موسیقی‌دان‌ها‌، فرهنگ‌ها و شنوندگان مختلف آشنا شویم. وی با بیان اینکه اجرا در شهرستان‌های مختلف برای او تجربه خوبی بوده است‌، اظهار کرد: پس از ما هنرمندان زیادی شروع به اجرا در شهرستان‌های مختلف کردند. زیرا باید به این نکته توجه داشت که ایران فقط تهران نیست و این موضوع مهمی محسوب می‌شود.

حسین علیزاده که مدتی است در اجراهایش از صدای محمد معتمدی بهره می‌برد‌، در این باره عنوان کرد: معتمدی تنها خواننده خوب این مملکت نیست. خوانندگان دیگری هم هستند که قابلیت بالایی دارند و قطعا با افراد دیگری هم همکاری خواهیم داشت اما انس و الفتی میان ما و محمد معتمدی ایجاد شده است. او انسانی پرانرژی ‌، پرعشق‌ و پرامید است. در جلسات تمرین وقتی معتمدی وارد می‌شود همه بچه‌ها لبخند می‌زنند او روحیه خوبی دارد. این رابطه‌ها خیلی مهم است. علیزاده درعین حال یاداو رشد: این در حالی است که تراکم برنامه‌ها هم به ما اجازه نداده است که با شخص دیگری تمرین داشته باشیم.

این هنرمند که ۱۲ مرداد ماه در مجموعه کاخ نیاوران سخن می‌گفت،‌ در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در حدود ۳۵ سال گذشته تا به حال نشده کنسرتی را اجرا کنیم و تا آخرین لحظه منتظر لغو آن نباشیم. دیگر رویین تن شده‌ایم. برایم سخت است در کشور خودم صحبت از سخت بودن اجرای موسیقی کنم. اجرا در شهرستان‌ها هم که جای خود را دارد و ریسکش بالا است. گاهی رفتارهای توهین آمیزی صورت می‌گیرد که نه تنها در شان هنرمند بلکه در خور ملت ایران نیست و امیدوارم به زودی حل شود.

خالق «آن و آن» در همین باره توضیح داد: ما وزارتخانه‌ای به نام فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم که منجی چنین مسائلی است و باید از هنرمند حفاظت کند. قانون مدارترین آدم‌ها در این کشور هنرمندان هستند که به پاس احترام به قانون فقط با مجوز فعالیت می‌کنند، زیرا یا باید با این شرایط کار کنیم یا از مملکت بروی که البته من هیچ وقت به این دومی فکر نکرده‌ام. من اینجا را خانه و کشور خودم می‌دانم.

خالق «به تماشای آب‌های سپید» تصریح کرد: وزارت ارشاد باید مجوزهایش در کل کشور معتبر باشد. اما متاسفانه این طور نیست. وقتی پایت را از تهران بیرون می‌گذاری. همه چیز ناامن می‌شود. آدم‌هایی که ذی‌صلاح نیستند‌، در کار دخالت می‌کنند که البته ما اجازه دخالت نمی‌دهیم و اگر بخواهد این چنین شود از کنسرت صرفه نظر می‌کنیم.

علیزاده اضافه کرد: بارها شده است مردم یک شهرستان از کنسرتی راضی بودند و خواستار تمدید آن شدند. در حالی که همه شرایط برای این کار فراهم بوده است مسئولان موافقت نکردند زیرا نخواستند مردم به چیزی که آنها دوست ندارند توجه کنند. ای کاش مسؤولان درکشان را بالا ببرند. این هنرمند پیشکسوت خاطر نشان کرد: اگر موسیقی جزو هنرها نیست و ممنوع محسوب می‌شود به ما اعلام کنند. هنرمندانی هستند که تمام تلاششان را می‌کنند برنامه‌ای برای مردم اجرا کنند اما مسئولین هستند که تمام تلاش‌شان را به کار می‌گیرند تا این برنامه‌ها نباشد.

آهنگساز فیلم سینمایی «ملکه» در ارزیابی خود از فعالیت‌های دولت جدید گفت: یکسال از فعالیت این دولت می‌گذرد و در همه عرصه‌ها آماری ارائه شده است و همیشه چیزهای مثبت گفته می‌شود. به هر حال مردم از آنجایی که نیاز به امید داشتند در رای گیری شرکت کردند. و من آن زمان به شوخی می‌گفتم ای کاش آقای روحانی به جای کلید‌، کلید سل در دستش می‌گرفت. من با مسئولین رابطه تنگاتنگ ندارم. اما همین که ما امروز در رابطه ناامنی با کنسرت‌ها صحبت می‌کنیم خودش مشکل است.

او اظهار کرد:۳۶ سال است که نمی‌توانیم در حافظیه کنسرت بدهیم. موسیقی مقوله‌ای است که هنوز بین مسئولان جا نیفتاده است. آیا رئیس جمهور تا به حال به صورت مستقل درباره موسیقی صحبت کرده‌اند؟ اصلا چرا نباید «ربنا» پخش شود؟ اینکه مجازترین موسیقی است. بسیاری از مسائل موسیقی حل نشده است زیرا بخشی از آن به موضوع شرع بر می‌گردد. حسین علیزاده معتقد است که هیچ گاه تجربیات هنرمندان پیشکسوت به کار گرفته نشده است و هنرمندان تنها به خاطر عشق و سماجت‌شان فعالیت می‌کنند. او در نهایت گفت:من شخصا رضایت ندارم. البته همچنان با جوان‌ها کار می‌کنم.

صبا علیزاده پسر حسین علیزاده که قرار است با ساز کمانچه پدرش را در این کنسرت یاری کند‌، از گرایش خود به کمانچه اصیل سخن گفت و اینکه مدتی است به لحن قدیم کمانچه علاقه‌مند شده و روی آن تمرکز دارد. صبا علیزاده اضافه کرد: برایم افتخاری است که در این کنسرت‌ها در کنار پدرم حضور داشته باشد. او که قرار است در این کنسرت با پژمان حدادی همراهی کند مرا هم در این دوستی موسیقایی سهیم کرده و من بسیار از این موضوع خوشحالم.

کیوان فرزین که مدیر برنامه‌های این تور کنسرت است توضیح داد: این تور «نغمه‌ای در پرده‌ای» نام دارد که ۲۳ و ۲۴ مرداد ماه در اصفهان ،‌ ۲۶ و ۲۷ مرداد شهر کرد‌، ۲۹ مرداد در آباده‌، سه و چهار شهریور ماه در سنندج‌، شش و هفتم شهریور ماه در همدان‌، هشت شهریور ماه در اراک ‌، ۱۰ و ۱۱ شهریور در خرم آباد ‌، ۱۳ و ۱۴ شهریور در کرمان‌شاه ‌و۲۷ و۲۸ شهریور در شیراز برگزار می‌شود. او ادامه داد: این تور کنسرت ۲۱ و۲۲ شهریور به تهران می‌رسد که قرار است در مجموعه فرهنگی کاخ نیاوران برگزار شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.