کد خبر : 32081
دیدگاه‌ها برای عملیات زیرسازی مرحله نخست منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به اتمام رسید بسته هستند
تاریخ انتشار : جمعه 28 مرداد 1401 - 10:04
-

عملیات زیرسازی مرحله نخست منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به اتمام رسید

مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار: عملیات زیرسازی مرحله نخست این منطقه به وسعت ۵۱ هکتار با صرف اعتباری افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال به اتمام رسید.

محمد صفایی بخش روز پنجشنبه در بازدید خبرنگاران از منطقه ویژه اقتصادی سبزوار افزود: این زیرساخت‌ها شامل ایجاد خیابان‌های داخلی، حصارکشی، تامین برق، آب و ایجاد فضای سبز است.

وی با اشاره به ترانزیتی بودن معابر منطقه ویژه اقتصادی با کاربری بار اندازی ادامه داد:  عملیات عمرانی ساخت خیابان‌های داخلی مرحله نخست این منطقه حدود ۱۰۰ هزار متر مربع زیرسازی شده که در برخی قسمت‌ها بین ۷۰ تا  ۱۰۰ سانتی‌متر خاکبرداری، مصالح ریزی، کوبش و تراکم انجام شده است.

مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار گفت: برای تامین آب پایدار در منطقه، برای مصارف شرب، صنعتی، فضای سبز و آتش‌نشانی، حدود ۲ میلیون متر مکعب معادل ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب پیش‌بینی شده است که این مهم با خرید سه حلقه چاه و خط انتقال هشت کیلومتری و ساخت ۲ مخزن در مجموع به ظرفیت یک میلیون لیتر محقق شد.

صفایی افزود: ساخت فضای سبز منطقه یاد شده به وسعت سه  هکتار و با شبکه آبیاری قطره‌ای به طول ۱۰ کیلومتری عملیاتی شده است.

وی اظهار کرد: با این حال صنایعی که برای این منطقه پیش بینی شده، صنایع آب‌بر نیست و بیشتر به سرمایه، نیروی کار و انرژی نیاز دارد.

مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار افزود: عمیات ساخت شبکه انتقال و توزیع برق ۲۰ کیلوولت به صورت ۲ مداره و به طول هفت کیلومتر نیز در این منطقه آغاز شد شده است.

صفایی افزود: حصار اطراف بخش نخست این طرح به طول سه کیلومتر اجرا شده که به صورت متحرک است و در طراحی این شبکه پیش بینی شده است که اگر دیوارها برداشته شود، شبکه توزیع آب و برق با احتساب محیط پیرامونی ۱۵۰ هکتار را پوشش دهد.

وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی هزار و ۲۰۰ هکتار وسعت دارد و مهمترین مزیت رقابتی آن، موقعیت جغرافیایی و ژئوپولیتیکی سبزوار است که در تقاطع دالان راه ابریشم از شرق به غرب و شمال جنوب قرار گرفته است.

او اضافه کرد: راه ابریشم یکی از شریان‌های اقتصادی چین است و تقاطع دالان از شمال به جنوب، کشورهای آسیای میانه و حوزه دریای خزر را به آب‌های گرم خلیج فارس متصل می‌کند.

مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار گفت: مدیریت اجرایی این طرح به طور کامل، علمی و اصولی انجام شده است، به طوری‌که به تناسب آب و خاک، ۱۷ پوشش گیاهی انتخاب شد که شامل کاج، ابریشم مصری، سنجد، عناب، درختان مثمر و پنج گونه مختلف توت است.

صفایی افزود: با توجه به این که بارش باران در این منطقه ۱۸۰ میلیمتر در سال است که در دفعات بسیار کم اما با حجم زیاد رخ می دهد و باعث سیلاب می‌شود، بندی برای مهار سیلاب ها به طول یک کیلومتر با قاعده ۱۴ و ارتفاع چهار متر برای مهار سیلاب ها و تامین امنیت این منطقه و زیرساخت‌ها ساخته شده است.

وی ادامه داد: موقعیت منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی روستای زعفرانیه، از ضلع شمالی به طول چهار کیلومتر در مجاورت جاده حرم تا حرم است و از ضلع جنوبی چهار کیلومتر  در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است و دارای چهار مرحله ساخت است که مرحله نخست آن ۳۰۲ هکتار است.

مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار گفت: ۹ دسته از صنایعی که در دسته‌بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد از جمله صنایع چرم، پتروشیمی، کانی‌های غیر فلزی، صنایع ماشین سازی، فلزی و الکترونیکی، صنایع نساجی، کشاورزی، غذایی و دارویی در این منطقه پیش بینی شده است.

منطقه ویژه اقتصادی سبزوار ظرفیت ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی دارد

مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار نیز گفت: برخورداری از راه آهن، فرودگاه، ظرفیت‌های اقلیمی جغرافیایی و کشاورزی و صنایع معادن گوناگون در شهرستان سبزوار از جمله مزیت‌های این منطقه محسوب می‌شود.

امید برومندی با اشاره به انجام عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی از سال ۱۳۹۷ تا سال گذشته افزود: با بهره‌برداری از منطقه ویژه اقتصادی سبزوار افزون بر ۲۰ هزار فرصت شغلی در این منطقه ایجاد می‌شود که خود نشان از اهمیت اجرای این طرح دارد.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار پیشینه تاریخی و تجاری این شهرستان است که از گذشته به عنوان بندر خشک شمال شرق ایران محسوب می‌شده است و امروز نیز کم و بیش همان نقش را ایفا می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.