کد خبر : 10429
دیدگاه‌ها برای فرجام برجام، اشک دلواپسان را درآورد بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 مهر 1394 - 20:30
-

فرجام برجام، اشک دلواپسان را درآورد

روزنامه ابتکار – فرهاد اسماعیلی: مجلس شورای اسلامی دیروز در اولین دستور خود، با ارائه چهار پیشنهاد و چهار تغییر تقریباً جرئی، جزئیات طرح برجام را با ۱۶۱ رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع تصویب کردند و به این صورت تلاش دلواپسان به نتیجه نرسید. اما این جلسه هم مانند جلسه تصویب

روزنامه ابتکار – فرهاد اسماعیلی: مجلس شورای اسلامی دیروز در اولین دستور خود، با ارائه چهار پیشنهاد و چهار تغییر تقریباً جرئی، جزئیات طرح برجام را با ۱۶۱ رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع تصویب کردند و به این صورت تلاش دلواپسان به نتیجه نرسید.

اما این جلسه هم مانند جلسه تصویب کلیات این طرح با حاشیه‌های بسیار همراه بود از اعتراض‌های شدید تندروان مجلس گرفته تا تاکید حسینیان به جدی بودن تهدید صالحی، اشک علی‌اصغر زارعی در مخالفت با تصویب برجام، درگیری بذرپاش و جهانگیرزاده و دفاع تمام قد لاریجانی از طرح برجام. بررسی جزییات طرح اجرای برجام آنطور که انتظار می‌رفت با پیشنهادات زیادی از سوی نمایندگان مواجه نشد و تصویب آن نیز با تاخیر بود؛ یعنی در کمتر از ۲۰ دقیقه تمام شد تا اعتراضات مخالفان در مجلس بالا بگیرد.

در حالی که پس از بررسی چهار پیشنهاد در جزئیات برجام علی لاریجانی رئیس مجلس از فرهنگی خواست طرح را برای رای‌گیری قرائت کند، انگار این صحبت حکم یک جرقه در انبار باروت نمایندگان مخالف را داشت؛ اعتراضات و فریادها از همین جا شروع شد و مدت زیادی ادامه پیدا کرد، در ابتدا رسایی در جایگاه هیات رئیسه حاضر شد و با لاریجانی صحبت کرد.

در ادامه هم نمایندگان مخالف که عموما از طیف خاصی بودند جلسه را به تشنج کشاندند و در جایگاه هیات رئیسه و در قسمت جلوی صحن مجلس اجتماع کردند. در این هنگام رسایی از لاریجانی خواست که اجازه پیدا کند پیشنهادات خود را مطرح کند.

لاریجانی نیز به او گفت که باید از قبل اسم می‌نوشته است. کوچک‌زاده نیز که در جایگاه هیات رئیسه حاضر شده بود با فریاد اعتراض خود را بیان کرد. نمایندگان او را به پایین جایگاه هدایت کردند اما این نماینده مجلس همچنان فریاد می‌زد که این تصمیم کسی نیست، تصمیم لاریجانی است.

در ادامه نیز جهانگیرزاده و بذرپاش با یکدیگر درگیر شدند که با دخالت نمایندگان این دو نماینده از یکدیگر جدا شدند اما تشنج در فضای مجلس ادامه پیدا کرد و نمایندگان در گروه‌های کوچک‌تر به صحبت ادامه می‌دادند. رسایی نیز با صدای بلند گفت: مجلس شده جای تصمیم‌گیری لاریجانی،‌ شمخانی و حجازی.

نکته جالب توجه آن است که صبح دیروز لاریجانی در جلسه‌ای غیر رسمی از نمایندگان خواسته بود تا این طرح عامل شکاف نشود و نمایندگان پس از رسمی شدن جلسه، در اولین دستور کاری خود وارد بررسی جزییات برجام شدند.

درگیری بین نمایندگان

در این میان درگیری‌های فیزیکی هم بین نمایندگان موافق و مخالف در گرفت و جهانگیرزاده و بذرپاش با یکدیگر درگیر شدند که با دخالت نمایندگان از هم جدا شدند همه این اتفاقات در حالی بود که فرهنگی همچنان به قرائت متن طرح برجام مشغول بود.

از نکات قابل توجه دیگر در نشست دیروز حال علی‌اصغر زارعی پس از تصویب جزئیات طرح اجرای برجام بود که این نماینده در حالیکه اشک می‌ریخت نسبت به روند تصویب جزئیات طرح برجام انتقاد می‌کرد و با گریه می‌گفت: بی‌آبرومون کردید! نمایندگانی همچون علیرضا زاکانی و حمید رسایی هم در آن لحظه اطراف زارعی بودند.

این نماینده پس از این اتفاق به بخش اورژانس مجلس منتقل و تحت نظر پزشکان قرار گرفت که غلامعلی حداد عادل و اسماعیل کوثری هم او را همراهی کردند. حضور روح‌الله حسینیان در صحن علنی مجلس هم از دیگر حواشی مجلس بود که با تجهیزات پزشکی به صحن مجلس آمده بود. پس از قرائت متن طرح، نمایندگان برای اعلام رای خود از جایگاه هیات رئیسه و صحن مجلس متفرق شدند و به صندلی‌های خود برگشتند تا رای‌شان را اعلام کنند و پس از رای‌گیری، لاریجانی نتیجه را مثبت اعلام کرد.

اعتراض پس از تصویب برجام

پس از تصویب طرح برجام، رسایی کاغذی به دست گرفته بود که بر روی آن نوشته شده بود «این قانون شکنی رسمی است؛‌ مجلس فرمایشی نیست».

این رفتار با واکنش لاریجانی مواجه شد که خطاب به او گفت: آقای رسایی خوب می‌دانید درمورد برجام چه اتفاقی افتاده و خوب است همه به یک چارچوب و قواره‌هایی پایبند باشیم؛ اما این پایان اعتراضات نبود. دقایقی بعد کوچک‌زاده در جایگاه خبرنگاران حاضر شد و در حالی که از عصبانیت فریاد می‌کشید، گفت: آقای لاریجانی در این جلسه گفت که کشور تصمیم گرفته پیشنهادات مطرح نشود، آقای باهنر نیز پیش من آمد و گفت: لاریجانی و شمخانی این تصمیم را گرفتند. این تصمیم آنطور که لاریجانی می‌گوید تصمیم رهبری نیست این تصمیم لاریجانی، شمخانی و حجازی است.

تذکرات نمایندگان و جواب رئیس مجلس

مجلس پس از این دستور وارد دستور دیگری شد تا قانون انتخابات شوراها و شهرداران را اصلاح کند که احمد توکلی هم در تذکری به لاریجانی انتقاد کردکه اجازه نداده پیشنهادات مطرح شود.

لاریجانی نیز در پاسخ گفت: در جلسه قبل اصل موضوع را با بحث زیاد و زمان کافی تصویب کردیم و مورد قبول قرار گرفت. در ادامه نیز وفاقی بین نمایندگان حاصل شد تا در کل این طرح را بپذیریم تا با توجه به مشکلات کشور کار سریعتر پیش برود.

در ادامه‌، مهدی کوچک‌زاده هم به لاریجانی تذکر داد. البته با لحنی بسیار آرامتر از دقایقی پیش که در مجلس فریاد می‌زد. او تصویب برجام را خلاف نظر رهبری دانست اما لاریجانی به ادعای او پاسخ داد و گفت که قرار نبوده رهبری به این موضوع وارد شوند و تصویب برجام نظر مجلس بوده و ربط دادن آن به رهبری درست نیست.

صالحی: لاریجانی سنگ تمام گذاشت

از سوی دیگر، رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که اقدامات روی زمین (درباره عمل ایران به تعهداتش در برجام) حداکثر دو ماه طول می‌کشد، گفت: زمان شروع این اقدامات با نظر رئیس‌جمهور خواهد بود.

علی‌اکبر صالحی با اشاره به تصویب جزییات طرح برجام در مجلس افزود: از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم که به صورت جدی بر روی موضوع برجام همگی با این نیت کار کردند که به منافع و حاکمیت ملی ما خدشه‌ای وارد نشود. به لطف خدا برجام نهایتا با همت عزیزان در مجلس به نتیجه رسید.

وی با بیان این که همچنین تشکر ویژه‌ای از لاریجانی دارم ادامه داد:‌ لاریجانی واقعا قدم بزرگی در این راستا برداشت و می‌توان گفت ایشان واقعا در مجلس و با مدیریتی که انجام دادند سنگ تمام گذاشتند و با وجود آراء مختلفی که در مجلس مطرح بود ایشان توانستند به گونه‌ای مدیریت کنند که برجام در جهت منافع ملی و حاکمیت ملی ما به سرانجام نیکوی خود برسد.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امیدواریم شورای نگهبان هر چه زودتر نتیجه نهایی را اعلام کند، عنوان کرد: با اعلام شورای نگهبان امیدواریم که هفته آینده روز اعلام توافق برجام و تصویب آن باشد. صالحی همچنین در مورد اتفاقات جلسه یک‌شنبه مجلس و تهدید شدنش از سوی یکی از نمایندگان با بیان این که آن جلسه گذشت و تمام شد، افزود: حسینیان از دوستان بسیار عزیزمان هستند و برایشان آرزوی سلامتی داریم. دوشنبه هم خدمت ایشان جهت عیادت رسیدیم. وی با بیان این که اقتضای مباحث سیاسی این گونه است، اظهار کرد: افراد در مجلس گاهی تند و گاهی آرام حرف می‌زنند.

حسینیان اظهاراتش علیه صالحی را جدی خواند

در حالیکه صالحی حرف‌های حسینیان در مورد تهدید خود را مربوط به اقتضائات سیاسی خوانده و آنرا تمام شده فرض کرده‌است اما روح‌الله حسینیان، عضو جبهه پایداری گفت: به خاطر صحبت‌هایم خطاب به صالحی عذاب وجدان ندارم و این صحبت‌ها کاملا جدی بود.

وی افزود: بنده در وسط معرکه روز مجلس حضور داشتم، همین مساله موجب ناراحتی‌ام در شب شد و از آنجا که قرص قلب می‌خورم شب به بیمارستان رفتم.

وی در تشریح گفته‌هایش خطاب به ظریف و صالحی گفت: جریان از این قرار بود که پس از صدور بیانیه لوزان وقتی ظریف در جلسه کمیسیون حضور یافت ایرادی را متوجه ایشان کردم و به ایشان گفتم ۲۰ درصد را از بین بردید، کارخانه آب سنگین اراک را که پلوتونیوم تولید می‌کند از بین بردید و یک حربه روانی به دست دشمن دادید. اگرچه دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیستیم اما دشمن خیال می‌کرد جمهوری اسلامی ایران از چنین توانایی بالقوه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: به ایشان تاکید کردم با از بین رفتن این دو حربه رژیم صهیونیستی هر روز ما را به بمباران هسته‌ای تهدید خواهد کرد. اتفاقا چند روز بعد وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی ایران را به بمباران هسته‌ای تهدید کرد. مجددا به ظریف یادآور شدم اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند و آمریکا به خاطر برجام به ایران حمله کند، مردم شما را دستگیر و محاکمه می‌کنند و بنده هم اگر کاره‌ای باشم، آقای صالحی شما را وادار می‌کنم قلب راکتور اراک را از سیمان خالی کنید و شما را داخل آن می‌اندازم و دور شما سیمان می‌ریزم. بنده نگفتم سیمان را روی سر ایشان می‌ریزم بلکه گفتم دور ایشان می‌ریزم.

وی که در جریان تصاویر و مطالب طنزگونه که در پی تهدید رئیس سازمان انرژی اتمی به مرگ در فضای مجازی منتشر شده است، گفت:‌ از طریق فرزندان و دوستانم این مطالب و تصاویر را دیدیم و خواندم و با هم کلی خندیدیم.

نماینده مردم تهران با اشاره به تصویب طرح برجام و تاثیر آن گفت: ان‌شاء‌الله این گل و بلبل وعده داده شده روحانی اتفاق بیافتد، همه مشکلات اقتصادی کشور رفع شود، تورم از بین برود، حتما از رکود عبور کنیم و کشور پررفاهی داشته باشیم. بنده برای چنین روزی دعا می‌کنم.

وی افزود: به ظریف و صالحی گفتم که امیدوارم پیش‌بینی‌ام از برجام اتفاق نیفتد ولی اگر افتاد با شما همان خواهم کرد که گفتم.

حسینیان با دفاع از عملکرد دولت قبل در مساله هسته‌ای گفت: فلان دولت قرار بود اورانیوم ۳.۵ درصد بدهیم و سوخت ۲۰ درصد بگیرم و هیچ صحبتی از انجام غنی سازی در داخل خاک ایران نبود. اگر آن قرارداد اجرایی می‌شد بسیار به نفع ایران بود اما برخی آقایان که سخت دنبال تصویب برجام بودند به شورای امنیت ملی رفتند و این قرارداد را به هم زدند. اگر این قرارداد اجرا شده بود امروز به اینجا نمی رسیدیم.

حسینیان در واکنش به تصویب برجام تاکید کرد: اگر صد بار دیگر این طرح در مجلس تصویب شود باز آن را خلاف قانون اساسی می‌دانم و هرگز از چنین قانونی تبعیت نمی کنیم و اگر زمانی به قدرت برسم زیر این قرارداد می‌زنم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.