کد خبر : 21757
دیدگاه‌ها برای فرصت و تهدید بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مرداد 1398 - 14:17
-

فرصت و تهدید

مهدی مقصودی نزدیک به صدسال از احداث بیمارستان حشمتیه سبزوار به‌عنوان اولین بیمارستان مدرن شمال شرق ایران می‌گذرد؛ بیمارستانی که از ابتدای تأسیس، نام و آوازۀ آن فراتر از شهرستان سبزوار پیچید و توانست از همان آغاز تبدیل به برند و نقطۀ قوتی برای سبزوار گردد. به گفتۀ دکتر قاسم غنی، مؤسس بیمارستان حشمتیه: «از

مهدی مقصودی

نزدیک به صدسال از احداث بیمارستان حشمتیه سبزوار به‌عنوان اولین بیمارستان مدرن شمال شرق ایران می‌گذرد؛ بیمارستانی که از ابتدای تأسیس، نام و آوازۀ آن فراتر از شهرستان سبزوار پیچید و توانست از همان آغاز تبدیل به برند و نقطۀ قوتی برای سبزوار گردد. به گفتۀ دکتر قاسم غنی، مؤسس بیمارستان حشمتیه:
«از تمام خراسان مراجعات طبی مهم آنها به سبزوار می‌شد؛ یعنی ناحیۀ جوین، سرولایت ترشیز، نیشابور، قوچان، بجنورد، بلوکات شاهرود، ازتون و طبس و بشرویه و جنوب خراسان دائماً کاروان مرضی می‌آمد. از خود مشهد که طبیب ایرانی و فرنگی زیاد داشت خیلی می‌آمدند طوری شده بود که سبزوار مهم‌ترین مرکز طبی ایالت خراسان به شمار می‌رفت.»[۱]

اکنون، در صدمین سال شروع به کار این بیمارستان، آن‌گونه که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آقای دکتر نعمت‌شاهی اعلام نموده‌اند، این بیمارستان موفق به اخذ مجوز در سامانۀ گردشگری سلامت وزارت بهداشت جهت پذیرش بیماران بین‌المللی شده است؛ خبری مهم و بزرگ که به‌راحتی نباید از کنار آن گذشت.

یکی از مهم‌ترین نکات درخشان توسعه و پیشرفت در جمهوری اسلامی ایران، حوزۀ بهداشت است؛ به‌طوری‌که برخلاف سال‌های قبل از انقلاب و حتی دهۀ ۶۰ که نظام سلامت ایران آن‌قدر وابسته بود که حتی بسیاری از پزشکان هندی، افغانی و فیلیپینی در بخش پزشکی ایران مشغول به کار بودند. در دهه‌های اخیر، حوزۀ پزشکی ایران به‌قدری پیشرفت نموده است که نه‌تنها خودکفا شده است، بلکه از دیگر کشورها اقدام به جذب مشتری و ارائۀ خدمات می‌نماید.

رونق گردشگری سلامت در ایران به حدی بوده است که در بسیاری از شهرهای ایران ازجمله: اردبیل، تبریز، مشهد و … در این حوزه اقدام به سرمایه‌گذاری‌های کلان و ویژه نموده‌اند.

در سبزوار، ایجاد زیرساخت‌هایی همچون فرودگاه و نیز مکانی مثل هتل کاملیا در دهه‌های گذشته، گسترش رشته‌های مختلف پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی و نهایتاً ساخت مجدد بیمارستان حشمتیه در سال‌های اخیر، ظرفیت به وجود آمدن گردشگری سلامت را فراهم نموده است.

از طرف دیگر بزرگ‌ترین مشکل در این مسیر، عدم تجربۀ استفاده از مزایا و مواهب گردشگری در سبزوار است؛ به‌عبارت‌دیگر علی‌رغم وجود ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی در سبزوار، تاکنون به هیچ‌کدام از شاخه‌های گردشگری به‌صورت جدی پرداخته نشده است تا امروز عده‌ای با توجه به الگوها و تجربه‌های موفق، اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری سلامت نمایند؛ ولی ازآنجایی‌که مهم‌ترین مرحلۀ کار، همان آغاز کار است، امیدواریم مدیران، مسئولین و صاحب‌نظران در ابتدای کار، تسهیلگر امورات اداری سرمایه‌گذاران باشند.

جهت استفادۀ بهینه از این ظرفیت لازم است در سطح کلان مدیریت شهری به این موضوع به‌عنوان یک فرصت در شهری که همیشه بزرگ‌ترین دغدغۀ مردمان آن، اشتغال است، نگریسته شود. در رأس این مدیریت، لازم است فرمانداری سبزوار با همکاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، شورای شهر، شهرداری، دانشگاه حکیم و … اقدام به تشکیل کارگروهی نماید تا ضمن برنامه‌ریزی در این حوزۀ مهم، زمینه‌سازی جهت حضور بخش خصوصی در این کار را فراهم نماید.


[۱] غنی؛ قاسم؛ یادداشت‌های دکتر قاسم غنی؛ جلد اول؛ ص ۱۹۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.