کد خبر : 19278
دیدگاه‌ها برای فوتبال سبزوار از عرش به فرش بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 11 اسفند 1397 - 13:35
-

فوتبال سبزوار از عرش به فرش

محمد ژیان‌پور اگر از فوتبال سبزوار بخواهید برای یک غیر سبزواری صحبت کنید، بدون شک فقط از نوستالژی‌هایش باید بگویید؛ چون از فوتبال قدرتمند سبزوار فقط خاطره‌هایش برای پیش‌کسوت‌ها و شنیدن داستان‌های جذاب و رؤیایش برای جوان‌ترها مانده است. با توجه به پایان لیگ برتر فوتبال سبزوار گفتیم درباره فوتبال سبزوار هم‌صحبتی بکنیم؛ شاید بالاخره

محمد ژیان‌پور

اگر از فوتبال سبزوار بخواهید برای یک غیر سبزواری صحبت کنید، بدون شک فقط از نوستالژی‌هایش باید بگویید؛ چون از فوتبال قدرتمند سبزوار فقط خاطره‌هایش برای پیش‌کسوت‌ها و شنیدن داستان‌های جذاب و رؤیایش برای جوان‌ترها مانده است. با توجه به پایان لیگ برتر فوتبال سبزوار گفتیم درباره فوتبال سبزوار هم‌صحبتی بکنیم؛ شاید بالاخره آن اتفاق‌های خوب برای این رشته هم بیفتد؛ ولی طبق انتظاری که داشتیم بازهم ناامیدتر شدیم به اینکه دوباره این رشته در سبزوار رمقی بگیرد و به روزهای خوب گذشته برگردد.

نوشتن و گفتن از فوتبال سبزوار چیزی جز ناراحتی برای نویسنده ندارد. گفتن از روزهای خوب گذشته و این‌که چطور و با چه مدیریتی توانستیم آن روزها و آن قدرت‌های خوب را در سبزوار از بین ببریم.

شاید گفتن و شنیدن از اینکه تیم‌های صاحب‌نام کشور مانند استقلال و پرسپولیس در سال‌های دور در سبزوار برای انجام مسابقه حضور پیدا می‌کردند و هم‌اکنون حتی تیمی برای یک بازی لیگ استان هم به سبزوار نمی‌آید، چیزی جز ناراحتی برای مردم ورزش دوست سبزوار و فوتبالی‌های این شهر نداشته باشد.

رقابت‌های فوتبال امسال سبزوار در قالب لیگ برتر و لیگ دسته اول برگزار شد. لیگ دسته اول شامل تنها چهار تیم و لیگ برتر با حضور دوازده تیم همراه بود. امسال خبری از برگزاری لیگ ‌دسته دو و رقابت‌های جوانان و نوجوانان هم‌ نبود تا بیشتر به این مطلب که «فوتبال سبزوار رو به نابودی بیشتر هست» پی ببریم.

در رقابت‌های لیگ برتر که تا روز آخر هم تکلیف قهرمان مشخص نبود و دو تیم خوب و ریشه‌دار البرز و شهید اکبری هردو شانس قهرمانی داشتند تیم شهید اکبری با تفاضل گل بهتر نسبت به تیم البرز عنوان قهرمانی را به دست آورد و تیم بیمه ایران نیز عنوان سومی را کسب کرد. شاید تنها نکته جالب لیگ امسال فوتبال سبزوار همین مطلب بود که دیدار پایانی لیگ تکلیف قهرمان را مشخص می‌کرد.

در لیگ دسته اول نیز که بسیار کم تعداد برگزار شد تیم سهیل اسپرت عنوان قهرمانی و دارالعلم تیم خوب و ریشه‌دار سبزوار عنوان دومی و جواز حضور در لیگ برتر سبزوار را به دست آوردند. تیم‌های شهرداری جغتای و شهدای کیذور هم از لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط کردند.

رقابت‌های امسال هم کم‌حاشیه نبود؛ از زدوخورد در داوری گرفته تا دیر برگزار شدن رقابت‌های لیگ به دلیل عدم توانایی تیم‌ها در پرداخت ورودی مسابقات.

در مصاحبه با بازیکنان و مسئولان نکته‌ای که به آن اشاره داشتند وضع بد قضاوت‌های داوران بود که با توجه به وضعیت داوری در سبزوار ـ که همیشه از کیفیت فوتبالش بالاتر بوده است ـ شاید قبول کردن این مطلب سخت باشد. وجود داوران باتجربه و جوانی مثل برادران قدرتی، مصطفی مناجاتی، مصطفی شبرنگی، رضا رفیعی و امین اکبری که همه در رده‌های بالای کشوری قضاوت می‌کنند انتظارات از داوران زحمتکش سبزواری را بالا برده است.

بالاخره باید فوتبال سبزوار این کشتی به‌گل‌نشسته را نجات داد که شاید این پروسه بسیار زمان‌بر باشد؛ ولی بالاخره هر وقت ماهی را از آب بگیرید تازه است. بدون شک بررسی و صحبت از اینکه چطور فوتبال سبزوار این‌چنین نابود شده است به زمان زیادی نیاز دارد و شاید مقصر دانستن هیئت فعلی در این وضع بد فوتبال سبزوار اشتباه باشد ولی عدم حضور یک تیم از سبزوار در رقابت‌های لیگ استانی به‌عنوان دومین شهر بزرگ استان انتظار زیادی نمی‌تواند باشد.

وضع استادیوم مظهری سبزوار چیزی از حال‌وروز فوتبال سبزوار کم ندارد! نبود رختکن مناسب، عدم وجود سرویس بهداشتی برای تماشاگران، پیست خاکی کنار زمین همه و همه دست‌به‌هم داده است تا وضعیت اسفبار فوتبال سبزوار بیشتر نمایان شود.

بدون شک خارج شدن از این مشکل، همت مسئولان و مدیریت ورزشی درست در فوتبال و توجه ویژه به جوانان را می‌طلبد. حلقه مفقوده فوتبال سبزوار شاید تکمیل و بهره‌برداری ورزشگاه پانزده‌هزارنفری باشد که از شروع ساخت آن پانزده سال می‌گذرد و فوتبالیست‌های سبزوار امیدی به تکمیل آن ندارند! این اتفاق می‌تواند جرقه‌ای برای فوتبال سبزوار و نویدبخش روزهای خوب برای این ورزش پرطرفدار باشد.

در ادامه، برای آشنایی بیشتر با وضعت فوتبال در شهرستان سبزوار مصاحبه چند تن از کارشناسان داوران و فوتبالیست‌های شهرمان را می‌خوانیم.

برای آشنایی بیشتر با وضع فوتبال سبزوار در گذشته و حال سراغ امیرعباس امیر عمادی رفتیم کارشناس و گزارشگر فوتبال که خودش در سال‌های دور از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ فوتبال سبزوار بوده و تا رده تیم ملی امید هم پیش رفته‌اند.

جناب امیر عمادی حال‌وروز فوتبال سبزوار زیاد تعریفی ندارد از فوتبال شهر سبزوار لطفاً برای ما بفرمایید. از گذشته خوب و هم‌اکنون که این‌طور زمین‌گیر شده است؟

یادش بخیر! روزهایی که فوتبال سبزوار با تک نماینده قدرتمندش «استقلال سبزوار» در لیگ خراسان بزرگ و جام حذفی کشور آقایی می‌کرد! یادش بخیر! وقتی تیم‌های پرآوازه‌ای چون ملوان انزلی برق شیراز ابومسلم و پیام مشهد با شکست از استادیوم پیر شهید مظهری شهرمان بدرقه می‌شدند! به یاد داریم که سرخ‌آبی‌های پایتخت به‌واسطه اعتبار استقلال سبزوار و فوتبال زیبایش ـ که مرهون مسابقات خوب و مسنجم و حضور افراد خاک خورده، خبره و کار بلد در رأس هیئت فوتبال شهرمان بود ـ به سبزوار سفر می‌کردند و با همه ستاره‌هایشان مهمان استقلال سبزوار می‌شدند. یادش بخیر؛ بازیکنان خوب و مطرح و بااستعدادی که با حضور در تیم‌های مطرح ایران نام سبزوار را زنده نگه می‌داشتند… اما حالا وقتی پا به استادیوم شهید مظهری می‌گذاری فقط شَبَهی از فوتبال این شهر باقی‌مانده و تیم‌هایی که بازهم اغلب بازیکنانشان از نسل‌های قدیم تشکیل‌شده‌اند! صدالبته فقط دورهم جمع شده‌اند تا یک دوره مسابقه برگزار کنند و … باز بعدش بساط فوتبال تا سال بعد تعطیل شود!!!!

چه بر سر فوتبال شهرمان آمد که در عرض چند سال هر چه رشته بودیم پنبه شد؟ چرا نسل جدیدی در فوتبال سبزوار نیست تا رهرو نسل دهه ۶۰ و ۷۰ فوتبال دیارمان باشد؟

زنگ تفریح نمایندگان شهرهایی شده‌ایم که تا چند سال قبل آرزو می‌کردند نماینده سبزوار با آن‌ها هم‌گروه شود و در بازی خانگی‌شان پلاکارد خوش‌آمد برایش بزنند…

وقتی فوتبال در آموزشگاه‌ها ضعیف شد و فوتبال سالنی جای فوتبال چمنی را در رده‌های مختلف آموزشگاهی گرفت؛ وقتی مدارس فوتبال صرفاً جهت اوقات فراغت جایگزین حضور جوانان و نوجوانان را در تیم‌های باشگاهی شد؛ وقتی بزرگان و نام داران این رشته با بی‌مهری روبرو شده و خانه‌نشین شدند یا عطای حضور در هیئت و تیم داری را به لقایش واگذار کردند؛ وقتی انگیزه و شور و هیجان از مسابقات گرفته شد؛ وقتی به فوتبال آموزشگاه‌ها بی‌توجهی شد؛ وقتی با توجه به عدم وجود اسپانسر و قوت مالی، پول حرف اول را در بین جوانان تازه به دوران رسیده‌ فوتبال زد، فوتبال سبزوار آرام‌آرام در سراشیبی سقوط قرار گرفت و … لیگ برتر (!؟) امسال فوتبال سبزوار هم تمام شد. ولی همان ضعف‌ها و همان مشکلات و حرف‌وحدیث‌ها باقی است.

یک سؤال مهم از مسئولان هیئت فوتبال این است که: واقعاً چه خروجی مفیدی این مسابقات برای فوتبال ما داشت یا دارد؟ برای برون‌رفت از این بحران چه فکری، چه برنامه‌ای و چه راهکاری در پیش دارند؟ چند بار با اهالی فن، پیشکسوتان و بزرگان و اسم‌ورسم داران و مربیان کارآزموده و قدیمی جلسه هم‌اندیشی داشته‌اند تا به راهکار و‌اجماعی قابل‌قبول برای بازگشت سبزوار به روزهای اوجش داشته باشند؟

سخن دراین‌باره بسیار و فرصت کوتاه … بازهم دراین‌باره خواهیم گفت، اگر گوش شنوایی باشد!

***

علی‌رضا دارینی از مربیان بااخلاق فوتبال و فوتسال سبزوار که همیشه بازیکنان زیادی را به فوتبال و فوتسال این شهر معرفی کرده‌اند و با تیم دارالعلم عنوان نایب‌قهرمانی و جواز حضور در لیگ برتر فوتبال سبزوار را به دست آوردند در رابطه با لیگ فوتبال سبزوار و وضعیت داوری سبزوار گفت:

لیگ امسال هم هیچ فرقی با سال‌های گذشته نداشت که همین ضعف فوتبال سبزوار را می‌رساند! چون نه خروجی ازلحاظ پرورش بازیکن جدید و ظهور پدیده دارد و نه خروجی برای اعزام تیمی از منتخبین این لیگ به رقابت‌های استانی و کشوری! هرچند که نباید استعداد فوتبالی سبزوار را نادیده بگیریم چون عدم ظهور بازیکنان نسل جدید مربوط به مدیریت فوتبالی است و مسئولان فوتبالی شهر حتماً باید دنبال راه‌کاری برای کشف و پرورش این استعدادها باشند. متأسفانه این امر چند سالی هست حلقه مفقوده فوتبال سبزوار شده است.

در بحث داوری هم داوران سبزواری خوب کارکردند و دلیل این مطلب هم قضاوت داوران سبزواری در رقابت‌های استانی و کشوری هست که این موفقیت بدون شک محصول زحمات خود این قشر است.

داوری هم از مسائلی بود که بازیکنان و کادر فنی تیم‌ها مثل همیشه به آن اعتراض داشتند و چند رقابت در این فصل به دلیل اعتراض به داوری نیمه‌تمام ماند برای همین مطلب گفتگویی کردیم با مصطفی مناجاتی از داوران جوان و با آتیه سبزواری که در رقابت‌های کشوری سوت می‌زنند:

درباره رقابت‌های لیگ فوتبال سبزوار و وضعیت داوری سبزوار بفرمایید؟

متأسفانه فوتبال سبزوار روزهای خوبی را سپری نمی‌کند چند سال قبل، سبزوار چهار تیم در لیگ برتر استان داشت و همیشه این تیم‌ها جزء مدعیان بودند ولی متأسفانه الآن در فوتبال جزء شهرهای فراموش‌شده در استان هستیم و حمایتی از سوی مسئولین صورت نمی‌گیرد. زیرساخت‌های فوتبال سبزوار مشکل اساسی دارد و تنها یک زمین چمن در اختیار هیئت فوتبال سبزوار قرار دارد.

با توجه به وضعیت فعلی و عدم‌حمایت از این رشته شاید در سال‌های نزدیک همین لیگ برتر و لیگ دسته یک فوتبال سبزوار هم تعطیل شود و دیگر شاهد فوتبالی در این شهر نخواهیم بود.

سال‌های گذشته لیگ‌های برتر دسته یک و دو در سبزوار وجود داشت ولی امسال با تلاش اعضای هیئت فوتبال توانستند همین تعداد تیم را هم برای حضور در رقابت‌های فوتبال مجاب کنند.

وضعیت داوری فوتبال از وضعیت فوتبال سبزوار خیلی بهتر است. هم‌اکنون پنج داور از سبزوار در رقابت‌های استانی و کشوری حضور دارند که با توجه به میانگین سنی پایین، سال‌های زیادی در این عرصه حضور خواهند داشت و این امر مستلزم حمایت مسئولان ورزشی شهرستان است و سبزوار پس از مشهد بیشترین داور را در سطح استان و کشور دارد و تبدیل به یکی از قطب‌های اصلی داوری فوتبال استان شده‌اند.

*منتشر شده در شماره ۱۳۸ هفته نامه ستاره شرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.