تاریخ انتشار : یکشنبه 8 شهریور 1394 - 8:13
-

فیلم‌های کوتاه یک‌دقیقه‌ای

سبزواریان – زینب ترابی: همیشه قرار نیست از پشت دوربین، کلوزآپی از یک اتفاق گرفته شود تا به عمق آن پی ببریم. هرچند سال‌هاست که ما خود را به نماهای آرشیوشده عادت داده‌ایم؛ اما این روزها نیازی به لنز دوربین نخواهد بود وقتی در مسیر دادگستری در رفت‌وآمدیم… هر وقت در مسیر چهارراه دادگستری مجبور

zeinab-torabi01

کارشناس روانشناسی

سبزواریان – زینب ترابی: همیشه قرار نیست از پشت دوربین، کلوزآپی از یک اتفاق گرفته شود تا به عمق آن پی ببریم. هرچند سال‌هاست که ما خود را به نماهای آرشیوشده عادت داده‌ایم؛ اما این روزها نیازی به لنز دوربین نخواهد بود وقتی در مسیر دادگستری در رفت‌وآمدیم…

هر وقت در مسیر چهارراه دادگستری مجبور به توقفی اجباری پشت چراغ‌قرمز می‌شوی؛ فرقی ندارد در کدام سمت به‌اجبار، توقفی شصت‌ثانیه‌ای داشته باشی؛ در اکثر مواقع در همین توقف چندثانیه‌ای، فضایی تمام حواست را به‌سوی خود می‌برد که با صدای بوق ماشین‌ها می‌فهمی که شصت ثانیه‌ات چند ثانیه پیش تمام شده. هر چند شاید فضای جالبی برای دیدن نبوده…

اما نظر تمام همشهریان پشت چراغ مانده را ناخودآگاه به سمت خود می‌کشد. تا اتفاقی را در یک دقیقه واگو کند.

شاید این‌گونه معطوف شدن به آن فضا، دلیلش اشراف داشتن همشهریان از چهار جهت به در اصلی دادگستری باشد؛ که هر دقیقه نگاهمان به سمت آن‌ها جذب می‌شد؛ اما این اشراف داشتن به آن فضا، از بعد روانی نه‌تنها برای همشهریان بلکه برای آن دسته از افرادی که چه به عمد یا غیر عمد (یا آن دسته از همشهریانی که به خاطر یکسری از مسائل حقوقی چند روزی را باید در فضای دادگستری بگذرانند) این‌گونه در معرض دید عموم بودن برایشان کمی عذاب‌آور خواهد بود.

اما عده‌ای این‌گونه در دید عموم بودن را تنبیه بجایی برای یکسری از متهمان و درس عبرتی برای دیگران می‌دانند؛ وقتی با آن وضعیت وارد فضای دادگستری می‌شوند.

این عقیده قابل‌احترام است اما حرمت انسانی‌مان کمی خدشه‌دار می‌شود. در این شرایط باید تصمیمات جدی‌تر و قابل‌قبول‌تری گرفته شود؛ چون در این فضا قرار گرفتن‌ها، جز بار روحی برای همشهریان و خود آن‌ها بازخورد خوبی نخواهد داشت.

dadgostari-sabzevar01

عکس: سبزوارنما

باید یکسری از مسائل را ریشه‌یابی کنیم تا بعد به شاخ و برگ برسیم؛ اما اگر خوب ریشه‌یابی شود، شاخ و برگ نیز به میوه تبدیل خواهد شد.

هرچند شاید این روزها در هفته دولت و با وعده مسئولین از فیلم‌های کوتاه یک‌دقیقه‌ای فاصله می‌گیریم؛ اما با خود میگویم آیا «فیلم‌های کوتاه یک‌دقیقه‌ای» روزهای پایانی‌اش را سپری می‌کند؟

آری با وعده مسئولین ساختمان جدید دادگستری به‌طور رسمی افتتاح خواهد شد.

من و دیگر همشهریان کمال تشکر را از مسئولین دادگستری استان، شهرستان و تمام کسانی که در طرح و انتقال و ساخت این پروژه عظیم همفکری و هم یاری داشته‌اند را داریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
مفتح پنجشنبه , ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵

مطلب بسیار جالبی را خانم ترابی متذکر شدند که شاید برای همه ما اتفاق افتاده و روی این مطلب تمرکز نداشته ایم

نظرات بسته شده است.