کد خبر : 26296
دیدگاه‌ها برای قطب پرورش ماهی خراسان رضوی در تور کرونا بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اردیبهشت 1399 - 13:25
-

قطب پرورش ماهی خراسان رضوی در تور کرونا

ایرنا شیلات سبزوار به‌عنوان قطب تولید و پرورش ماهی در خراسان رضوی این روزها به دلیل تداوم بیماری کرونا و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شرایط سختی را تجربه می‌کند. رکود صنعت گردشگری، تعطیلی سالن‌های غذاخوری و عدم فعالیت مراکز اقامتی، تالارها و همچنین اقبال کم شهروندان به خرید ماهی به دلیل شیوع کرونا تأثیر منفی بر

ایرنا

شیلات سبزوار به‌عنوان قطب تولید و پرورش ماهی در خراسان رضوی این روزها به دلیل تداوم بیماری کرونا و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شرایط سختی را تجربه می‌کند.

رکود صنعت گردشگری، تعطیلی سالن‌های غذاخوری و عدم فعالیت مراکز اقامتی، تالارها و همچنین اقبال کم شهروندان به خرید ماهی به دلیل شیوع کرونا تأثیر منفی بر اقتصاد صنعت شیلات شهرستان سبزوار گذاشته است.

طی ۲ ماه گذشته به علت کاهش مصرف ماهی، تولید بسیاری از ۱۶۰ مرکز پرورش ماهیان گرمابی و سردابی در سبزوار کاهش یافته و فروش این محصول به مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان آن تبدیل شده است.

  • کاهش ۵۰ درصدی فروش ماهی در سبزوار

یک تولید کننده ماهی در سبزوار گفت: در نیمه دوم سال گذشته برای پاسخ به نیاز شب عید ۳۰ هزار بچه ماهی در استخر پرورشی رها کردم که به علت شیوع کرونا و کاهش خرید مردم بهای ماهی از ۲۸۰ هزار ریال در هر کیلو به ۱۹۰ هزار ریال افت کرد.

علی آغشته مقدم افزود: بیشترین میزان مصرف ماهی خانواده‌ها و مراکز گردشگری در بهمن، اسفند و ماه‌های نخستین سال است که در این مدت به علت شیوع کرونا فروش ماهی ۵۰ درصد کاهش داشت.

وی ادامه داد: بیماری کرونا، تعطیلی تالارها، هتل‌ها و مراکز اقامتی را در پی داشت درحالی‌که تولیدکنندگان عمده ماهی بسیاری از تولیدات خود را به این مراکز می‌فروختند و اکنون به همین سبب بخشی از مطالبات تولیدکنندگان ماهی نیز از سوی این مراکز پرداخت نشده است. 

وی گفت: عدم فروش ماهی، هزینه‌های نگهداری، تأمین نهاده‌ها و خوراک آن‌ها را هم افزوده است، علاوه بر آن رواج این باور اشتباه که ماهی ناقل ویروس کروناست تمایل خانواده‌ها را به مصرف این فرآورده پروتئینی کاهش داده است.

  • خسارت ۶۰ میلیارد ریالی کرونا به شیلات سبزوار

مسئول شیلات جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: شیوع کرونا کاهش تقاضای خرید و افت قیمت ماهی و درنتیجه خسارت ۶۰ میلیارد ریالی به آبزی پروران این شهرستان را به همراه داشته است.

محمدعلی اسلامی با اشاره به توسعه صنعت شیلات در سبزوار افزود: برای حمایت از پرورش‌دهندگان ماهی باید تسهیلاتی برای تأمین هزینه‌های خوراک و خرید بچه ماهی فراهم شود تا آنان بتوانند به روند تولید ادامه دهند.

وی ادامه داد: شهرستان سبزوار با تولید سالانه سه هزار و ۲۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی یک‌سوم تولید استان و رتبه نخست شیلات در خراسان رضوی را دارد که برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا نیاز به حمایت بیشتر دولت و وزارت جهاد کشاورزی است.

وی همچنین با رد برخی شایعات مبنی بر ناقل ویروس بودن ماهی گفت: نه‌تنها این موضوع صحت ندارد بلکه مصرف ماهی به‌عنوان غذای مفید با امگا سه بسیار، تأثیر فراوان بر سلامتی افراد دارد و این محصول به‌هیچ‌وجه ناقل ویروس کرونا نیست.

  • خلاء صنایع فرآوری و بسته‌بندی شیلات 

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان گوشت سفید خراسان رضوی نیز گفت: باوجود تولید زیاد این محصول در سبزوار و تأمین نیاز شهرستان‌های استان، در زمینه صنایع فرآوری و تبدیلی شیلات در این شهرستان مشکلاتی وجود دارد.

حسین احمدزاده افزود: راه‌اندازی صنایع فرآوری و تبدیلی زمینه بسته‌بندی، نگهداری و ذخیره‌سازی گوشت ماهی در مواقع بحرانی را  فراهم می‌کند و مانع زیان بیشتر به تولیدکنندگان ماهی می‌شود.

وی ادامه داد: در سال جهش تولید، جذب سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع فرآوری شیلات، ارزش افزوده خوبی نصیب تولیدکنندگان این حوزه می‌کند.

وی با اشاره به وجود بیش از ۲ هزار منبع آب در سبزوار گفت: حدود ۱۰ درصد این منابع به پرورش آبزیان اختصاص دارد که باید با برنامه‌ریزی لازم شمار آن‌ها افزایش یابد. 

سبزوار با حدود ۱۶۰ مرکز ۲ منظوره کشاورزی و تولید سالیانه سه هزار و ۲۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی یک‌سوم تولید ماهی خراسان رضوی و رتبه نخست استان را در این زمینه دارد.

انواع گونه‌های ماهی گرمابی و سردابی شامل آمور سفید پرورشی، کپور و قزل‌آلای رنگین‌کمان در سبزوار تولید می‌شود و چهار واحد پرورش خاویار با ظرفیت سه هزار قطعه ماهی در ۲ قالب پرواری و استحصال خاویار در این شهرستان فعالیت دارد.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان پنج هزار و ۲۰۹ را در کشورمان گرفته است. 

همچنین تاکنون ۵۹ هزار و ۲۷۳ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

«پاندمی کرونا» تاکنون در سطح جهان دو میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۲۶ نفر را بیمار کرده و جان ۱۶۱ هزار و ۱۹۱ نفر را در کشورهای مختلف گرفته است.

«پاندمی کرونا» تاکنون در سطح جهان دو میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۲۶ نفر را بیمار کرده و جان ۱۶۱ هزار و ۱۹۱ نفر را در کشورهای مختلف گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.