کد خبر : 571
دیدگاه‌ها برای قیام سربداران الگو و پشتوانه انقلاب اسلامی بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 تیر 1393 - 17:04
-

قیام سربداران الگو و پشتوانه انقلاب اسلامی

سبزواریان.کام: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قیام سربداران را الگو و پشتوانه انقلاب اسلامی دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، علی جنتی ظهر امروز در آیین افتتاح کنگره بین‌المللی بزرگداشت قیام سربداران که در محل دانشگاه حکیم سبزوار برگزار شد، اظهار داشت: دست‌اندرکاران این کنگره تلاش کنند تا آنچه مربوط به سربداران و فرهنگ آن است برای آیندگان باقی

fars-jannatiسبزواریان.کام: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قیام سربداران را الگو و پشتوانه انقلاب اسلامی دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی جنتی ظهر امروز در آیین افتتاح کنگره بین‌المللی بزرگداشت قیام سربداران که در محل دانشگاه حکیم سبزوار برگزار شد، اظهار داشت: دست‌اندرکاران این کنگره تلاش کنند تا آنچه مربوط به سربداران و فرهنگ آن است برای آیندگان باقی بماند.

وی با بیان اینکه یاد و خاطره قیام سربداران در جای جای آثار ادبی و تاریخی فرهیختگان و دانشمندان سبزواری دیده می‌شود، افزود: در آثار مردان بزرگی چون دکتر علی شریعتی روح آزادگی، مردانگی و فتوت مردان سربداران دیده می‌شود و انقلاب اسلامی ایران نیز مرهون روحیه ظلم‌ستیزی و عدالت‌گستری مردان این دیار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سبزوار مهد قیام ۷۰۰ ساله‌ای است که فرهنگ تشیع ایران را زنده کرد و ملت ایران مرهون مجاهدت‌های دلیر مردانه مردان سربداران در زنده شده تاریخ و فرهنگی شیعی هستند.

وی با بیان اینکه قیام سربداران در راه ظلم‌ستیزی و عدالت‌گستری بود تصریح کرد: این قیام با وجود آنکه یک قیام بومی و محلی است و مدت زیادی دوام نیافت اما سرآمد عدالت‌گستری و قیام اقوام مختلف ایرانی در برابر حاکمان و ظالمان بود.

جنتی با اشاره به اینکه نفوذ فکری قیام سربداران از مرزهای استان خراسان بزرگ گذشت و موجب بارور شدن نهضت‌هایی در سمرقند؛ مازندران، کرمان و… نیز شد؛ افزود: این قیام‌ها از بارزترین قیام‌های الگو گرفته از نهضت سربداران است که ۱۲۰ سال چیرگی قوم مغول را از بین برد.

این مسئول با اشاره به اینکه هرچند رهبران قیام سربداران مدت زیادی را حکومت نکردند و همواره بر سر حکومت‌داری کشمکش‌هایی نیز داشتند، خاطرنشان کرد: اما با وجود این درگیری‌های داخلی در دوران حکومت، امیران سربداری، به دنبال احیای مذهب شیعه؛ بازگرداندن عدالت و سرو سامان دادن به خرابی‌های دوران مغول بودند.

وی افزود: امیران سربداران همواره به عدالت و مساوات بین اقوام اعتقاد داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مهمترین ویِژگی حکومت سربداران شیعه مذهب بودن و علوی بودن آنان است، یادآور شد: رهبران فکری این قیام از روشنفکرترین مردان عصر خود بودند.

جنتی با اشاره به اینکه در دوران حکومت سربداران بیش از ۱۱ امیر سربداری حکومت کردند،گفت: در دوران حکومت سربداران روحیه پهلوانی، عیاری و جوانمردی احیا شد و امیران آن از پهلوان عبدالرزاق تا خواجه نجم‌الدین موید بیش از ۵۰ سال با روحیه پهلوانی، جوانمردی، و فتوت حکومت کردند.

وی با بیان اینکه استان خراسان مهد پهلوانان بزرگی است و مردم این دیار با روحیه فتوت و فرهنگ شیعی و ظلم ستیزی ارتباط عمیقی دارند، تصریح کرد: آیین پهلوانی اختصاص به این دوره ندارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: تاریخ ایران همواره سرشار از روایت‌های گوناگونی در عیاری و جوانمردی است و تصویر این روایت‌های گوناگون را می‌توان در ایثارگری‌های جهان پهلوان تختی، ریز علی خواجوی، رئیس علی دلواری و رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قیام سربداران را مهم‌ترین الگو و پشتوانه انقلاب اسلامی دانست و یادآور شد: این قیام نقشی محوری در پیروزی و زنده شدن روحیه ظلم ستیزی در دوران انقلاب اسلامی داشته است.

وی در پایان در توصیه‌ای به دست اندرکاران برگزاری این کنگره نیز گفت: به برگزارکنندگان این کنگره توصیه می‌کنم تا از اندیشمندان، محققان و دانش پژوهان بومی کشور خودمان در این کنگره بیشتر بهره بگیرند و مقالات این کنگره را در غالب کتابچه‌ای برای نسل آینده به یادگار بگذارند.

گفتنی است، جنتی صبح امروز مورد استقبال گرم مردم و مسئولین سبزوار در فرودگاه این شهرستان قرار گرفت و پس از آن در مزار شهدای گمنام این شهر حاضر شد و برای شادی روح شهدا قرائت فاتحه کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.