کد خبر : 11354
دیدگاه‌ها برای قیام سربداران یکی از افتخارات ملی و جهانی کشور ایران است بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 آذر 1394 - 20:23
-

قیام سربداران یکی از افتخارات ملی و جهانی کشور ایران است

سبزواریان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه کنگره بین‌المللی سربداران در شهرستان سبزوار گفت: قیام سربداران یکی از افتخارات ملی و جهانی کشور ایران است. به گزارش تسنیم، علی جنتی در افتتاحیه کنگره بین‌المللی سربداران با بیان اینکه ایرانیان وقتی به پیشینه خویش می‌نگرند و به تاریخ پربار و پر از شگفتگی را مطالعه

ali-jannati-sarbedaran01سبزواریان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه کنگره بین‌المللی سربداران در شهرستان سبزوار گفت: قیام سربداران یکی از افتخارات ملی و جهانی کشور ایران است.

به گزارش تسنیم، علی جنتی در افتتاحیه کنگره بین‌المللی سربداران با بیان اینکه ایرانیان وقتی به پیشینه خویش می‌نگرند و به تاریخ پربار و پر از شگفتگی را مطالعه می‌کنند، اظهار داشت: از یک سو برای بهره‌مندی از این پشتوانه به خود می‌بالند و از سوی دیگر افسوس می‌خورند که چرا این تاریخ آن گونه که شایسته است بازخوانی نشده و مورد معرفی قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه تجربه‌های گذشته آینه‌ تمام نمای آینده است، گفت: بازخوانی تاریخ می‌تواند به تدبیر و تشخیص مسیری معقول برای نسل آینده بینجامد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه هنر می‌تواند فضائل مختلف ایرانیان از جمله یگانه‌پرستی، ظلم‌ستیزی، هنرآفرینی، آزادی و دوستی را تداعی کند، یادآور شد: بنا بر شواهد تاریخی تشیع در شهرستان سبزوار سابقه‌ای دیرینه دارد و به اوایل ورود اسلام به ایران باز می‌گردد.

جنتی با تأکید بر اینکه سبزوار یکی از کانون‌های گسترش تشیع در ایران از قرون اولیه اسلام بوده است، ادامه داد: این شهرستان به عنوان یکی از مراکز شیعی در کشور قلمداد می‌شود که با شکل‌گیری سربداران جغرافیای شیعه در شرق کشور تحکیم و گسترش یافت.

وی با بیان اینکه استقامت مردم این دیار در قیام سربداران منحصر به‌فرد و جاودانه است، گفت:‌ بازگشایی زوایای این قیام جوانان ما را بیشتر با فرازهای پایدار این دیار آشنا خواهد کرد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه این جنبش با آن که محلی بود و نیم قرن بیشتر دوام نیافت، تصریح کرد: ولی با پشتوانه فقه و فلسفه این جنبش مهم‌ترین جنبش ایرانیان به شمار می‌رود.

جنتی با بیان اینکه پس از دوران سربداران تشیع از مرزهای خراسان فراتر رفت و در استان‌های گیلان، مازندران، سمرقند و سایر استان‌های کشور نفوذ کرد، یادآور شد: این جنبش نقطه عطفی برای سایر جنبش‌ها در ایران شد.

وی با بیان اینکه جنبش سربداران در دوره‌ای شکل گرفت که مردم زیر ظلم و ستم ایلخانیان بودند، بیان داشت: مردم سرزمین فارس هرگز و در هیچ کجای تاریخ حاضر به سر فرود آوردن مقابل ظلم نبوده‌اند و این ویژگی از خوی ایرانی بودن و فرهنگ تشیع نشأت می‌گیرد.

وزیر ارشاد ضمن تقدیر از عوامل پدیده آورنده سریال تاریخی سربداران که در دهه ۶۰ تولید و پخش شد، افزود: این سریال بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت و کنجکاوی مردم با پخش این سریال در خصوص جزئیات قیام سربداران فزونی یافت که این امر بیانگر عمق این اثر تاریخی است.

جنتی با بیان اینکه این جنبش بسیار عمیق، تأثیرگذار و فراتر از زمان خویش بوده که تا به امروز ادامه داشته، گفت: اکنون پس از سال‌ها پژوهش زمان آن رسیده که نهضت سربداران غبار تاریخی از چهره خود بشوید و حقیقت خود را برای جهانیان آشکار سازد.

وی با اشاره به جمله “سر به دار می‌دهیم و تن به ذلت نمی‌دهیم”، تصریح کرد: این جمله نشأت گرفته از فرهنگ عاشورایی است و با توجه به تحولات منطقه و جهان نیاز است به جنبش سربداران به عنوان مهم‌ترین جنبش مردمی ایران تا قبل از انقلاب اسلامی معرفی و بازشناسی شود.

وزیر ارشاد با بیان اینکه باید با تدابیر سنجیده این جنبش را به ملل ایران و سایر ملل جهان بشناسانیم، اظهار داشت: این جنبش یکی از کهن‌ترین و فراگیرترین جنبش‌های آزادی‌بخش می‌باشد که الگویی برای سایر جنبش‌ها در منطقه نیز بوده است.

جنتی با بیان اینکه امروز بر همه روشن است که خوی دردمنشانه مغول در برخی از گروه‌ها ریشه دوانده، عنوان کرد: گروه تروریستی داعش یکی از این گروه‌ها است و این امر بر کسی پوشیده نیست که ما فرزندان همان سربدارانیم و در مقابل ظلم و ستم ایستادگی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه قیام سربداران یکی از افتخارات ملی و جهانی کشور ایران است، افزود: این قیام در حالی شکل گرفت که بخش وسیعی از ایران زیر سلطه قوم مغول سنگینی می‌کرد و شهرستان سبزوار دیاری که امروز پس از ۷۰۰ سال این کنگره بین‌المللی را برگزار می‌کند گام مثبتی در جهت شناساندن جنبه‌های مختلف آن قیام مردمی برداشته است.

وزیر رشاد با بیان اینکه شهرستان سبزوار ستارگان درخشانی در آسمان علم و فرهنگ و ادب و هنر و سایر زمینه‌ها دارد، تصریح کرد: در همین راستا لازم است که هر ۲ سال یکبار کنگره‌ای برای شناساندن یکی از این مفاخر در شهرستان برگزار شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.