کد خبر : 18398
دیدگاه‌ها برای کیک‌های آغشته به«مخدرگل» بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 دی 1397 - 13:34
-

کیک‌های آغشته به«مخدرگل»

روزنامه آرمان در ایران مصرف «حشیش» رتبه نخست و مصرف «گل» با فراوانی ۴/۴ درصد، رتبه دوم پرمصرف‌ترین مواد مخدر را دارد و اغلب مصرف کنندگان این ماده مخدر را، مردان و افراد مجرد‌ تشکیل می‌دهند. بر اساس پیمایش ملی اعتیاد، ۹/۵۱ درصد مصرف کنندگان «گل» در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند.

روزنامه آرمان

در ایران مصرف «حشیش» رتبه نخست و مصرف «گل» با فراوانی ۴/۴ درصد، رتبه دوم پرمصرف‌ترین مواد مخدر را دارد و اغلب مصرف کنندگان این ماده مخدر را، مردان و افراد مجرد‌ تشکیل می‌دهند. بر اساس پیمایش ملی اعتیاد، ۹/۵۱ درصد مصرف کنندگان «گل» در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند. امروزه گل یا ماری جوانا در سراسر جهان مصرف‌کنندگان فراوانی را به خود جذب کرده است. ماده مخدر گل؛ جزو مواد توهم‌زایی است که روش استعمال آن آسان است و همین موضوع، باعث گرایش بیش از پیش جوانان به استفاده از «گل» شده است. روز گذشته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ از دستگیری توزیع‌کنندگان کیک‌های آغشته به ماده مخدر «گل» از طریق فضای مجازی خبرداد. محمد بخشنده با بیان اینکه کنسروهای خوراکی حاوی بسته‌های ماده مخدر شیشه به مقدار ۱۷ کیلوگرم بود، افزود: سه نفر از قاچاقچیان قصد داشتند، کنسروهای حاوی بسته‌های موادمخدر شیشه را از کشور خارج و به کشور اندونزی منتقل کنند. باید دانست که قاچاقچیان از هیچ اقدامی برای توزیع و دستیابی به اهداف خود فرو گذار نمی‌کنند و همین قضیه می‌طلبد تا مسئولان امر بیش از پیش نسبت به توزیع مواد مخدر در کشور حساس باشند. این در حالی است که هر روز یک مواد مخدر جدید وارد کشور می‌شود و همین قضیه می‎‌طلبد تا جامعه نسبت به مواد مخدر اطلاعات به روز داشته باشد. هرچند باید تاکید کرد که هنوز در مدارس کشور اقدامی مبنی ‌بر اطلاع‌رسانی درباره موادمخدر به دانش آموزان انجام نشده است و همین قضیه باعث شد تا نسل جوان نسبت به خطرات ناشی از موادمخدر بی‌اطلاع پرورش یابد که همین قضیه ابتلا به انواع آسیب‌ها را به دنبال دارد. بر اساس گزارش‌های موجود، سن اعتیاد پایین‌تر آمده و این زنگ خطری برای خانواده‌ها، جامعه شناسان، کارشناسان و صاحب نظران است، باید در یک فراخوان عمومی همه آحاد مردم را از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی و سایر وسایل ارتباط جمعی برای گردهمایی و بسیج ملی علیه مواد مخدر دعوت کرد.

اقدامات پیشگیری

بسیاری از مسئولان امر در صورت ورود یک مواد مخدر جدید با این توجیه که نباید جامعه را حساس کرد، نسبت به مواد و خطرات ناشی از مصرف آن اطلاع‌رسانی نمی‌کنند، طبیعتا در این شرایط ماده در جامعه تسریع پیدا می‌کند، طبیعتا وقتی که رفتارهای پرخطر در جامعه افزایش می یابد، اخبارش هم در رسانه‌ها مطرح می‌شود، چون در کشور دیدگاه پیشگیری در زمینه آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد و تاکنون در حوزه پیشگیری اقدامات مناسب انجام نشده است. چندی قبل یک کارشناس اعتیاد درباره چگونگی فعالیت مسئولان برای کاهش آسیب‌های ناشی از مواد مخدر در جامعه به خبرنگار «آرمان» گفت: باید مسئولان در دیدگاه پیشگیرانه اطلاع‌رسانی را در دستور کار خود قرار دهند. رویا نوری افزود: هر روز شاهد ورود یک ماده مخدر جدید به کشور هستیم، اما همچنان جامعه ما نسبت به این قضیه ناآگاه است. از سوی دیگر تولیدکنندگان مواد مخدر هر روز در پی تولید ماده جدید و شیوه‌های جدید آن در افزایش اعتیاد در جامعه هستند. در این شرایط با بررسی کم و کیف آگاهی جامعه باید گفت که جامعه ما نسبت به سیستم تولیدکنندگان مواد اعتیادآور از آگاهی و علم مناسب برخوردار نیست، چون نمی‌تواند پیش بینی کند. در واقع برنامه‌ها و دیدگاه‌های موجود در جامعه ما آینده‌نگر نیست و افراد در مقطع مداخلات آنی ورود می‌کنند. او تاکید کرد:‌ ساختار کنونی به دلیل نداشتن برنامه‌های پیشگیرانه با چالش مواجه است. در این وضعیت وقتی فردی به اعتیاد مبتلا باشد، نسبت به ترک و سم‌زدایی آن اقدام می‌شود، طبیعتا در این دیدگاه برخی از افراد قربانی می‌شوند.

کیک‌های «گلی» برای تولد!

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با همکاری عوامل رصد اطلاعاتی دایره فتا دو کیلو و ۷۵۰ گرم کیک آغشته به ماده مخدر «گل» را کشف و چهار نفر را در این رابطه دستگیر کردند. بخشنده با بیان اینکه این افراد کیک‌های آلوده را در مهمانی‌ها، پارتی‌ها و تولدها توزیع می‌کردند، اظهار کرد: این افراد به ازای هر یک کیلوگرم از کیک‌ها مقدار ۵۰۰ گرم ماده مخدر شیشه مخلوط کرده بودند. همچنین او از انهدام باند توزیع کننده مخدر هروئین خبر داد و افزود: با اشرافیت و رصد اطلاعاتی چهار ماهه عوامل پلیس مبارزه با مواد مخدر یک باند توزیع کننده هروئین در جنوب پایتخت منهدم و چهار عضو اصلی این باند دستگیر شدند که در بازرسی از مخفیگاه این افراد مقدار ۲۵۰ کیلوگرم ماده مخدر هروئین کشف و دو خودرو توقیف شد. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت با اشاره به کشف ۱۷۸ کیلوگرم ماده مخدر تریاک جاساز شده در لوله پلیکا در باک یک اتوبوس مسافربری در ترمینال جنوب اظهارکرد: با رصد اطلاعاتی چند ماهه همکارانم، یک باند پنج نفره توزیع کننده مواد مخدر که اقدام به انتقال و توزیع ماده مخدر تریاک از جنوب کشور به پایتخت می‌کردند، شناسایی و منهدم شدند. بخشنده درباره عملکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در دو هفته گذشته نیز گفت: ماموران پلیس با اشرافیت کامل اطلاعاتی و کنترل محورهای مواصلاتی به پایتخت ۴۳ قاچاقچی که در قالب پنج باند توزیع کننده موادمخدر فعالیت داشتند را دستگیر کردند. به گزارش ایسنا، به گفته بخشنده طی این مدت بیش از سه هزار خرده فروش و معتاد دستگیر و جمع‌آوری شدند و مقدار یک تن انواع مواد مخدر کشف و ۱۹۸ دستگاه خودرو و موتورسیکلت توقیف شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.