کد خبر : 12348
دیدگاه‌ها برای متاسفم برای حدادعادل بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 - 8:47
-

متاسفم برای حدادعادل

رویداد۲۴: غلامعلی حداد عادل هفته گذشته ادعایی مبنی بر مشاهده مداخله دولت در انتخابات مجلس را مطرح کرد که حواشی بسیاری را در فضای سیاسی کشور ایجاد کرد؛ ادعاهایی که قطعا در صورت پیروزی اصولگرایان، هرگز مطرح نمی‌شد. اینک به نظر می‌رسد که اصولگرایانی که مدعی بودند در مقابل نتیجه انتخابات تمکین کرده‌اند، رفته رفته

رویداد۲۴: غلامعلی حداد عادل هفته گذشته ادعایی مبنی بر مشاهده مداخله دولت در انتخابات مجلس را مطرح کرد که حواشی بسیاری را در فضای سیاسی کشور ایجاد کرد؛ ادعاهایی که قطعا در صورت پیروزی اصولگرایان، هرگز مطرح نمی‌شد. اینک به نظر می‌رسد که اصولگرایانی که مدعی بودند در مقابل نتیجه انتخابات تمکین کرده‌اند، رفته رفته با نزدیک شدن به خداحافظی از بهارستان، بیشتر چنین ادعاهایی را مطرح خواهند کرد.

حداد عادل در حالی که پیش از انتخابات دور دوم مجلس مدعی شده بود که مشاهداتی در مورد دخالت دولت در دور دوم انتخابات و همچنین دور اول (۷ اسفند) وجود داشته، هیچ سند و مدرکی دال بر ادعاهای خود ارائه نکرد تا این ادعا‌ها در حد یک تهمت باقی بماند.

صادق زیباکلام در مورد ادعای حداد عادل مبنی بر دخالت دولت در انتخابات در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ گفت: «نگاه و رویکرد حداد عادل سیاسی است و در عین حال از ادعای وی متاسفم شدم چرا که به هر حال من ایشان را به عنوان یک چهره فرهنگی می‌شناسم و برای من عجیب است که یک چهره فرهنگی تا این حد شان خود را پایین بیاورد و وارد مسائل سیاسی این چنینی شود. چه آقای حداد عادل که چنین اتهامی را وارد کردند و چه آقای موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران، و چه هر کس دیگری از اصولگرایان که ادعای دخالت دولت در انتخابات را مطرح کرده باشد، به قطع یقین جامعه می‌داند که این دست ادعا‌ها و اتهامات بی‌پایه و بی‌اساس، چرا که اگر چنین احتمالی وجود داشت، با توجه به شکست سنگین اصولگرایان، قطعا شورای نگهبان ورود پیدا می‌کرد و آرای بسیاری از حوزه‌هایی که اصولگرایان شکست خورده بودند را ابطال می‌کرد؛ چنانچه شورای نگهبان در اصفهان در صدد چنین کاری است و آرای مینو خالقی را ابطال کرده و با کسی هم رودربایستی ندارد.

بنابراین اگر دولت چه مستقیم و چه غیرمستقیم دخالتی در امور انتخابات کرده بود، مطمئن باشید رسانه‌های اصولگرا با آب و تاب بسیار جزء به جزء این دخالت را منعکس می‌کردند، صدا و سیما دولت را به صلابه می‌کشید و در ‌‌نهایت شورای نگهبان هم آرای این حوزه‌ها را ابطال می‌کرد. کسانی که چنین اتهاماتی را وارد می‌کنند، نه آقای حداد عادل، نه آقای موحدی کرمانی و نه هیچ کس دیگر، کوچک‌ترین سند و مدرکی ارائه نداده‌اند، کوچک‌ترین مثال و نمونه‌ای ذکر نکردند و نتوانستند برای ادعای خود حتی یک مورد بیاورند.»

وی در مورد رابطه شکست اصولگرایان با این ادعا‌ها، گفت: «قطعا آقای حداد عادل مثل سایر اصولگرا‌ها از نتیجه انتخابات بهت زده شد و چنین نتیجه‌ای برای او و سایر اصولگرا‌ها غیرقابل تصور بود و باور نمی‌کردند که از لیست ۳۰ نفره آن‌ها در تهران حتی یک نفر نیز وارد مجلس نشود و باور نمی‌کردند که حتی یک نفر از چهره‌های شاخص این طیف مثل احمد توکلی، حداد عادل، بذرپاش، آقاتهرانی، حسینیان، نادران، کوچک‌زاده و… نتواند به مجلس راه پیدا کند. بنابراین به جای اینکه مدام دولت و اصلاح طلبان را متهم کنند، به نظر بنده باید پشت درهای بسته بنشینند، کلاه خود را قاضی کنند و با خود بیندیشند که چرا این نتایج به دست آمد؟ اصولگرایان به این فکر کنند که با وجود در اختیار داشتن رادیو، تلویزیون، نماز جمعه، مطبوعات و سایت‌های حکومتی، چرا مردم از آن‌ها روی برگرداندند و چرا به آن‌ها رای ندادند؟»

زیباکلام افزود: «به نظر من پاسخ این سوال آن است که سیاست‌های اصولگرایان مورد موافقت اکثریت جامعه نیست، بخصوص اقشار و لایه‌های تحصیلکرده جامعه و قشر جوان جامعه اصلا و ابدا با سیاست‌های اصولگرایان، چه سیاست‌های داخلی و چه سیاست‌های خارجی، همراهی نمی‌کنند. اقشار مختلف جامعه این امر را در انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ ثابت کردند و اگر همچنان تردیدی باقی مانده بود، این تردید در انتخابات ۷ اسفند از بین رفت. هر کجا که اصلاح طلبان شانس رقابت داشتند، اصولگرایان شکست محکمی خوردند. اتفاقی که در انتخابات در تهران افتاد، از این قرار بود که در حقیقت برای اصلاح طلبان امکان یک رقابت نسبی به وجود آمد، در اصفهان نیز همین طور و… در نتیجه، هرکجا که اصلاح طلبان توانستند از یک حداقل فضا برخوردار شوند، نتیجه انتخابات به نفع آن‌ها بوده است. از سوی دیگر، اصولگرایان در مورد عدم همراهی مردم با سیاست‌های آن‌ها، نه از انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ و نه از انتخابات ۷ اسفند ۱۳۹۴ هیچ درسی نگرفتند. اگر نگفته باشیم که تاریخ مصرف اصولگرایان گذشته، ولی در واقع اصولگرایان با بحران سیاسی-اجتماعی عمیقی روبرو شده‌اند. اصولگرایان پایگاه اجتماعی خود را از دست داده‌اند و هر قدر که جامعه رو به توسعه سیاسی و اجتماعی می‌رود و هر قدر که به قشر تحصیلکرده جامعه افزوده می‌شود، اصولگرایان بیشتر و بیشتر پایگاه اجتماعی خود را از دست می‌دهند.»

این استاد علوم سیاسی در مورد رابطه ادعاهای اخیر حداد عادل و اینکه وی پس از اتفاقات سال ۸۸ معتقد بود به هیچ وجه احتمال دخالت دولت در انتخابات ۸۸ وجود نداشته، گفت: «نمی‌توان این نتیجه گیری را کرد که چون بر حسب گفته‌های حداد عادل، پس دولت می‌تواند در انتخابات دخالت کند و بنابراین در سال ۱۳۸۸ نیز دولت می‌توانسته در انتخابات دخالت کند، این نتیجه گیری از آنچه حداد عادل گفته، خیلی نتیجه گیری اصولی و صحیحی نیست. راه بررسی اتفاقات سال ۱۳۸۸ آن است که یک کمیته حقیقت یاب متشکل از حتی الامکان افراد بی‌طرف و موجه تشکیل شود و واقعا ابهاماتی را که در مورد انتخابات ۱۳۸۸ وجود دارد، از جمله اقدامات اصلاح طلبان، اصولگرایان و دولت را بررسی کند. این امر تا امروز اتفاق نیفتاده و هرچه گفته شده فقط حرف‌های یک طرف یعنی اصولگرایان بوده است.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.