کد خبر : 20423
دیدگاه‌ها برای بسیاری از اندیشه‌های شریعتی در دوره کنونی می‌تواند الهام‌بخش باشد بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 خرداد 1398 - 0:37
-

بسیاری از اندیشه‌های شریعتی در دوره کنونی می‌تواند الهام‌بخش باشد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از اندیشه‌های شریعتی در دوره کنونی هم می‌تواند الهام‌بخش باشد و اگر شریعتی پس از انقلاب زنده بود برخی از کاستی‌ها که در این چهار دهه داشتیم با وجود او کمتر می‌شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از اندیشه‌های شریعتی در دوره کنونی هم می‌تواند الهام‌بخش باشد و اگر شریعتی پس از انقلاب زنده بود برخی از کاستی‌ها که در این چهار دهه داشتیم با وجود او کمتر می‌شد.

به گزارش سبزواریان، محمود صادقی در چهل و دومین سالگرد دکتر علی شریعتی در سبزوار افزود: شریعتی به حق، لقب معلم انقلاب را کسب کرد که البته در دوره حاضر، این از اتهامات او به شمار رفته است.

وی بیان کرد: شریعتی یک اسلام‌شناس بزرگ با قلم و بیان شیوا و با اندیشه‌های ژرف بود که به علوم جامعه‌شناسی و تاریخ احاطه داشت.

او ادامه داد: شریعتی مبتکرانه از دل آیات قرآن، انسان قرآن را به ما معرفی می‌کند و بر خلیفه بودن انسان تاکید می‌کند و مفهوم اومانیسم را از منظر اسلام برداشت می‌کند.

صادقی گفت: قرآن می‌گوید از همان جنس که آدم را آفریدیم زوجش را آفریدیم و شریعتی از اینجا برابری زن و مرد را استخراج می‌کند.

وی با بیان اینکه شریعتی یک تلقی ژرف از ماجرای خوردن میوه ممنوعه مبنی بر آزادی و اختیار انسان ارائه می‌دهد، ادامه داد: او با رجوع به آیات قرآن، انسان را موجودی صاحب‌اختیار، الهی و مسئول معرفی می‌کند. در قانون اساسی ما این تلقی از انسان وجود دارد اگرچه چالش وجود دارد.

محمود صادقی گفت: طبق قانون اساسی، جهان از آن خداست و او انسان را بر سرنوشت خود حاکم ساخته و هیچ‌کس نمی‌تواند این حق را از او سلب کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به کرامت ذاتی انسان در اسلام و منع تبعیض نژادی بر خلاف بسیاری از مکاتب و مذاهب، ادامه داد: در قانون اساسی، مذاهب و سه اقلیت‌ را به رسمیت شناخته‌ایم و این حق در قانون اساسی داده شده که طبق آیین خود عمل کنند و اقلیت‌ها نماینده داشته باشند.

او با بیان اینکه حقوق اهل سنت را پیگیری می‌کنم بیان کرد: اهل سنت در تهران مسجد ندارند و نمازخانه دارند. به من رجوع شد و کسب اجازه برگزاری نماز عید فطر در دو نمازخانه جدید را (علاوه بر قبلی‌ها) از من درخواست کردند. شب عید فطر با دو نمازخانه موافقت شد. صبح با من تماس گرفتند و گفتند که پلیس از صبح آمده و مستقر شده. من نمی‌فهمم این کجا با اسلام ما، اخلاق ما و ائمه ما سازگاری دارد؟ مگر می‌خواهند معصیت کنند؟ می‌خواهند نماز بخوانند.

وی اظهار داشت: اگرچه نقصان داریم اما قبل انقلاب وضع اهل سنت خوب نبود.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم به رعایت حرمت همسران پیامبر (ص) توصیه کردند و مقدسین خوش‌شان نیامد.

محمود صادقی در پایان گفت: ما برای مسیر تکاملی، نباید منفعل و تماشاگر باشیم. باید هزینه بدهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.