کد خبر : 15588
دیدگاه‌ها برای محور طبیعت‌گردی سبزوار- جغتای بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 شهریور 1397 - 12:14
-

محور طبیعت‌گردی سبزوار- جغتای

این محور کوهستانی به طول ۹۰ کیلومتر و برخورداری از مسیری آسفالته شهر سبزوار را  به شهر زیبای جغتای متصل می‌سازد و از پتانسیل‌های بالایی در زمینهٔ توسعه اکوتوریسم برخوردار است.           ۱- رود گل قز:  در ابتدای این محور و در فاصله ۸ کیلومتری از شهر سبزوار و در سمت شرق جاده اصلی،

این محور کوهستانی به طول ۹۰ کیلومتر و برخورداری از مسیری آسفالته شهر سبزوار را  به شهر زیبای جغتای متصل می‌سازد و از پتانسیل‌های بالایی در زمینهٔ توسعه اکوتوریسم برخوردار است.

         

۱- رود گل قز:

 در ابتدای این محور و در فاصله ۸ کیلومتری از شهر سبزوار و در سمت شرق جاده اصلی، راه فرعی آسفالته‌ای به روستاهای قز و افچنگ منتهی می‌گردد. در ادامه این مسیر و در مجاورت روستای قز منطقه ییلاقی و زیبای رود گل در پای کوه‌های سی آب قرار دارد که در روزهای تعطیل پذیرای حدود ۳۰۰۰ گردشگر برای گذران اوقات فراغت و کوه‌پیمایی تفریحی است. این منطقه دارای چند چشمه آب‌معدنی با خواص درمانی است که اهالی منطقه از آن استفاده می‌کنند.

۲- بابا افچنگ:

منطقه ییلاقی بابا افچنگ در کنار جاده آسفالته سبزوار به روستای افچنگ قرار دارد. قرار گرفتن این منطقه کوهستانی و خوش آب‌وهوا در کنار این جاده آسفالته، ارتفاعات کوه سیاه و فاصله نزدیک با رود گل، موجب استقبال گسترده مردم برای گذران اوقات فراغت و فعالیت‌های کوهنوردی شده است، به همین دلیل در روزهای تعطیل فضای کافی برای  پارک وسایل نقلیه وجود ندارد…

۳- سالن بهشت بالش آباد:

این دره ییلاقی و مشجر در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر سبزوار در انتهای جاده کوهستانی شمال روستای بالش آباد و در دامنه جنوبی کوه کمردنگ واقع شده که به دلیل طول زیاد و پوشش گیاهی انبوه به سالن بهشت معروف شده است. دسترسی به سالن بهشت، از طریق جاده خاکی واقع در شمال روستای بلاش‌آباد و به فاصله ۵۰۰ متر امکان‌پذیر است.

 

۴- غار و آبشار بید:

در فاصله ۳۳ کیلومتری از شهر سبزوار و بعد از دومین پل اصلی جاده سبزوار- اسفراین، در انتهای مسیر رودخانه‌ای به طول ۲ کیلومتر غار اژدر در ارتفاع ۱۶۸۰ متری کوه کمردنگ قرارگرفته است. در ادامه مسیر و با عبور از دره‌های مشجر و U شکل دامنه‌های شمالی کوه کمردنگ به محل آبشار بید می‌رسیم.

 

۵– دره‌های ییلاقی در مسیر جغتای

در طول مسیر فرعی به‌طرف شهر جغتای دره‌های مشجر و زیبای جلمبادان، بید خور،         یوسف‌آباد و دره زیبای اندوغان از جاذبه‌های اکوتوریستی و تفرجگاهی این محور محسوب         می‌شوند. همچنین شهر جغتای از ظرفیت‌های بالایی در زمینه ایجاد تأسیسات اقامتی- پذیرایی برخوردار بوده و با دارا بودن مرکز فوریت‌های پزشکی (اورژانس) می‌تواند نیازهای درمانی گردشگران را طی فعالیت‌های اکوتوریستی تأمین کند.

۶- سد کمایستان و یام

سد بتنی کمایستان و سد خاکی یام از زمان بهره‌برداری تاکنون به عنوان یک عامل جذب گردشگر در این محور مطرح و تعداد بازدیدکنندگان از این دو سد بخصوص در فصل تابستان رو به افزایش است. در صورت ایجاد یک مجموعه تفریحی کنترل‌شده و مجهز به اکیپ‌های نجات‌غریق با همکاری مشترک شهرداری جغتای و نقاب انتظار می‌رود تعداد بازدیدکنندگان از این دو سد نسبت به سال گذشته که رقمی در حدود ده هزار نفر را شامل می‌شد به دو برابر افزایش یابد.

 

۶- مجموعه غارهای جاورتن

در انتهای این محور و در فاصله ۱۰۲ کیلومتری از شهر سبزوار به مجموعه غارهای جاورتن در دهستان دستوران بخش جغتای می‌رسیم که بر دامنه‌های شرقی کوه کمر خونی قرار دارد. علاوه بر سه غار گسلی فوق، در ضلع مخالف و در کوه بدرالدین غار آهکی دیگری قرار دارد که به دلیل وجود رطوبت زیاد دیواره‌های داخلی آن از جلبک پوشیده شده و منظره زیبایی را خلق کرده که از بیرون غار نیز قابل‌مشاهده است. در مجاورت این  چهار غار درخت ارس ۵۰۰ ساله‌ای به چشم می‌خورد؛ که مورد احترام ساکنین منطقه است. درمجموع، این منطقه از قابلیت‌های بالایی برای اهداف اکوتوریستی برخوردار است.

 

*منتشر شده در شماره ۱۰ هفته نامه ستاره شرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.