کد خبر : 6909
دیدگاه‌ها برای مردم را به گرسنگی تشویق نکنید بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 اسفند 1393 - 1:19
-

مردم را به گرسنگی تشویق نکنید

رسانه تحلیلی همگان – مسعود پزشکیان: «لیس للانسان الا ما سعی». بر مبنای این آیه وقتی ما بخواهیم مقاومت مان را زیاد کنیم باید بر تلاش مان بیافزاییم. آنچه برخی درباره اقتصاد مقاومتی می‌گویند، یعنی مردم را گرسنه نگاه داریم، در واقع این است که کار نکنیم و گرسنگی را تحمل کنیم. این گونه اظهارات

رسانه تحلیلی همگان – مسعود پزشکیان: «لیس للانسان الا ما سعی».

بر مبنای این آیه وقتی ما بخواهیم مقاومت مان را زیاد کنیم باید بر تلاش مان بیافزاییم. آنچه برخی درباره اقتصاد مقاومتی می‌گویند، یعنی مردم را گرسنه نگاه داریم، در واقع این است که کار نکنیم و گرسنگی را تحمل کنیم.

این گونه اظهارات همانند آن است که بگوییم مردم بمیرند یا چیزی شبیه این. من به عزیزانی که چنین توصیه هایی دارند می‌گویم به جای اینکه مردم را به تحمل چنین شرایطی تشویق کنند، توصیه‌های خود را به سمت کار و تلاش سوق دهند و از مردم بخواهند در راستای تولید سعی و تلاش کنند. به عبارتی تشویق به نخوردن و کار نکردن را کنار بگذارند و ازمردم سعی و تلاش بخواهند.

«اقتصاد مقاومتی» که بیش از یک سال از طرح و ابلاغ آن می گذرد و به عنوان یک رویکرد سیاسی از آن نام برده می شود، موضوعی عمیق است که در این مطلب کوتاه مجال شرح و توضیح آن وجود ندارد.

صرفا به این موضوع اکتفا می‌شود که ما در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می‌توانیم در تمام ابعاد و زوایای جامعه برنامه ریزی و سیاستگذاری کنیم و در راستای اجرای آن گام های ملموس و موثر برداریم. در این زمینه ۲ موضوع قابل تامل است:

۱- مدیریت؛ این رویکرد البته ساده نیست و نیاز به سعی و تلاش فراوان دارد که متاسفانه در حال حاضر فقط شعار آن به بخش‌های مختلف رسیده است و کسی به آن عمل نمی‌کند. وقتی مقام معظم رهبری سال ۹۳ را با نام سال مدیریت جهادی خواندند، کدام یک از ارگان‌ها در راستای تحقق آن پیش رفته و کدام یک بر مبنای مدیریت جهادی فعالیت انجام داده است؟ متاسفانه هیچ نهاد و ارگانی اعم از نظامی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی کارنامه شفاف و قابل سنجشی در این خصوص ارائه نداده است.

۲- کار، تلاش و تولید. یعنی جامعه در چنین برنامه‌ای باید در راستای کار، تلاش و تولید حرکت کند یا محوریت خود را بر آن قرار دهد.

به عبارتی ما باید در هر نقطه‌ای که هستیم بر مبنای مدیریتی که انجام می‌دهیم، برنامه ریزی دقیق و فکر درست داشته باشیم. پس ما نمی‌توانیم مثلا ساختار مصرفی در جامعه چه در بخش بهداشت و درمان و چه در بخش آموزش و پرورش ایجاد کنیم و در سوی دیگر مدیریت خوب هم داشته باشیم.

مصرف هزینه بر است و در اقتصاد مقاومتی ما باید چنین کنیم که با کمترین مصرف بیشترین نتیجه را بگیریم؛ یعنی افزایش بهره وری. این موضوع کاملا علمی و مدیریتی است. به عبارتی عقل سلیم به ما می‌گوید که از کدام مسیر برویم که با کمترین هزینه بیشترین نتیجه را بگیریم.

ما در مدیریت‌هایمان در تمام بخش‌ها از مجلس گرفته تا دولت و سایر نهاد‌ها بر اساس این سیاستگذاری، میل به آن داریم که پول (بودجه) بیشتر بگیریم و مصرف بیشتر داشته باشیم اما مردم را دعوت به نخوردن کنیم. این روش با اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی منافات دارد.

*نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.