کد خبر : 17716
دیدگاه‌ها برای مرمت مسجدجامع تاریخی سبزوار پایان یافت بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 24 آذر 1397 - 13:12
-

مرمت مسجدجامع تاریخی سبزوار پایان یافت

محسن برآبادی افزود: این اثر تاریخی از سوی هیات امناء مسجد و تحت نظارت کارشناسان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شد. وی ادامه داد: حذف الحاقات سالهای اخیر که توسط مردم و هیات امناء های قبلی اجرا شده، احیاء اصالت بدنه و پوششها در گنبدخانه و شبستان جنوبی مسجدجامع تاریخی سبزوار از جمله اقدامات مرمتی

محسن برآبادی افزود: این اثر تاریخی از سوی هیات امناء مسجد و تحت نظارت کارشناسان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شد.
وی ادامه داد: حذف الحاقات سالهای اخیر که توسط مردم و هیات امناء های قبلی اجرا شده، احیاء اصالت بدنه و پوششها در گنبدخانه و شبستان جنوبی مسجدجامع تاریخی سبزوار از جمله اقدامات مرمتی انجام شده است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: در همین چارچوب اندودهای اجرا شده چند سال پیش روی بدنه و سقفهای گنبدی تراشیده و تمام آجرهای فرسوده و مستهلک با آجرهای سالم و جدید جایگزین سپس بند کشی بدنه انجام شد.
وی افزود: بیشتر پوششهای گنبدی شبستان و گنبد خانه دارای نقوش آجری بسیار زیبا که زیر گچ مدفون شده بود با برداشتن لایه اندود گچ قابل رویت و دیدن شده است. همچنین آجری بودن بدنه اصالت و قدمت بنا را دوباره زنده و نمایش می دهد.
او ادامه: چند سال پیش یک ستون سنگی به ارتفاع یک متر در تمام بدنه مسجد روی دیوارها و بدنه توسط هیات امناء اجرا شده بود که نه تنها قدمت و تاریخی بودن اثر را مخدوش نموده بلکه از نظر فنی سبب حبس رطوبت درون شالوده اثر و صعود رطوبت به ارتفاع بالاتر روی پایه های مسجد شده و بطور کلی گرچه برای زیباسازی بنا اینکار انجام شد ولی سبب آسیب رساندن به این اثر تاریخی با ارزش شده است.
وی گفت: با توافق هیات امناء قرار شد این ستون سنگی نیز جمع آوری و پایه ها و بدنه اصلی مسجد احیاء گردد.
مسجدجامع سبزوار از جمله آثار ارزشمند دوران سربداران و متعلق به قرن هشتم هجری است که به شماره ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.