کد خبر : 27798
دیدگاه‌ها برای مسئله نانوایان سبزوار با توزیع آرد چیست؟ بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 مهر 1399 - 22:34
-

مسئله نانوایان سبزوار با توزیع آرد چیست؟

رئیس اتحادیه نانوایان سبزوار از توزیع آرد به روش کدگذاری دفاع کرده و تعطیلی نانوایی‌ها به‌علت نداشتن آرد را غیرمجاز دانسته است.

عکس: همشهری‌آنلاین

خبرگزاری ایرنا در گزارشی مبسوط نوشته روند اجرایی مصوبه توزیع آرد بر اساس کدگذاری نانوایی‌ها از همان ابتدا با «مانع‌تراشی سودجویان» همراه بوده.

یک نانوا: روش کدگذاری «به نفع نانوایان» است

خبرگزاری دولت به نقل از یک نانوا که با او مصاحبه کرده نوشته توزیع آرد بر مبنای کد سمت راست «به نفع نانوایان» است؛ چون نانوا در این نوع سفارش، از زمان تحویل آرد خبر دارد و با برنامه‌ریزی، از تعطیلی به‌علت کمبود آرد جلوگیری می‌کند.

این نانوا به ایرنا گفته: «نانوایی ها که قصد فروش آرد خارج از شبکه را نداشته باشند روش کدگذاری را می پسندند اما نانوایی‌هایی که مشتریان کمتری دارند خواهان توزیع آرد به روش سنتی هستند.»

رئیس اتحادیه: گروهی از مخالفت‌ها، «تنها فرافکنی و جنگ روانی است»

رئیس اتحادیه نانوایان سبزوار به خبرگزاری ایرنا گفته به رغم مصوبه دو سال پیش کارگروه آرد و نان استان مبنی توزیع آرد بر اساس کد سمت راست، این مصوبه در سبزوار به درستی اجرا نشده.

به گفته محسن درفشه، بعضی از مخالفان این روش می‌گویند توزیع آرد از طریق کدگذاری، موجب می‌شود واحد نانوایی آن‌ها در روزهای اوج با کمبود آرد مواجه شود. موضوعی که رئیس اتحادیه نانوایان سبزوار، آن را «تنها فرافکنی و ایجاد جنگ روانی» خوانده است.

او علت این توصیف از مخالفت‌ها را این‌گونه توضیح داده: «نانوایان می‌توانند با مدیریت درست ذخایر خود و پیش‌بینی شرایط، مانع کمبود آرد در واحد صنفی شوند.»

تعطیلی نانوایی‌ها به‌دلیل نداشتن آرد، غیرمجاز است

درفشه همچنین در مصاحبه‌اش گفته توزیع آرد به روش کدگذاری، مانع «فرار آرد» می‌شود؛ به گفته او، «در برخی موارد خریداری آرد یارانه ای از سوی سودجویانی مشاهده شده که آن را در بازار آزاد با دو تا سه برابر قیمت به فروش می‌رسانند».

رئیس اتحادیه نانوایان سبزوار همچنین گفته که «تعلل و عدم اجرای منظم توزیع آرد بر اساس کد، سبب سر درگمی متصدیان نانوایی‌ها برای خرید در سامانه فروش آرد می شود و در پاره‌ای موارد بر اثر این ناهماهنگی‌ها آرد مورد نیاز آنها به موقع تامین نمی‌شود».

معاون فرمانداری: بخشی از مشکل، متوجه حمل‌ونقل است

او گفته با توزیع آرد بر اساس کد سمت راست طی سه مرحله در ماه، نانوایی‌ها باید سهمیه‌شان را بر اساس ۱۰ روز تقسیم‌بندی کنند و هشدار داده: «تعطیلی نانوایی به‌علت نداشتن آرد، غیرمجاز تلقی می‌شود.»

معاون فرمانداری سبزوار در گفت‌وگو با ایرنا، بخشی از مشکل توزیع آرد واحد‌های نانوایی این شهرستان را متوجه «بخش حمل‌ونقل شرکت خلیج فارس به‌عنوان متصدی این کار» دانسته.

رد کمبود آرد نانوایان سبزوار

در این حال، رئیس شرکت غله و خدمات بازرگانی سبزوار، کمبود آرد نانوایان شهرستان را رد کرده است.

مهدی فاضلی‌نیا گفته حجم ذخیره گندم در سیلوها، تکافوی تأمین چندماه نیاز غذایی این منطقه را دارد.

او همراهی نانوایان با مصوبه کارگروه آرد و نان خراسان رضوی در توزیع صحیح آرد در واحد های نانوایی را «بسیار تأثیرگذار» دانسته.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۲۹۸ نانوایی یارانه پز در شهرستان‌های سبزوار، داورزن، خوشاب و ششتمد فعال است که از این تعداد ۱۷۰ واحد نانوایی در شهر سبزوار فعالیت دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.