کد خبر : 3306
دیدگاه‌ها برای مسجد جامع فرومد – تاریخ فراموش شده بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 26 مهر 1393 - 11:05
-

مسجد جامع فرومد – تاریخ فراموش شده

سبزواریان.کام: مسجد جامع فرومد در روستای فرومد از توابع شهرستان میامی، بر سر راه شوسه شاهرود به سبزوار و در ۱۶۵کیلومتری شاهرود واقع شده است. به گزارش ایسنا، فرومد از جمله مهم‌ترین مراکز فعالیت سربداران بوده و مزار شیخ حسن جوری از رهبران بنام نهضت سربداران نیز در این روستا واقع شده است. بنای مسجد

masjed-fromadسبزواریان.کام: مسجد جامع فرومد در روستای فرومد از توابع شهرستان میامی، بر سر راه شوسه شاهرود به سبزوار و در ۱۶۵کیلومتری شاهرود واقع شده است.

به گزارش ایسنا، فرومد از جمله مهم‌ترین مراکز فعالیت سربداران بوده و مزار شیخ حسن جوری از رهبران بنام نهضت سربداران نیز در این روستا واقع شده است.

بنای مسجد فرومد از آثار ارزشمند معماری در دوره خوارزمشاهیان است که در دوره ایلخانی گسترش یافته و بر تزئینات آن افزوده شده است.

هم چنین در داخل ایوان‌های شمالی و جنوبی، محراب با تزئینات پرکار گچبری و کتیبه‌های خط کوفی وجود دارد.

ایوان جنوبی مسجد از ایوان مقابل بزرگ‌تر است و با طاق و قوس گهواره‌ای عرضی و نیم گنبد انتهایی پوشش یافته است.

از فراز ستون نمای پایه ایوان غربی، کتیبه‌هایی کوفی آمیخته با نقوش اسلیمی و گیاهی آغاز و در ستون نمای پایه شرقی بنا خاتمه می‌یابد.

اگر چه در حال حاضر از این مسجد تاریخی استفاده نمی‌شود ولی ویرانه‌های آن ابهت خاصی به این روستای تاریخی داده و شاهد زنده‌ای بر قدمت منطقه است.

مسجد جامع فرومد از معدود مسجدهایی است که گچبری، نقش‌ها و کاشی کاری‌های زیبای قرون چهارم تا هفتم هجری در دل آن به‌کار رفته و به همین دلیل این اثر تاریخی در از جمله آثار تاریخی مهم کشور و استان سمنان محسوب می‌شود.

مقبره ابن یمین فرومدی شاعر نامدار ایرانی، مقبره شیخ حسن جوری، مسجد جامع و … از جمله آثاری است که سالانه بسیاری از گردشگران را به این روستای شرقی استان می‌کشاند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.