کد خبر : 1329
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 تیر 1393 - 4:39
-

معرفی نشریه: نسیم بیداری

نسیم بیداری نشریه ای است که در آن از منظر اصلاح طلبانه به تاریخ نگریسته می شود؛ نشریه ای وزین، با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی سید محمد طباطبائی، از اعضا سابق دفتر تحکیم وحدت. در شماره ۴۹ نسیم بیداری، مصاحبه ای جالب با فرزندان شهید بهشتی درباره ابهامات و نیز انتقاداتی که بر کارنامه شهید

nasim-bidari49نسیم بیداری نشریه ای است که در آن از منظر اصلاح طلبانه به تاریخ نگریسته می شود؛ نشریه ای وزین، با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی سید محمد طباطبائی، از اعضا سابق دفتر تحکیم وحدت.

در شماره ۴۹ نسیم بیداری، مصاحبه ای جالب با فرزندان شهید بهشتی درباره ابهامات و نیز انتقاداتی که بر کارنامه شهید بهشتی وارد می کنند منتشر شده است؛ مصاحبه ای که محمدرضا و علیرضا بهشتی، بسیار مستدل و متقن به دفاع از پدر می پردازند و نشان می دهند که بر اتفاقات و رخدادهای ابتدای انقلاب اشراف کامل دارند.
پاسخ محمد مطهری فرزند شهید مطهری به حسین شریعتمداری بعد از لغو سخنرانی جیمزکلارک، فیلسوف آمریکایی در دانشگاه مشهد و اتهامات کیهان مبنی بر همجنس بودن جیمز کلارک از دیگر مطالب این نشریه می باشد؛ نامه ای جالب که اینگونه به پایان می رسد:
«در دو دهه اخیر در میان غیر اندیشمندان هیچ کس مانند جنابعالی به سبب برخوردهای غیر منصفانه و غیرعلمی و مملو از تمسخر و افترا و اتهام با دگراندیشان و نواندیشان، در گسترش افکار سکولاریستی و روشنفکرمآبانه غربی در میان جوانان ایرانی و حتی مساله دار کردن آنان با نظام، موثر نبوده است؛ برخوردهایی که برخلاف رهنمودهای رهبر بزرگوار انقلاب همواره «دفع حداکثری» و پشت کردن به «مجادله احسن» سر لوحه آن بوده است.»

درچهار قسمت سیاست، تاریخ، اندیشه و فرهنگ چهار پرونده مفصل به چاپ رسیده است؛ در بخش سیاست پرونده ویژه ای درباره گروه داعش، مبانی فکری آنان و چگونگی سر برآوردن آنان به چاپ رسیده است.

در بخش تاریخ، به مناسبت سالگرد صد سالگی شروع قیام جنگل به موضوع قیام جنگل، به عنوان: «یکی از نخستین جنبش های پارتیزانی جهان» پرداخته شده است. مصاحبه با حسن اصغر نیا مدیر مرکز بازشناسی نهضت جنگل، دکتر شاپور رواسانی نویسنده چندین جلد کتاب درباره نهضت جنگل، مهدی غنی، روزنامه نگار و تعدادی مطلب خواندنی دیگر به چاپ رسیده است.

گزارش متفاوت و جالب مهدی قدیمی در این بخش نیز بسیار خواندنی می باشد. وی به جای کنکاش در کتاب ها و مقالات به سراغ مردم گیلان و علی الخصوص نوادگان سران جنگل رفته است و جالب اینکه همشهریان و بازماندگان کسانی که متهم به خیانت به میرزا هستند به انحاء مختلف سعی در توجیه صورت مساله دارند؛ همین صحبت ها، توجیهات و تعصبات است که رئیس مرکز اسناد رشت می گوید:
«نزدیک به ۸ هزار برگه سند از نهضت جنگل در مرکز اسناد نگهداری می شود که تنها حدود ۲ هزار برگه از آنها امکان و اجازه انتشار یافته؛ چون انتشار بقیه اسناد ممکن است تبعات اجتماعی به دنبال داشته باشد.»

در بخش اندیشه به بررسی افکار و اندیشه های سید جمال الدین اسدآبادی, پدر روشنفکری دینی، پرداخته شده است.
در این بخش: اکبرثبوت، استاد فلسفه و پژوهشگر تاریخ معاصر، درباره نقش سید جمال در تجددگرایان مسلمان شبه قاره نوشته است.
همچنین حجت الله جودکی این نقش را در منطقه ترکیه بررسی کرده است.
احمد موثقی و ابوالفضل شکوری، جنبه های فکری، راه و روش سید جمال را تبیین کرده اند و سید هادی خسروشاهی برخی ابهامات متوجه سید جمال را پاسخ داده است.

ازمهمترین مطالب این قسمت مصاحبه با دکتر موسی نجفی می باشد. وی دو انتقاد عمده را متوجه سید می کند:

یکی عضویت سید جمال در لژ فراماسونری و دیگری سطحی بودن برخی از افکار سید

در بخش فرهنگ نیز به موضوع “دروغ” پرداخته شده است.
این بخش به دنبال یافتن پاسخ این سوال است که: «علت افزایش گرایش به دروغ در یک ملت چیست؟»

شماره ۴۹ ماه نامه نسیم بیداری که در ۱۳۲ صفحه و به قیمت شش هزار تومان به چاپ رسیده است را می توانید از روزنامه فروشی های سطح شهر تهیه نمائید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
فرهاد چهارشنبه , ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰:۰۱

درود…….. معرفی جامعی بود.

نظرات بسته شده است.