کد خبر : 1925
دیدگاه‌ها برای معرفی کتاب: ” گلستانه ” تالیف حسین گلستانی بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 مرداد 1393 - 2:34
-

معرفی کتاب: ” گلستانه ” تالیف حسین گلستانی

۱- ” گلستانه ” نام کتابی با ۵۲۵ صفحه از اشعار و نثرهای طنز مطبوعاتی مرحوم حسین گلستانی است که به کوشش همسر ایشان، سرکار خانم هما افتخاری به چاپ رسیده است. ۲- آقای فرهود جلالی، مدیر “مجموعه ی فرهنگی پارپیرار” توضیحاتی اجمالی به عنوان مقدمه ی ناشر آورده است. ۳- آقای احسان الله شکراللهی

dr-abolfazl-hoseini

دکتر سیدابوالفضل حسینی

۱- ” گلستانه ” نام کتابی با ۵۲۵ صفحه از اشعار و نثرهای طنز مطبوعاتی مرحوم حسین گلستانی است که به کوشش همسر ایشان، سرکار خانم هما افتخاری به چاپ رسیده است.

۲- آقای فرهود جلالی، مدیر “مجموعه ی فرهنگی پارپیرار” توضیحاتی اجمالی به عنوان مقدمه ی ناشر آورده است.

۳- آقای احسان الله شکراللهی زحمت ویرایش، دسته بندی و معرفی حسین گلستانی و تحلیل کلی این اثر را کشیده است.

۴- آنچه انجام گرفته است، در خور تقدیر است، زیرا نگرانی اصلی برطرف شده واین مجموعه امروز در اختیار ماست.

۵- در مورد معرفی شخصیت حسین گلستانی و تحلیل طنز او، بعداً مطالبی خواهم نوشت. در اینجا به اختصار نکاتی گفته می شود. حسین گلستانی در آذر ماه ۱۳۰۵ در روستای بُجدَن خواشد از توابع بخش روداب شهرستان سبزوار بدنیا آمد. پدرش مرحوم سلطانمراد گلستانی، شاعر، ادیب، تاریخدان و عالم علوم دینی بود.
حسین گلستانی پیش از انقلاب، سرهنگ ارتش بود. طنز هایش در مجله توفیق با نام های مستعار منتشر می شد و او همچنان ناشناخته بود. پس از انقلاب مدتی در روزنامه کیهان طنز نوشت و از زمان شکل گیری مجلات “گل آقا” در قامت استوانه ای قوی، بویژه در عرصه ی شعر طنز ظاهر شد.

اودر ۲۶ مهر ماه ۱۳۸۶ به رحمت ایزدی پیوست و در قطعه ی هنرمندان بهشت زهرای تهران و نزدیک آرامگاه دوست و همکارش صابری فومنی (گل آقا) به خاک سپرده شد.

۶- چند نکته از مقدمه ی کتاب:
“…شعر او را از منظری می توان تاریخ منظوم و طنز آمیز اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران، طی نیم قرن اخیر به حساب آورد، بویژه که اکثر قریب به اتفاق آثار او با ذکر تاریخ سرایش درج شده…
شجاعت مثال زدنی گلستانی از دیگر ویژگی های اوست…
بسیاری از وزراء و مدیران نهاد های دولتی را به زیر سوال برده وبه چالش کشیده است…
پایبندی به اخلاقیات، برآیند کلی نوشته های گلستانی است…
ویرایش و گزینش آثار منظوم مجله ی گل آقا برعهده ی گلستانی بوده است…
کیفیت آثارطنز گلستانی، آنقدر خوب و کمیت آنها آنقدر زیاد است که از بسیاری طنز پردازان معاصر پیشی دارد. می توان او را “ابوالقاسم حالت”ی دیگر دانست، اما تمایل او به خمول و گمنامی باعث شده که آنچنان که باید و شاید شناخته نشود…
برخی مضامین شعر گلستانی از این قرار است:
…شکوه ازگرانی ها، تورم، احتکار، اختلاس و ارتشا، گله از بدقولی ها، بداخلاقی ها، تملق و چاپلوسی، بی قانونی ها…”

golestani۷- در مورد تسلط گلستانی بر ادبیات این مرز و بوم و انعکاس تاثیر آن فرهنگ غنی، در شعر و نثر او سخن فراوان می توان گفت، با وجود این، نکته ی جالب اینست که محتوای کارهای او امروزی است، گرچه قالب ها غالباً کلاسیک هستند.

۸- گمان بنده این است که معرفی این اثر از طریق رسانه هایی نظیر رادیو، تلویزیون، سایت ها و محافل فرهنگی و ادبی ضرورت تام دارد.

۹- هر کس که در عرصه ی شعر و طنز کار می کند، از کتاب ” گلستانه ” بی نیاز نیست.

۱۰- با همه ی خوبی های کتاب، متاسفانه غلط های چاپی نسبتاً زیادی در آن به چشم می خورد. ای کاش قبل از چاپ، اصلاحات انجام می شد.

این جانب که از دوستان وارادتمندان آن مرحوم هستم، تلاش کردم “درستنامه “ای برای آن تهیه کنم شاید تا حدی این نقیصه را جبران کند. امید وارم مسوولان نشر، آنرا ضمیمه ی این چاپ نمایند و در چاپ بعدی اصلاحات لازم صورت گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.