کد خبر : 20170
دیدگاه‌ها برای معضل عبور و مرور در سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 خرداد 1398 - 11:51
-

معضل عبور و مرور در سبزوار

آرمیتا امیری چالش‌های عبور و مرور در سبزوار بر کسی پوشیده نیست و همۀ شهروندان، هر روز یا با وسیلۀ نقلیه یا در غالب عابر پیاده شاهد مشکلات رفت‌وآمد و ترافیک سنگین شهر هستند. البته که سبزوار به‌عنوان یکی از پر روستاترین شهرستان‌های ایران با معضل سرازیر شدن جمعیت روستاها به شهر روبروست و با

آرمیتا امیری

چالش‌های عبور و مرور در سبزوار بر کسی پوشیده نیست و همۀ شهروندان، هر روز یا با وسیلۀ نقلیه یا در غالب عابر پیاده شاهد مشکلات رفت‌وآمد و ترافیک سنگین شهر هستند.

البته که سبزوار به‌عنوان یکی از پر روستاترین شهرستان‌های ایران با معضل سرازیر شدن جمعیت روستاها به شهر روبروست و با افزایش ناگهانی تقاضای خودروی شخصی، دردی به دردهای شهری با خیابان‌ها و کوچه‌های تنگ، افزوده شده است. بی‌شک موتورسواران، خودروها و عابران پیاده سهم زیادی در وضعیت عبور و مرور شهری دارند.

سبزوار به‌عنوان یکی از شهرهای دارای بیشترین موتورسوار با مشکلات عدیده‌ای روبروست؛ ازجمله حمل بار، حرکت خلاف جهت خیابان، عبور و مرور از پیاده‌روها و …! تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی سبب شده تا موتورسواران سبزوار به یک غدۀ سرطانی برای وضعیت عبور و مرور شهر تبدیل شوند. این میزان موتورسوار ـ که پیروی از قوانین را عقلانی نمی‌دانند و بیشتر خیابان‌ها و میدان‌های شهر را بی‌ناظر و مأمور می‌بینند ـ معابر را به گونه‌ای در مشت خود می‌پندارند و عبور زنان را بدون آسیب از برخی مناطق عملاً غیرممکن کرده‌اند.

در مرحلۀ دوم، خودروها هستند که نمی‌توان آن‌ها را جدا از مسیرهای طراحی‌شده که به‌شدت دچار اختلال هستند بررسی کرد. همچنین کمبود پارکینگ‌های عمومی که باعث توقف بی‌جا در حاشیۀ خیابان‌های کم‌عرض سبزوار می‌شود، مشکل ترافیکی را به شدت افزایش می‌دهد.

شاید در ابتدا با شنیدن عبارت فرهنگ‌سازی، ذهنمان سمت رانندگی و دستِ‌فرمان برود؛ ولی عابرین پیاده هم ملزم به رعایت فرهنگ عبور و مرور هستند. جدا از آن، وجود پیاده‌روهای کم‌عرض و وجود چاله‌ها و خرابی‌های فراوان مسیر به جهت ساخت‌وسازهای بی‌ملاحظه، کار را برای عابرین پیاده سخت‌تر کرده است. حتماً به درک این مسئله نائل آمده‌ایم که بهبود وضعیت ترافیک شهر با برنامه‌ریزی‌های دقیق و همه‌جانبه و فرهنگ‌سازی عمومی گره خورده است.

با توجه به آنچه گفته شد، شهرسازی اصولی با بهره‌مندی از توانِ‌ بخش خصوصی، حضور مستمر پلیس در میادین اصلی شهر و البته حساسیت و آگاهی عابرین پیاده نسبت به حقوق خود و فرهنگ‌سازی هر چه بیشتر دارندگان وسیلۀ نقلیه که بی‌شک اولین و درست‌ترین قدم در راه بهبود وضعیت عبور و مرور است، اصلی‌ترین راه‌حل‌های حل معضل ترافیک شهر محسوب می‌شوند.

*منتشر شده در شماره ۱۵۳ هفته نامه ستاره شرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.