کد خبر : 19264
دیدگاه‌ها برای معضل ولگردی سگها در کوچه پس کوچه های سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 11 اسفند 1397 - 9:13
-

معضل ولگردی سگها در کوچه پس کوچه های سبزوار

ایرنا افزایش جمعیت سگهای ولگرد در شهر سبزوار به ویژه در مناطق حاشیه ای این شهر مدتهاست سبب بروز نارضایتی اجتماعی و وحشت شهروندان به ویژه کودکان و زنان شده است. با وجود تلاشهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار و سمنهای محیط زیست برای کنترل سگهای ولگرد همچنان مناطق حاشیه ای این شهرستان و برخی

ایرنا
افزایش جمعیت سگهای ولگرد در شهر سبزوار به ویژه در مناطق حاشیه ای این شهر مدتهاست سبب بروز نارضایتی اجتماعی و وحشت شهروندان به ویژه کودکان و زنان شده است.

با وجود تلاشهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار و سمنهای محیط زیست برای کنترل سگهای ولگرد همچنان مناطق حاشیه ای این شهرستان و برخی نقاط مرکزی سبزوار، محل جولان سگهای ولگرد است که این امر موجب نگرانی شهروندان شده است.
یک شهروند سبزواری در این خصوص گفت: با وجود اقدامات شهرداری در جمع آوری سگهای ولگرد تعداد آنها نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است و ما نگران سلامت فرزندانمان در مواجهه با سگها هستیم.
حسین امامی افزود: منزل ما در حاشیه شهر سبزوار قرار دارد که سگهای ولگرد در آن پرسه می زنند این سگها به صورت گروهی در خیابانها می چرخند و دیگر از صدای اهالی و بوق ماشین و حتی پرتاب سنگ هم نمی هراسند. 
وی با بیان این که مواردی از هجوم سگها به کودکان مشاهده شده است ادامه داد: برای مثال ماه گذشته یک قلاده سگ به طور غیر طبیعی به یک شهروند حمله کرد که پس از مراجعه این فرد به مراکز درمانی، مشخص شد سگ مهاجم مبتلا به بیماری هاری بوده است.
او گفت: من پیش از این فرزندانم را برای بازی به زمینی پایین تر از محله زندگی مان می فرستادم اما از زمان وقوع این اتفاق دیگر به آنها اجازه دور شدن از منزل را نمی دهم لذا جمع آوری این حیوانات ولگرد از مهمترین مطالبات ما از مسئولان شهرداری است.

  • خطر بیماری مشترک انسان و حیوان

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: کنترل و جمع آوری حیوانات ناقل بیماری به خصوص سگهای ولگرد در حوزه خدمات شهری برعهده سازمان مدیریت پسماند است در عین حال پاک کردن چهره شهر از لوث این میهمانان ناخوانده نیاز به همکاری نهادهای مختلف و مشارکت مردم دارد.
دکتر ولی الله جغتایی افزود: سگهای ولگرد آمار مشخصی ندارند و زیستگاه آنها بیشتر در مناطق حاشیه شهر و محل انباشت زباله هاست که گاه برای جست و جوی غذا وارد شهر هم می شوند.
وی ادامه داد: بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان از مهمترین خطرات حضور سگهای ولگرد در محیطهای شهری است که از آن جمله می توان از بیماری ویروسی بسیار خطرناک هاری نام برد که از طریق گازگرفتگی و یا خراش توسط حیوان آلوده به انسان انتقال می یابد.
رئیس دامپزشکی سبزوار در خصوص سرنوشت سگهای جمع آوری شده در این شهر گفت: پس از زنده گیری سگهای ولگرد توسط سازمان مدیریت پسماند این حیوانات بلافاصله معاینه و در صورت بیماری، درمان و سپس وارد مرحله عقیم سازی می شوند اما سگهایی که ناقل بیماری هستند طی فرآیندی با تزریق دارو از بین می روند.

  • مرگ با ترحم 

مدیر انجمن حمایت از حیوانات شهرستان سبزوار هم گفت: یک سازمان مردم نهاد محیط زیستی با عنوان ‘همگامان سبز امید ساسویه’ در زمینه حمایت از حیوانات در این شهرستان فعالیت دارد.
نازنین نایب یزدی افزود: هم اینک ۹۰ درصد فعالیت این سمن مربوط به سگهاست و روزانه به حدود ۱۰۰ قلاده سگ توسط این سازمان مردم نهاد غذا رسانی می شود تا برای تامین آب و غذا به شهر وارد نشوند.
وی عقیم سازی سگهای ولگرد را یکی دیگر از برنامه های این سمن عنوان کرد و ادامه داد: برای مقابله با سگهای ولگرد اولویت ما در مرحله نخست عقیم سازی آنهاست و در مرحله بعد اگر قرار بر کشتار باشد این کار با ‘مرگ با ترحم’ انجام می شود.
او اظهار کرد: مرگ با ترحم تنها روش مورد تایید سمنهای محیط زیستی برای از بین بردن حیوانات است که در آن ابتدا حیوان توسط داروهای بیهوشی به خواب فرو می رود و سپس با تزریق داروی سمی بدون هیچ دردی می میرد.
نایب یزدی گفت: سگها بعد از عقیم سازی و انجام آنتی بیوتیک تراپی و تزریق واکسن هاری توسط شبکه دامپزشکی وارد مرحله رها سازی یا واگذاری می شوند اما باید توجه داشت حیوانات بدون صاحب به حمایت و پناهگاه مشخصی نیاز دارند که باید نهادهای مرتبط زمینه تامین آن را فراهم کنند.

  • گشت روزانه شهرداری

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار هم در این خصوص گفت: ریختن زباله ها و انباشت آنها در حاشیه شهرها و طبیعت اطراف، این مناطق را به پایگاه تغذیه و پاتوقی برای سگهای ولگرد تبدیل و از طرفی وجود این کانونهای تغذیه زاد و ولد و افزایش جمعیت این حیوانات را تسهیل کرده است.
مجید معنوی زاده با اشاره به اینکه بیشتر سگهای ولگرد از شهرها و روستاهای مجاور وارد سبزوار می شوند افزود: آمار مشخصی از سگهای بدون صاحب نداریم اما ماموران شهرداری به طور مرتب و روزانه گشت و پایش سطح شهر و روستاهای مجاور را انجام می دهند.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار گفت: شهرداری تفاهمنامه ای با یک سمن محیط زیستی منعقد کرده است و برای عقیم سازی هر قلاده سگ ۷۰۰ هزار ریال به آنها پرداخت می شود.
معنوی زاده افزود: با اقدامات انجام شده به طور میانگین در هر هفته ۱۰ قلاده سگ بدون صاحب در سطح شهر زنده گیری و تحویل دامپزشکی می شود اما باید در نظر داشت برطرف شدن معضل سگهای ولگرد به همکاری نهادهای مختلف و مشارکت مردم نیازمند است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.