کد خبر : 19884
دیدگاه‌ها برای مهاجرپذیر بودیم! مهاجرفرست شدیم! بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 اردیبهشت 1398 - 9:19
-

مهاجرپذیر بودیم! مهاجرفرست شدیم!

ستاره شرق – جواد پورسخاوت رشد روزافزون آسیب‌های اجتماعی در جامعه سبزوار آمار و شواهد موجود در جامعه، نشان از روند روزافزون و رو به رشد آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایران دارد. انکار آسیب‌های اجتماعی از سوی مسئولان در سال‌های گذشته بزرگ‌ترین ضربه را بر پیکرۀ ساختاری جامعه ایران وارد کرد. از دیدگاه کارشناسان حوزۀ

ستاره شرق – جواد پورسخاوت

رشد روزافزون آسیب‌های اجتماعی در جامعه سبزوار

آمار و شواهد موجود در جامعه، نشان از روند روزافزون و رو به رشد آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایران دارد. انکار آسیب‌های اجتماعی از سوی مسئولان در سال‌های گذشته بزرگ‌ترین ضربه را بر پیکرۀ ساختاری جامعه ایران وارد کرد. از دیدگاه کارشناسان حوزۀ اجتماعی جامعه موجودی پویا است که با توجه به تغییر تکنولوژی، ساختارهای خود را تغییر می‌دهد. اعتیاد، توزیع مواد مخدر، طلاق‌های ناشی از عوامل مختلف به‌خصوص  عدم ارتباط مؤثر در زوج‌های جوان، بیکاری ناشی از وضعیت اقتصادی و انحرافات جنسی از جمله‌ آسیب‌های اجتماعی ریشه‌دار در جامعۀ ایران است؛ اما در سال‌های اخیر و با توسعۀ فناوری‌های مختلف، روند رشد آسیب‌های اجتماعی نیز تغییر کرده و ما در جامعه شاهد رفتارهای ناهنجار جدیدی هستیم. فرار فرزندان از منزل، وندالیسم، کودک‌آزاری، پدیده جدید کودکان کار، خیانت همسر، به‌خصوص در زوج‌های جوان،  خودکشی، روسپی‌گری، کودکان بد سرپرست و بی‌سرپرست، زنان بد سرپرست و بی‌سرپرست، تکدی‌گری و خشونت خانگی ازجمله آسیب‌های جدیدی هستند که برخی از آن‌ها از دهۀ ۷۰، برخی در دهۀ ۸۰ و برخی در سال‌های اخیر در جامعۀ ایران ظهور و بروز پیدا کرده‌اند.

برآیند آمارها و گزارش وزارت کشور را می‌توان امروز در سطح جامعه دید. سبزوار به‌عنوان گوشه‌ای از ایران عزیز است که امروزه با آسیب‌های اجتماعی در لایه‌های مختلف پنهان و نهان خود دست‌وپنجه نرم می‌کند. این میزگرد با حضور مهران صولتی و احسان ابراهیمی دو تن از کارشناسان حوزه اجتماعی به بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی در شهرستان سبزوار می‌پردازد.

  • نیازمند شکل‌گیری آگاهی عمومی در سبزوار هستیم

مهران صولتی در میزگرد ستاره شرق با تأکید بر اینکه نیازمند شکل‌گیری نوعی آگاهی عمومی در سبزوار هستیم، اظهار داشت: حساسیت‌ها نسبت به آسیب‌های اجتماعی باید جدی‌تر شود تا به سمت‌وسوی بحران‌های اجتماعی نرویم، ما در حوزۀ آسیب‌های اجتماعی نیاز به کار تخصصی داریم و باید اشاره‌کنم که هفته‌نامه ستاره شرق به‌عنوان یک رسانۀ محلی به این سمت و سو رفته و گام‌های خوبی در این حوزه برداشته است.

وی با اشاره به بازنمایی برخی رویدادهای اجتماعی توسط رسانه‌ها تصریح کرد: یکی از خطراتی که ممکن است در جامعۀ خبری شکل بگیرد، بازنمایی رسانه‌ای یک حادثه است که افراد را دچار این توهم می‌کند که گویا این اتفاق وجود نداشته است و عمدتاً در جامعۀ ما این رویکرد حاکم است. زمانی که یک اتفاق رخ می‌دهد شاهد یک بازنمایی رسانه‌ای در مورد آن اتفاق هستیم؛ اما پس از مدتی این حادثه روبه فراموشی می‌رود و این جهت رسانه، به‌خصوص رسانه‌های محلی در شکل‌گیری آگاهی عمومی در شهرستان در مورد آسیب اجتماعی موجود نقش به‌سزایی دارند.

  • شیب ملایم آسیب‌های اجتماعی

صولتی ادامه داد: واقعیت این است که آسیب‌های اجتماعی با یک شیب ملایم در دو دهۀ گذشته روند رو به رشد و افزایشی داشته و چه‌بسا برخی معتقدند که آسیب‌های اجتماعی در جامعه به شکل یک بحران در آمده است.

  • نظریه کوه یخ در مورد آسیب‌های اجتماعی

صولتی عنوان کرد: برخی نیز معتقدند که آسیب‌های اجتماعی مانند کوه یخی است که نوک آن بیرون زده اما زمانی که به اعماق برویم متوجه می‌شویم بخش عمده‌ای از کوه که رؤیت‌پذیر نیست در اعماق قرار دارد. نظریه کوه یخ وضعیت امروز زیر پوست شهر ماست که در آن اتفاقاتی رخ می‌دهد که تبعات آن گریبان گیر همه است و نمی‌توان گفت خانواده و یا یکی از نزدیکان من در این زمینه گرفتار نمی‌شود، قطعاً برادر و یا خواهر من دوستانی دارند که از آن‌ها تأثیر می‌پذیرند.

  • نگاه بخش عمده‌ای جامعه به آسیب‌های اجتماعی عمیق نیست

این جامعه‌شناس با بیان اینکه ما در جامعه شاهد یک کرختی و بی‌تفاوتی نسبت به آسیب‌های اجتماعی هستیم، یادآور شد: بخش عمدۀ جامعه نگاه حساس و عمیقی به اتفاقات ندارند و از سویی به دلیل رشد آسیب‌های اجتماعی نهادهای متولی ایجاد نظم در جامعه هم به حالت کرختی درآمده‌اند. برای نمونه از شهروندان شنیده‌اید که اگر نزاعی در سطح شهر رخ دهد و تماسی با نیروی انتظامی گرفته شود؛ شاهد تعلل‌هایی در زمان رسیدن به محل حادثه هستیم و می‌توان دلیل آن را درگیر بودن تیم گشت در نقاط دیگر شهر دانست و یا می‌توان گفت حجم آسیب‌های اجتماعی به‌اندازه‌ای است که دیگر احساس می‌کنند که به‌موقع رسیدن آن‌ها نیز نمی‌تواند باری از مشکلات بردارد.

  • سردرگمی و سرگردانی بین نهادهای متولی

صولتی افزود: به نظر می‌رسد یک ارتباط مؤثر بین نهادهای متولی در حوزه آسیب‌های اجتماعی با برخی نهاد وجود ندارد و به‌جای آن‌که یک استراتژی و یک برنامه مدون زمان‌بندی‌شده مورد اجماع متولیان جامعه و فرهنگ وجود داشته باشد، شاهد نوعی سرگردانی و سردرگمی و اختلاف‌نظر بین آن‌ها هستیم.

  • روند روبه کاهش تاب‌آوری در جامعه ایران

وی با بیان اینکه ما در جامعه‌شناسی با مفهومی به نام تاب‌آوری مواجه هستیم، افزود: به میزان سازگاری فرد با جامعه تاب‌آوری اطلاق می‌شود، به این معنا که فرد به‌مثابه یک شهروند و کنشگر چه میزان توان سازگاری خود با جامعه را داراست، می‌توان گفت: هرچه میزان تاب‌آوری افراد جامعه افزایش یابد با کاهش آسیب‌پذیری اجتماعی روبه‌رو هستیم و هرچه میزان تاب‌آوری افراد کاهش یابد میزان آسیب اجتماعی جامعه نیز کاهش میابد.

صولتی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اکنون در جامعه ایران عوامل و نارسایی‌هایی دست به دست هم داده‌اند تا با کاهش فزاینده تاب‌آوری در جامعه روبه‌رو باشیم که باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه شده است.

  • بی‌اعتمادی جوانان به مراجع فرهنگی و اجتماعی

این کارشناس حوزه اجتماعی ادامه داد: باید اذعان کنیم به اینکه قوام یافتن جامعه به خاطر برخی ارزش‌ها، هنجارها و مراجع اجتماعی و فرهنگی است. به نظرم می‌رسد ما وارد دوره‌ای شده‌ایم که بی‌اعتمادی مزمنی نسبت به این شخصیت‌های مرجع شکل‌گرفته و ما امروز با افول نقش روشنفکران در جامعه هستیم و به‌جای آن شاهد نقش پررنگ سلبریتی‌ها شده‌ایم که امروز در این عرصه یکه‌تازی می‌کنند.

وی عنوان کرد: در میان جوانان شاهد بحران‌های ارزشی، هنجارشکنی و بی‌اعتمادی عمومی به مراجع فرهنگی هستیم. از سویی یک ناامیدی فزاینده نسبت به آینده در بین جوانان وجود دارد، جوان جامعه امروز افق آینده خود را نمی‌بیند، ازاین‌رو جوانان نیاز به امید دارند. باید گفت کورسوهای امید در جوانان رو به خاموشی است و باید تلاش بیشتری در جهت تقویت نگاه جوانان به افق‌های روشن صورت گیرد.

  • تأثیر تجاری‌سازی شهرها روی آسیب‌های اجتماعی

صولتی با اشاره به احداث سازه‌های عمرانی در شهرها افزود: در ساخت‌وسازهای شهری نیز باید به نشاط و شادی اجتماعی توجه کنیم و به‌نوعی سازه‌های عمرانی باید در شادی‌های اجتماعی سهیم شوند، این مهم با ایجاد اماکن تفریحی یا مکانی که افراد با قرار گرفتن در کنار یکدیگر از دغدغه‌های هم مطلع شوند و در مورد آینده‌های فرارو صحبت کنند، اما در همه شهرها شاهد روند رو به شد تجاری‌سازی اماکن هستیم و محیط‌های اندکی برای تفریح و گفت‌وگو در نظر گرفته می‌شود، ما تنها در بازه‌های زمانی انتخاباتی شاهد تشکیل میتینگ‌ها برای گفت‌وگو بین افراد به‌خصوص جوانان هستیم، اما واقعیت جامعه این است که دیگر افراد به‌مثابه شهروند نیستند بلکه افرادی محسوب می‌شوند که دنبال دیدن ویترین‌ها برای خرید هستند.

  • بی‌ثباتی اقتصادی تشدیدکننده آسیب‌های اجتماعی

صولتی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر نوعی بی‌ثباتی اقتصادی در کشور اتفاق افتاده که سبب ایجاد انگیزه فزاینده بین مردم برای احتکار، خرید کالا بیش از نیازهای خود، هجوم به سمت خرید ارز، طلا و انباشت آن شده است، خاطرنشان کرد: این بی‌ثباتی‌های اقتصادی باعث بروز بی‌ثباتی فرهنگی و اخلاقی در جامعه شده و باعث شده تا نوعی اضطراب و استرس گریبان گیر جامعه شود.

  • تعارض فرهنگی با شبکه‌های اجتماعی

وی ادامه داد: در پنج سال اخیر هم‌زمان با بروز و ظهور شبکه‌های اجتماعی شاهد نوعی تعارض‌های فرهنگی در جامعه هستیم، شبکه‌های اجتماعی به‌یک‌باره وارد کشور شدند و در اختیار ما قرار گرفتند، بدون آنکه ما آمادگی داشته باشیم که این مسئله جامعه را با یکسری تعارض‌های فرهنگی روبه‌رو کرد، ما امروز در جامعه شاهد ریزش بهمنی از اخبار ناامیدکننده در جامعه از سوی شبکه‌های اجتماعی هستیم که روی جامعه تأثیر گذاشته است، باید به این نکته اشاره کرد که شبکه‌های اجتماعی در کنار فرصت‌ها، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند.

  • عدم پذیرش سبک‌های مختلف زندگی از سوی متولیان فرهنگی

صولتی با اشاره به وجود سبک‌های مختلف زندگی در جامعه گفت: متولیان فرهنگی هنوز به تفاوت و انتخاب سبک‌های زندگی از سوی شهروندان به رسمیت شناخته نمی‌شود، در جایی هستیم که سبک‌های مختلف زندگی از طرف متولیان فرهنگی با هجمه واقع و تحقیر مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی متولیان حوزه فرهنگی سبک زندگی خاص و فرمالی از زندگی را مطرح و آن را تحمیل نیز می‌کنند که این موضوع خود نوعی آسیب اجتماعی است.

  • وجود ۲۳ نوع آسیب اجتماعی در جامعه

احسان ابراهیمی مدرس دانشگاه و از کارشناسان حوزه روانشناسی دیگر میهمان این میزگرد بود. او در این نشست تخصصی گفت: ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیاز به نگاه جدی همه متولیان و دست‌اندرکاران داریم، می‌توان با برنامه‌ریزی از بروز بسیاری از این اتفاقات دل‌خراش جلوگیری کرد و ما شاهد نباشیم که آینده‌سازان کشورمان در آتش بسوزند و بعد هم از یادها بروند.

ابراهیمی با بیان اینکه ما معتقدیم هر نوع عملی حتی فردی یا جمعی در چارچوب اخلاقی جامعه نباشد آسیب اجتماعی است، افزود: بروز این آسیب‌ها در جامعه علت‌های مختلفی دارد. اگر مردم را قلب سالم یک حکومت فرض کنیم آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان کژآهنگی‌های قلبی حکومت تعبیر می‌شوند.

وی ادامه داد: ۲۳ مورد آسیب اجتماعی در کشور شناسایی شده که در کشور ما علت‌های گوناگونی دارد، برای نمونه از طلاق، بیکاری خشونت، فرار از منزل در بین دختران گرفته تا افزایش میزان خودکشی در بین جوانان و نوجوانان نمونه‌های از آسیب‌های اجتماعی جامعه است.

  • مثل موج سینوسی با آسیب‌های اجتماعی برخورد نشود

او با اشاره به موضوع درگذشت دو دانش‌آموز سیستان و بلوچستانی در حادثه آتش‌سوزی مدرسه افزود: ماجرای این دانش‌آموزان دختر ازجمله مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی کشور است که به دلیل حاشیه‌نشینی و فقر امکانات در گوشه‌ای کشور رخ می‌دهد و مانند سایر موضوعات مثل موج سینوسی در رسانه‌ها مطرح می‌شود و پس از مدتی این موج افول می‌کند.

وی ادامه داد: نباید با حوزه آسیب‌های اجتماعی مانند موج سینوسی برخورد کرد که در جایی اوج و در جایی افول کند.

  • بروز پدیده‌های جدید آسیب‌های اجتماعی در سبزوار

وی با تأکید بر اینکه شاه‌کلید حل معضلات و مشکلات اجتماعی در سبزوار رفع معضل بیکاری است، گفت: ما در شهرستان شاهد بروز پدیده‌های جدیدی از آسیب‌های اجتماعی هستیم، از ۱۰ سال گذشته ما شاهد افزایش میزان خودکشی‌ها، انحرافات جنسی، افزایش خیانت بین زوجین، افزایش میزان معتادین، کودکان کار و کودکان خیابانی و غیره هستیم که پدر همه این آسیب‌ها بیکاری است.

این کارشناس حوزه اجتماعی با بیان اینکه فقر در ابعاد مختلف آن در بخشی از شهر سبزوار بیداد می‌کند، افزود: روند رو به توسعه حاشیه‌نشینی در سبزوار مشکلات عمده‌ای برای مسئولان این شهر ایجاد کرده که ماحصل آن افزایش فقر امکانات، فقر فرهنگی و اجتماعی است.

وی بااینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید به تمام لایه‌های زیرین جامعه توجه شود، ادامه داد: یکی از علت‌های بروز آسیب‌های اجتماعی به‌کارگیری افراد غیرمتخصص در این حوزه است.

ابراهیمی گفت: زمانی که افراد غیرمتخصص جای افراد متخصص را بگیرند توان تصمیم درستی برای حل مشکلات اجتماعی گرفت، این عدم تصمیم‌گیری‌های درست سال‌ها بعد اثر خود را روی جامعه می‌گذارد.

  • زمانی می‌گفتیم آسیب اجتماعی نداریم

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی یک‌شبه ظهور و بروز شکل نمی‌گیرد، عنوان کرد: در بازه زمانی مسئولان معتقد بودند که در جامعه ما آسیب اجتماعی وجود ندارد و نمی‌پذیرفتیم که در جامعه با موضوعاتی مانند روسپی‌گری مواجه هستیم.

ابراهیمی عنوان کرد: وقتی نپذیریم که در جامعه با آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم، ماحصل آن بروز بحران‌های بزرگی ازجمله طلاق، روسپی‌گری، خیانت همسران و غیره در جامعه و نداشتن راهکار برای پیشگیری و یا مقابله با آن است، در برخی با به‌کارگیری افراد غیرمتخصص به‌جای ارائه راهکارهای کارآمد درصدد پاک کردن صورت‌مسئله هستیم.

  • برای گواهینامه رانندگی وقت می‌گذاریم؛ اما برای ازدواج نه!

وی با بیان اینکه بخش مهمی از طلاق‌ها به خاطر عدم آشنایی زوجین قبل از ازدواج است، ادامه داد: برای اخذ یک گواهی‌نامه رانندگی کلی وقت گذشته می‌شود و ولی برای مسئله ازدواج و تشکیل زندگی تنها به دو جلسه دیدن صحبت کردن زوجین و خانواده‌ها اکتفا می‌شود، ما برای ازدواج پروتکل درستی طراحی نکرده‌ایم و آموزش‌هایی هم که پیش‌بینی شد به‌درستی ارائه نمی‌شود.

  • فقر فرهنگی و اجتماعی در جامعه برجسته شده

ابراهیمی با بیان اینکه امروز فقر فرهنگی و اجتماعی در جامعه برجسته شده است، یادآور شد: فقر فرهنگی از فقر مادی بدتر است، در جامعه باید یک عزم جدی برای از بین بردن فقر چه در حوزه مادی و چه در حوزه فرهنگی داشته باشیم، امروز ناامیدی در جامعه موج می‌زند و این ناامیدی مثل زالو همراه با افراد رشد پیدا می‌کند و بستر افسردگی در جامعه را فراهم که درنهایت منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی مختلف مانند خودکشی می‌شود.

  • رشد روحیه پرخاشگری در لایه‌های مختلف جامعه

وی با تأکید بر اینکه امروز موضوع پرخاشگری در جامعه بیش از گذشته دیده می‌شود و به‌نوعی این آسیب در لایه‌های مختلف اجتماع نهادینه شده است، ادامه داد: افراد متخصص برای رفع این مشکلات و معضلات راهکارهای مختلفی دارند، اما حضور افراد غیرمتخصص در مواردی باعث شده تا به این راهکارها توجهی نشود. آسیب‌های اجتماعی یک ویروس است و باید آن را درمان کرد. بین بیماری‌های جسمی و روحی مرزی وجود ندارد، برای نمونه وقتی میزان خشم در فردی افزایش یابد و کنترل خشم نباشد شاهد بیماری‌های جسمی مختلفی ازجمله فشارخون و دیابت هستیم بعد در آینده می‌بینیم که همین آسیب اجتماعی تا کجا می‌رود و چه هزینه‌هایی باید پرداخت شود.

  • تبدیل سبزوار از یک شهر مهاجرپذیر به مهاجر فرست

 صولتی در ادامه این میزگرد با اشاره به مشکلات خاص سبزوار ادامه داد: مهم‌ترین معضل شهرستان بیکاری است، این موضوع به‌قدری حاد شده که سبزوار از یک شهر مهاجرپذیر به یک شهر مهاجرفرست تبدیل شده است. سبزوار یک شهر نخبه پرور است اما جوانان فرصتی برای اشتغال ندارند، ازاین‌رو هرگونه جهت‌گیری باید منجر به کاهش میزان بیکاری و اشتغال در شهرستان شود.

  • شکل گیری یک حاشیه گسترده؛ معضل بزرگ شهر سبزوار

وی افزود: اما در کنار این معضل اساسی، شکل‌گیری یک حاشیه گسترده در سبزوار باعث بروز مشکلات مختلفی شده است. ما در حاشیه شهر سبزوار شاهد محرومیت معیشتی، آموزشی و بهداشتی هستیم و برنامه ویژه‌ای برای کاهش این حاشیه انجام‌شده موفق نبود و ما با افزایش آسیب‌های اجتماعی، مستمری نهادهای خیریه و عمومی در این حاشیه روبه‌رو هستیم.

صولتی یادآور شد: ماحصل کمبود اماکن تفریحی، افزایش حاشیه‌نشینی و بیکاری را می‌توان در افزایش تعداد موتورسیکلت‌ها و موتورسیکلت‌سواری جوانان به‌عنوان یک تفریح دید. از سویی نظارت کافی بر پارک‌ها توسط نیروی انتظامی وجود ندارد و پارک‌ها به محلی برای رشد آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است.

  • با روند روبه رشدان. جی.اوهای اسمی در سبزوار مواجه هستیم

وی با اشاره به که دولت امروز توانایی مداخله در حوزه آسیب‌های اجتماعی را ندارد، عنوان کرد: وظیفه پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از روی دوش دولت برداشته‌شده چراکه دولت نمی‌تواند در این حوزه وارد شود، ازاین‌رو شاهد شکل‌گیری ان.جی.اوهای مختلف برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی هستیم.

صولتی گفت: در شهرستان نیز ما شاهد شکل‌گیری این سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم اما آنچه در عمل دیده می‌شود شکل‌گیری این ان.جی.اوها به‌صورت اسمی است و عملاً سیاست‌گذاری خاصی از سوی این سازمان‌های مردم‌نهاد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهرستان نمی‌بینیم.

  • غفلت دانشگاه‌ها از حوزه اجتماعی سبزوار

وی اظهار کرد: در سبزوار چند دانشگاه شامل حکیم سبزواری، علوم پزشکی و آزاد اسلامی را داریم که خارج بودن آن‌ها از فضای عمومی شهر باعث شده تا این محیط‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی خود را فضای اجتماعی شهر خارج بدانند.

صولتی گفت: فاصله مکانی این محیط‌های علمی از شهرستان نیز سبب شده تا این محیط‌های علمی دغدغه‌ای در حوزه آسیب‌های اجتماعی نداشته باشند.

  • نیاز به هماهنگی بین آموزش‌وپرورش و بهزیستی هستیم

این کارشناس حوزه اجتماعی با بیان اینکه اداراتی مانند آموزش‌وپرورش و بهزیستی باید با هماهنگی بیشتری به عرصه آسیب‌های اجتماعی وارد شوند، یادآور شد: ما امروز با فقدان آموزش حقوق شهروندی در سبزوار روبه‌رو هستیم، در این زمینه آموزش‌وپرورش و بهزیستی هماهنگ نیستند، از سویی باید نیروی انتظامی را تشویق کرد تا به کانون‌های آسیب‌پذیر جامعه نظارت سخت‌افزاری داشته باشند.

  • حمایت از مطبوعات محلی

وی با تأکید بر اینکه حمایت از مطبوعات محلی در افزایش آگاهی عمومی جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی تأثیر بسزایی دارد، افزود: ادارات شهرستان به‌خصوص  دست‌اندرکاران حوزه اجتماعی بایستی به سمت حمایت از مطبوعات محلی در شهر بروند. مطبوعات محلی دغدغه‌های شهر را مطرح می‌کنند. از سویی مراکز تصمیم سازی شهرستان باید به‌صورت هدفمند از نظرات کارشناسی و تخصصی راهکارهای جامعه شناسان، روانشناسان و آسیب شناسان شهرستان خود را بیان کنند.

وی یادآور شد: بیکاری سبزوار رفع نمی‌شود ما باید معضل سرمایه‌گذاری را حل کنیم، بعضاً هم با فرار سرمایه‌ها از سبزوار روبه‌رو هستیم در این زمینه دستگاه‌هایی مثل فرمانداری از دانشگاه‌ها بخواهد وارد مقوله پژوهش‌های اجتماعی شوند و از دوره‌های غیرتخصصی گذر کنیم.

  • مراکز دست‌اندرکار در حوزه آسیب‌های اجتماعی همپوشانی دارند

 احسان ابراهیمی در ادامه این میزگرد با بیان اینکه یکی از معضلات ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی موضوع همپوشانی برخی مراکز با یکدیگر است، عنوان کرد: متأسفانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی خط و مش خاصی نداریم و یا اگر هست کاری در این حوزه انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حقیقت مرکز آسیب‌های اجتماعی باید به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شود و نه بهزیستی، ادامه داد: زیرساخت‌های مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در علوم پزشکی فراهم است اما بااین‌وجود بهزیستی در این حوزه مسئول است.

ابراهیمی با بیان اینکه ما باید پیشگیری در حوزه آسیب‌های اجتماعی بر درمان مقدم بدانیم گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی بایستی یک برنامه بلندمدت و با نگاه به آینده داشته باشیم.

  • برخی ان.جی.اوهای شهرستان فعالیت سیاسی می‌کنند

ابراهیمی با بیان اینکه ما ان.جی.اوهای زیادی در سطح شهرستان داریم افزود: برخی از این ان.جی.اوها به‌جای فعالیت‌ها تخصصی در حوزه آسیب‌های اجتماعی اقدام به انجام فعالیت سیاسی می‌کنند و باید پرسید که آیا نظارت درستی به آن‌ها می‌شود؟ چرا باوجود این ان.جی.اوها ما شاهد حضور کودکان کار در سطح شهر هستیم. اگر ان.جی.او کار کند نباید شاهد بروز این‌همه آسیب اجتماعی باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروز طلاق در سبزوار بیداد می‌کند، ادامه داد: باید از مسئولان پرسید، آیا بیکاری در سبزوار را نمی‌توان کم کرد؟ چرا میزان بیکاری در شهرستان‌های اطراف کمتر از شهرستان ماست؟

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از مشکلات حاکم بر جامعه ما فضای دوقطبی بین نسل‌ها است، گفت: یعنی پدر و مادر و فرزند معتقدند که یکدیگر نمی‌فهمند و جای بحث دارد که چرا نمی‌آییم این موضوعات را در فضای گفت‌وگو حل کنیم.

  • لغو کنسرت‌ها در شهرستان نادرست بود

وی افزود: ما امروز شاهد هستیم که عده‌ای برای رسیدن به حال خوب و برخی برای گذر از حال بد معتاد می‌شوند؛ اما در سبزوار افراد به خاطر گذر از حال بد معتاد می‌شوند، اگر محیطی برای جوانان و نوجوانان در جهت تفریح ایجاد نشود افراد به مواد مخدر پناه می‌برند، نمونه این اتفاقات لغو کنسرت‌ها در سبزوار بود که می‌توانست در یک فضای سالم برگزار و موجب تخلیه هیجانات افراد شود. درحالی‌که امروز جوان ما باید به سمت اعتیاد در یک محیط ناسالم برود. از سویی ما شاهد بروز فضاهای ناسالم مثل قهوه‌خانه‌ها هستیم که تعطیلی آن‌ها نوعی آسیب اجتماعی و فعالیتشان نوعی دیگر از آسیب اجتماعی را به همراه دارد.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه همواره دستگاه‌های متولی با حوزه آسیب‌های اجتماعی به‌صورت حذفی برخورد کرده است، افزود: نقش سیستم‌های متصدی باید روشن باشد و همه باید در کنار یکدیگر تلاش کنند. همه سازمان‌ها دخیل در حوزه آسیب اجتماعی هستند و سازمانی نمی‌تواند بگوید که ما با حوزه آسیب اجتماعی ارتباطی نداریم. اگر این همدلی ایجاد و ازنظر متخصصان استفاده شود قطعاً در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی موفق خواهیم بود.

  • منتشر شده در شماره ۱۵۳ هفته نامه ستاره شرق
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.