کد خبر : 11925
دیدگاه‌ها برای میانجی خبرگان کنار کشید بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 بهمن 1394 - 11:11
-

میانجی خبرگان کنار کشید

روزنامه قانون: روزهای داغ انتخابات فضای کشور را به سمتی برده‌است که هر دقیقه باید منتظر خبری غیرقابل تصور باشیم. در این بین برخی شنیده ها در سطح شایعه باقی می‌ماند و بیشتر اخبار زمینه گمانه‌زنی‌های سیاسی را مهیا می‌کند. با توجه به حساسیت‌ایجاد شده در انتخابات خبرگان امسال، بر خلاف دوره‌های قبل، اخبار این

روزنامه قانون: روزهای داغ انتخابات فضای کشور را به سمتی برده‌است که هر دقیقه باید منتظر خبری غیرقابل تصور باشیم. در این بین برخی شنیده ها در سطح شایعه باقی می‌ماند و بیشتر اخبار زمینه گمانه‌زنی‌های سیاسی را مهیا می‌کند. با توجه به حساسیت‌ایجاد شده در انتخابات خبرگان امسال، بر خلاف دوره‌های قبل، اخبار این انتخابات نیز با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود. در روزهای گذشته ادعاهایی مبنی بر رد یا تایید صلاحیت نامزدهای معروف این انتخابات از سوی سایت‌های جریان محافظه کار رسانه ای و مورد غضب شورای نگهبان قرار گرفت! اما از این شایعات که گذر کنیم حقایق تلخی به گوش می‌رسد که شایعه نیست و آن کنارگیری‌ بزرگان جامعه روحانیت کشور از انتخابات خبرگان است. چهره‌هایی که حضور این افراد در خبرگان را می‌توان وزن و اعتبار این مجلس خواند.

قهر از جامعه مدرسین

تازه‌ترین خبری که این روزها فضای سیاسی را با شوک روبه‌رو کرد، کناره‌گیری آیت‌ا… حائری شیرازی از انتخابات خبرگان بود. خبری که همزمان با ارائه شدن لیست جامعه مدرسین حوزه‌علمیه قم و نبود نام برخی افراد در این لیست بود.محی‌الدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری طی اطلاعیه‌ای از کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان به‌دلیل آنچه قرار نگرفتن در لیست نهایی جامعتین خواند، انصراف داد!در این انصر اف‌نامه آمده بود:اینجانب هم به‌امید اعلام کفر به طاغوت در زمینه‌هایی که مورد غفلت واقع شده، می‌خواستم در مجلس خبرگان آینده حضور داشته باشم که برای حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کردم تا آرای مرکز کشور پشتوانه کار بزرگی که می‌خواهم انجام دهم باشد ولی جامعتین تعهداتی به دیگران داشتند و غیر از مرکز تهران هم برای منظور حقیر مناسب نبود و از طرف دیگر مستقل وارد صحنه انتخابات شدن، ایهام مقابله با استخوان‌داران در حرکت انقلابی و اسلامی ما و پیوستن به دیگران را در پی داشت.

انتقاد به برخی مواضع خبرگان

اینک ضمن اعلام انصراف خود از نامزدی خبرگان و اعلام همراهی با استخوان‌داران در اسلامیت و انقلابی بودن و تقویت آنان و تشکر از هواداران ستاد انتخاباتی آینده‌ام و فعالیت شبانه‌روزی آنها، رئوس مطالبی را که دوست داشتم با داشتن آرای تهران از موضعی مستحکم اعلام کنم چون می‌دانستم که دیگران چنین برنامه‌ای ندارند، آنها را مطرح می‌کنم:

۱ ــ اعلام می‌کنم در نجات انسان‌ها از مشکلات اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی چه مردم آمریکا، اروپا و چه مسلمانان آسیا و آفریقا محصولات علوم انسانی غرب راه‌گشا نیست و طرح‌های قرآن و اسلام هم راه‌گشا و هم قابل دفاع علمی است.

۲ ــ اعلام می‌کنم همان‌طور که علوم انسانی خون رایج در فرهنگ است و اسلام این خون سالم را به ما مرحمت کرده، کافی است دلایل علمی بودن آن را به آن ضمیمه کنیم تا مورد قبول دانشگاه‌های عالم شود و بعد از آن قابل اجرا در همه جا حتی در کشور خودمان خواهد شد و قبل از پذیرش علمی بودن در هیچ جا عملی نخواهد شد حتی در کشور خودمان، در مسائل اقتصادی هم خون جاری در اقتصاد پول رایج است.

پیشینه قهر با جامعه

آیت‌ا… حائری شیرازی اولین کسی نبود که با این بهانه‌های جامعه مدرسین از شرکت در خبرگان کناره‌گیری می‌کرد. آیت‌ا… قرهی نیز چند هفته پیش با اعلام همین دلیل از خبرگان خداحافظی کرد. وی در تشریح علت انصراف خود گفته‌بود: البته نکته‌ای هم هست و آن، این که وقتی بحث وحدت حول محور ولایت را مطرح می‌کنیم، باید همه از سهم‌خواهی دست بکشند. بنده هم – گرچه اطلاعیه‌ای را خواهم داد، اما از همین جا هم بیان می‌کنم که انصراف خودم را از انتخابات مجلس خبرگان رهبری تبیین می‌کنم تا راه برای دوستان باز باشد و از کسانی هم که احتمالاً در لیست واحد جامعتین نیستند، از همین جا دست آن‌ها را می‌فشارم و به محضر مبارک‌شان عرض ادب می‌کنم و از آن‌ها درخواست عاجزانه دارم که برای رضای خدا و برای از بین نرفتن وحدت، انصراف دهند. لذا این‌طور نشود که آن‌ها هم در مقابل جامعتین، لیستی مجزا ارائه دهند، ولو به این که اسامی موجود در لیست جامعتین، آن‌طور که این‌ها می‌خواهند، انقلابی و ولایی نباشند، گرچه همه خوب هستند، اما شاید آن‌طور که این آقایان می‌خواهند، نباشند.

آیا پای مصباح در میان است!؟

نکته قابل توجه اینجاست که اندکی قبل آیت‌ا… حائری شیرازی در نامه ای از سخنان خودش با آیت‌ا… مصباح یزدی گفت. وی که به نوعی قصد داشت از دو دستگی در کشور جلوگیری کند با مصباح به گفت‌وگو نشسته و از وی خواسته بود از برخی اقدامات خود دست‌بردارد.آیت‌ا…حائری شیرازی از جلسه خصوصی خود با مصباح‌یزدی در جریان برگزاری اجلاس اخیر خبرگان درباره هاشمی رفسنجانی تعریف کرد و گفت: همه دیدند، بنده و آقای مصباح در همین اجلاس اخیر به‌طور طولانی با هم صحبت کردیم. ما درباره آقای هاشمی خیلی با هم صحبت کردیم و بنده حرف‌هایم را زدم و آقای مصباح هم دلایل خود را گفت.وی گفت:در این جلسه به آقای مصباح گفتم: «شما که می‌گویید امام با هرکس چند دقیقه می‌نشست او را می‌شناخت، چطور همین امام، آقای هاشمی را نشناخته است؟ مگر همین امام نبود از آقای هاشمی تقدیر می‌کرد و ایشان را دوست می‌داشت؟» اما هرچه گفتم، آقای مصباح گفت: بحث من درباره گذشته نیست، درباره حال فعلی ایشان است، در گذشته خدماتی داشته‌ و امروز این‌طور شده است.عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: بنده به آقای مصباح گفتم: «خب، شما چرا نمی‌آیید با آقای هاشمی صحبت کنید، بحث کنید و حرفتان را بزنید؟» باز هم آقای مصباح دلایلی آورد و در نهایت من از ایشان خواستم: «یک جلسه خصوصی ۲نفره با آقای هاشمی را بپذیرید؟» اما هرچه گفتم، ایشان قبول نکرد و در نهایت مقرر شد که ایشان درباره این موضوع (جلسه با هاشمی) به من خبر دهد. به آقای مصباح گفتم: «حاج آقا، من دیگر درباره جلسه با آقای هاشمی با شما حرفی نخواهم زد، خبر از شما!». ایشان باز هم چیزی نگفت. در نهایت باز هم من گفتم: «حاج آقا، درباره این موضوع من دیگر به شما پیغام نمی‌دهم، تماس و خبر از شما!».حائری که در این مصاحبه گفته بود من برای شرکت در خبرگان کاندیدا نمی‌شوم ولی آمد و در نهایت انصراف داد در سخنانی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه آیت‌ا… مصباح از او خواسته در انتخابات خبرگان، هاشمی رفسنجانی را همراهی نکند، می‌گوید:« آقای مصباح در این مورد هیچ مطلبی به من نگفتند، چون خود من بنا ندارم در انتخابات خبرگان کاندیدا شوم, مگر اینکه از من بخواهند که بیایم. من هنوز هیچ تصمیمی نگرفته‌ام اما اگر خواستند، تصمیم می‌گیرم.»با اندکی تامل در این گفته ها و علل کناره‌گیری حائری شیرازی(خط خوردن از لیست جامعه‌مدرسین)از انتخابات خبرگان شاید تلاش وی برای تغییر تصور مصباح نسبت به هاشمی دلیل اصلی کنار زدن این عالم شیعه از لیست خبرگان شده باشد.

نهضت انصراف یا خط زدن اجباری!

از سوی دیگر برخی از چهره‌های اصولگرا با توجه به موج کناره‌گیری‌ها از ائتلاف‌های آن‌ها در مجلس شورای‌اسلامی وخبرگان، بهانه «نهضت انصراف» را وارد ادبیات سیاسی این روزها کرده‌اند. استفاده واژه نهضت به دلیل وزن سیاسی-دینی‌ای که دارد بهانه خوبی است که افراد را ساکت کنندو با عنوان ایدئولوژیک آنهایی که با تفکرات خود سازگاری دارند را جایگزین کنند! این روند هرچند مورد استقبال برخی جریان‌ها قرار خواهد گرفت ولی در برابر اذهان عمومی بیدار جامعه رنگ باخته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.