کد خبر : 13759
دیدگاه‌ها برای نجات سبزوار از شر شن های روان بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 خرداد 1397 - 7:44
-

نجات سبزوار از شر شن های روان

تا کنون اندیشیده اید که چرا در سبزوار درخچه­های تاغ فراوانند؟بقا و دفن نشدن یا مصارف واقعا غیرضروری؟ با توجه به کویری بودن سبزوار و وجودشن­های روان نخستین اقدام بیابان­زدایی کشور و ایجاد جنگل­ دست­کاشت تاغ در سال ۱۳۴۴ به مساحت ۱۰۰۰هکتار در ماسه­زارهای اطراف روستای حارث­آباد، فسنقر و برزو انجام گرفت. اگر همین درخچه­های

تا کنون اندیشیده اید که چرا در سبزوار درخچه­های تاغ فراوانند؟بقا و دفن نشدن یا مصارف واقعا غیرضروری؟

با توجه به کویری بودن سبزوار و وجودشن­های روان نخستین اقدام بیابان­زدایی کشور و ایجاد جنگل­ دست­کاشت تاغ در سال ۱۳۴۴ به مساحت ۱۰۰۰هکتار در ماسه­زارهای اطراف روستای حارث­آباد، فسنقر و برزو انجام گرفت.

اگر همین درخچه­های به ظاهر بی­ثمر نبودند سبزواری هم نبود و سرنوشت شهرمان همچون شهرهای جنوب شرقی کشور نظیر زابل، وجنوب غربی نظیر اهواز و دیگر شهرهای خوزستان که همواره با آلودگی و بروز مشکلات و بیماری­های تنفسی، خسارات مالی و جانی دست­و­پنجه نرم میکنند، دچار بود. و روزی ما قدر این نعمت را می داینم که شاید مجبور شویم مثل کشورهای عربی از جمله عراق و عربستان برای مقابله با ریزگردها میلیاردها تومان هزینه کنیم .

عوامل تخریب این تاغ­زارها عوامل انسانی، خشکسالی و… می­باشد.

که عوامل انسانی مهمترین تهدید برای این گیاهان صبور اند.

الف: قطع درختان توسط مردم برای مصارف گوناگون (عمدتا تهیه زغال) و تامین سوخت مورد نیاز خود

ب: چرای بی­ رویه دام­ها

پ: ورود ادوات سنگین کشاورزی به جنگل­ها و نبود قوانین محکم و مستدل در زمینه حفظ جنگل را از دیگر عوامل نابودی درختان دست کاشت می­باشد.

اگر این تخریب جنگل­های تاغ به همین شکل که در چند سال اخیر شدت گرفته ادامه یابد مردم سبزوار باید به تدریج خود را برای افزایش طوفان­های فلج­کننده شن در بیشتر ایام سال آماده کنند.

گاهی انگشت انتقادمان به سوی خودمان باشد تا مسئولین با توپ را به میدان دیگری انداختن نمی­توانیم به بقا شهرمان کمک کنیم هرکس به نوبه خود به سبزوار کمک کند حتی با یک اقدام کوچک.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.